Módosul a KRESZ, eltörölhetik a kerékpárutak kötelező használatát

Sorozatos egyeztetések után megvalósulhat a KRESZ módosítása. Az utakon megjelenő elektromos rollerek és kerékpárok miatt a közlekedési szabályok változtatást igényelnek.

„Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetén az autóbusz forgalmi sávján, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg – ha az út- és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik – a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni” – olvasható a KRESZ 54. paragrafusának első bekezdésében.

A Híradó szerint a kormány meghallgatva a kerékpáros-szervezetek kéréseit arra a következtetésre jutott, hogy

a kerékpárutakat (kötelező használatát) el kell törölni, mert a kerékpárosok sokkal nagyobb veszélyben érzik magukat a vékony sávon imbolyogva, mint az autók mellett haladva.

Révész Máriusz hasonlóan nyilatkozott pár napja>>> 

A KRESZ módosítása azonban nem csak emiatt szükséges. Rengeteg elektromos mikromobilitási közlekedési eszközzel számol az Országos Balesetmegelőzési Bizottság.

Az e-járgányok legelterjedtebb formája a roller, amit a többi elektromos járműhöz hasonlóan egy akkumulátor működtet, és teljes feltöltöttséggel 40–60 perc üzemidőt biztosít.

Az elektromos járgányok gyorsabb haladást tesznek lehetővé egy zsúfolt nagyvárosi forgalomban, és nincsen közvetlen káros anyag kibocsátásuk. Az elektromos rollerek bizonyos típusaival akár óránkénti 30 kilométeres sebességgel is lehet közlekedni, így egyértelmű baleseti kockázatot jelentenek, ha a hatályos jogértelmezés szerint a gyalogosok közé tereljük őket.

Mivel ezek a járművek egyre nagyobb számban fordulnak elő a forgalomban, elengedhetetlen, hogy a hatóságok szabályozzák használatukat. Elsősorban tisztázni kellene, hogy minek is minősül maga az elektromos jármű, ha jármű egyáltalán.

A KRESZ alaposan körülírja, melyek egy közlekedési eszköz kritériumai, hogy azt járműnek tekinthessük. Az elektromos roller nem teljesíti ezeket a követelményeket, így jogi szempontból nem fér bele a jármű kategóriába.

Jelenleg az elektromos mikromobilitási közlekedési eszközökre is a KRESZ 54. paragrafusában foglaltak érvényesek, azaz lakott területen csak kerékpárúton, úttesten, esetleg a járdán egy sorban szabadna vele közlekedni.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!