EuroVelo 11, kerékpártúra Tiszaújvárostól egészen Tiszafüredig

Az EuroVelo 11 előző szakaszát Tiszaújvárosban fejeztük be, így innen folytatjuk beszámolónkat egészen Tiszafüredig.

Táv: 55 km

Nehézség: 5/1

Tiszaújvárostól lehetőségünk van arra, hogy a Tisza mindkét partján kiépített úton bringázzunk, hiszen a jobb és bal oldala Euro Velo 11-es útszakasznak minősül. Kevés bicajossal találkoztunk Tiszafüredig, az a néhány bringás is csak a folyópartra tartott, hiszen horgászfelszerelés volt a náluk. Néhány autó előzött meg minket, mert engedéllyel felhajthatnak a gátra. A sporthorgászati szabályzatban is szerepel, hogy a töltésen az autósoknak elsőbbséget kell adniuk a kerékpárral közlekedőknek. A Tisza bal partját választottuk útvonalunknak. Az aszfaltozott töltésen nincs más dolgunk, mint élvezni a csendet a folyó kíséretében. Nyári időszakban érdekes látványt nyújtott, ahogy az erősebb széltől meghajoltak a fák.

Tiszacsegéig egyetlen települést se érintettünk, ezért indulás előtt érdemes folyadékkal feltölteni a készletet. Sajnos erre nem készültünk, de több gátőrház mellett is elhaladtunk, így az egyiknél megálltunk vizet kérni. A házigazda nagyon kedvesen megnyitotta a kerti csapot és friss vizet kaptunk tőle. Megnyugtatott, hogy már nem sokat kell az egyhangúnak tűnő töltésen tekerni, és valóban hamar Tiszacsegére értünk.

Tisza történelme

A folyó forrásának a Fekete-Tisza forrását tekintik, s innen mérik a hosszát is. A folyó korábban 1419 kilométer hosszú volt. Az évek folyamán rengeteg kanyart és mellékágat alakított ki, így gyakoriak voltak az áradások. Gróf Széchenyi István szervezte meg a szabályozását, ami 1846. augusztus 27-én kezdődött el. A szabályozás eredménye: a folyó új hossza 962 km lett. 1879-es szegedi árvíz további fejlesztéseket kívánt meg. A Tisza magyarországi szakasza 597 km hosszú.

Tisza jobb partja

Érdemes a folyó jobb partján is kerékpározni, hiszen itt a települések mellett haladva betérhetünk megismerni a helyi értékeket. Tiszaújvárost elhagyva a töltésen tekerhetünk. Lassan 20 éve adták át, méghozzá 2001.júniusában a bringásoknak a Tiszapalkonya és Oszlár közötti kerékpárutat. Folytatva az utat Tiszakeszi várja a megfáradt a turistákat a folyó partján. Több kastély is volt ezen a környéken, melyből csak 2 maradt meg, az Édes kastély és a Zsóri kastély. Ároktőnél pedig használhatjuk a kompot, hogy a másik oldalon, Tiszacsegén elfogyasszunk egy finom halászlevet.

A Tiszacsege partján csónakkikötő, halászcsárda, gyermek vízi tábor, horgászóhelyek szolgálják a pihenőket, vízi sportolókat.

Még néhány kilométer hátra volt, hogy megérkezzünk Tiszafüredre. Innentől már több kerékpárossal találkoztunk. A Hortobágyi Nemzeti Park szélén tekertünk, így az alföldi táj szépsége kísérte utunkat. A töltés véget ér Tiszafüred határában, de a kerékpáros táblák segítettek az eligazodásban.

Hamarosan a Tisza-tó legnépszerűbb központjából, Tiszafüredről folytatódik az EuroVelo 11 kerékpártúra bemutatása.

Az EuroVelo 11 további szakaszainak bemutatása IDE KATTINTVA tekinthető meg!