Kerékpárral a Tisza-tó körül

Elérkeztünk az EuroVelo 11 Magyarországon áthaladó középső szakaszához. A Tisza-tó körül végigfutó kerékpárút egyre népszerűbb hazánkban.

Táv: 70 km

Nehézség: 5/1

Az EuroVelo 11 bemutatását Tiszafüreden hagytuk abba, így az óramutató járásával megegyező irányába kezdtük megkerülni a Tisza-tavat. A városban nagyszabású beruházásokat hajtottak végre az elmúlt években: a tájékozódást könnyítő táblák segítenek az eligazodásban. A kerékpárút vagy az út szélén húzódó festés szinte végighalad az egész városon. Tiszafüredet a Tisza fővárosának is szokták nevezni, hiszen egy olyan jelentős központ, ahol a vízi és szárazföldi sportok, a kultúra, a kikapcsolódás összpontosul.

Tiszafüreddel már szinte egybeépült Tiszaörvény, így a töltésen való bringázás során észrevétlenül hagytuk magunk mögött a várost. Az aszfaltozott töltés mellett kikötők várják a vízi sportok kedvelőit.

A halakat ábrázoló szénabálák a Tisza-tó gazdag élővilágát mintázzák.

A töltésről lehetőség van lemenni a partra, így letekertünk az egyik stégre, hogy megtekintsük a hosszan elnyúló vízfelszínt. Négy évszakos horgászvíz jelzővel is illetik a tavat, mert a horgászok télen-nyáron horgászhatnak. Leggyakrabban dévérkeszeg, a ponty, a süllő és a harcsa kerül a hálójukba.

A 127 km² területű tó nem ilyen képet mutatott 1960-as években: fás legelők és kaszálók, holtágak, nagy kiterjedésű gyümölcsösök borították. 1973-ban megépített kiskörei duzzasztó megváltoztatta ezt a térséget. Összesen 43 km² szárazföld, sziget található a tó területén.

Nem a klasszikus, megszokott látványosságok adják a kerékpártúra élményét, hanem a tó látványa, a növényzetben megbújó madárvilágban való gyönyörködés.

Készüljünk arra, hogy kevés árnyékot adó szakasz vár ránk. A csönd és a panoráma kárpótol minket. A túránk során sehol nem találtunk az út szélén kutat, kivétel Kiskörén. A vízpart szélén viszont több büfé is várja a megfáradt bringásokat. Abádszalókot érinti a kerékpárút, a tábla szerint a strandon keresztül tekerhetünk, de már korábban is azt tapasztaltuk, hogy zárva vannak a kapukat. Így a táblákat követve visszajutunk a töltésre, a település másik kikötője mellé.

A város igazi gyöngyszem a vízpart szerelmeseinek: a nyüzsgő stand, a frissen fogott halból készült ételek illata, nyári rendezvények színes programja csábítják ide a turistákat. Aki kevésnek találja a klasszikus Tisza-tó körbetekerését, akkor kiegészítheti még egy 33-35 kilométeres kitérővel a Nagykunsági víztározó mentén.

Abádszalóktól már alig kell pár kilométert tekertünk és máris a kiskörei hallépcsőhöz értünk a bringáinkkal, amely Közép-Európa legnagyobb ökológiai folyosója. 1,4 km hosszúságú csatornával kerüli meg a duzzasztóművet. Azért volt erre szükség, hogy egész évben szabadon biztosítsák a vándorlási lehetőséget a halak számára. A Tisza-tó és a folyó közötti szakaszon  37 darab vízlépcső követi egymást. Aki kíváncsi a halak aktív mozgására, akkor egy nagy üvegablakon keresztül láthatja, hogyan úsznak át a halak egyik helyről a másikra.

Innen már tényleg csak pár fordulatot kellett tekerünk, és a kiskörei vízerőműhöz értünk. Fantasztikus látvány áthaladni ezen a duzzasztóművön, majd a Tisza mellől szemlélni nagyságát.

 A 28 MW beépített teljesítményével Magyarország legnagyobb vízerőműve és környezetbarát módon állít elő villamos energiát.

Tavalyi évben több mint 49 ezer kerékpáros haladt át Kiskörei vízlépcső üzemi hídján, erről itt olvashatunk bővebben.

Kisköre után szintén a töltésen élvezhettük a kellemes bringázást, miközben az út szomszédságában sorakozók fák kísérték utunkat. Talán bringás szempontól egy kivetni valót találhatunk, az út mellett parkoló autók. Több kapu, kamera, tábla jelzi, hogy csak engedéllyel szabad a gépjárműveknek felhajtani. Ennek ellenére a horgászni vágyók jól megférnek ezen az aszfaltozott töltésen. Azt tapasztaltuk, hogy az autósok figyelmesen lehúzódnak, ha bringással találkoznak.

Szintkülönbséggel a Tisza-tó másik oldalán sem találkozhatunk, csak a szél változó iránya befolyásolhatja a bringázásunk lendületét. A helyi “fűnyírók” a töltés oldalában dolgoztak, nem zavartuk őket a munkában.

Sarud települését éppen csak súrolja a töltés, de Poroszlón már nagyobb mozgást észlelhetünk, hiszen itt nézhetjük meg közelebbről a Tisza-tavi Ökoturisztikai Tanösvény és Vízisétányt. A Tisza-tavi madárrezervátum része a UNESCO világörökségéhez tartozó Hortobágyi Nemzeti Parknak. Európai viszonylatban egyedülálló madárvilág igazi különlegessége a Tisza-tónak.

Végül elérkeztünk a várva várt szakaszhoz, Poroszló és Tiszafüred közötti 6,5 kilométer hosszúságú kerékpárúthoz. A beruházás során 2 híd épült a tó fölött, míg 1-1 híd a Tiszán és a csatornán vezet át. A két települést további 6,5 km kerékpárút köti össze.

Jelenleg még folynak a munkálatok, szalaggal és terelőelemekkel zárják az utat a kerékpárosok elől, de hamarosan birtokba vehetjük és így teljessé válik a 70 kilométeres kerékpárút. Átadását júniusban tervezik.

A híd hossza 280 méter, az íves főtartós acélszerkezet súlya 350 tonna. A tervezőnek egy könnyed, tájba illeszkedő szerkezetet kellett megálmodnia – ismertette korábban az építkezés részleteit Kiss Boglárka, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivője.

Véget is ért a kerékpáros túránk a Tisza-tó körül. Nagyon jól kialakított kerékpárúton jutottunk vissza a szabad strand melletti részre, ahol a bringásoknak pihenőparkot alakítottak ki.

A cikkben szereplő fotók a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!