Monte Zoncolan a Giro d’Italia legendás hegye, a Pokol kapuja

Van egy mondás Olaszországban, amely így szól: “Kemény, mint a Zoncolan”. Ott ezt értik, mert Olaszországban az országúti kerékpározás nemzeti sport.

De nem lenne ez a legendás mondás, ha nem lenne a Giro d’Itália, amely felfedezte a kerékpáros társadalomnak ezt a brutális monstrumot.

Col du Galibier, Mont Ventoux, Alpe d’Huez, Puy-de-Doöme, Passo dello Stelvio, Mortirolo, Monte Zoncolan, Passo Gavia, Alto del Angliru, Cerler, Arcalís, Alto de Abantos, Klausen Pass… E nevek hallatán az országúti kerékpársport minden tisztelője – főként, ha követi a Tour de France, a Vuelta a Espana és a Giro d’Italia hegyi szakaszait – megemeli a kalapját, s egy percre magába mélyed.

A Zoncolan története

A Zoncolan egy véletlennek köszönheti világra jöttét. A hegyet 1998-ban egy edzőtábor alkalmával mutatta meg barátja egy fociedzőnek, aki amatőr kerékpáros is volt. A Zoncolan híre az edzőtől sportújságírókhoz, majd tőlük a Giro d’Italia igazgatójához jutott. A 2000-es évek elején a Vuelta előállt a valaha meghódított legkeményebb emelkedővel, az Angliruval (12,5 km-en 1266 m szint, 10,1% átlagemelkedés). A Giro visszavágott, ez lett a legendás Monte Zoncolan.

Az emelkedő lábánál az “Üdv a Pokolban” felirat emlékezteti a bringásokat, hogy itt csak a legnagyobbak győzhetnek.

A 1750 méter magas Monte Zoncolan hegy az egyik legnehezebb emelkedő. A 10 kilométer hosszú emelkedőn majdnem 12% az átlag meredekség, de vannak 18 és 24%-os részei is! A hegyre vezető szerpentinen a Giro d’Italia egykori versenyzőire emlékeznek a kerékpárosokat ábrázoló táblák. A hegytetőn található egy Giro d’Italia emlékmű, aki felér itt biztosan csinál egy fényképet.

A Monte Zoncolan, a szörny, az idei 2021-es Giro d’Italia 14. szakaszán várja a versenyzőket.

Minden bizonnyal káoszt fog okozni a mezőnyben, a versenyzők lábai már fáradtak, és az egyik ha nem a legnehezebb teszt lesz az idei Giro d’Italia tekintetében is.

Sokan összehasonlítják a spanyol Angliruval vagy a Mortiroloval, de ez a hegy még annál is nehezebb, talán a legnehezebb mindhárom GrandTour összes eddig használt emelkedőjénél. A professzionális kerékpárversenyeken ennél nehezebb emelkedő csak az ausztriai körversenyen Kitzbühelben és Amerikában (Mount Washington) van.

2014-ben David Millar azt nyilatkozta, hogy gyűlöli ezt a hegyet,

versenyzői pályafutása során ez volt az egyetlen olyan hely, ahol leállt a komputere, mert az nem érzékelte a haladást.

2018-ban járt utoljára erre a Giro d’Italia, amikor az összes hegyimenő (Chris Froome, Thibaut Pinaut, Tom Dumoulin) azt mondta, hogy ez a valaha volt legkeményebb emelkedő, amit teljesítettek.

A Zoncolanra először mászik majd fel Valter Attila és Dina Márton is.

Valter Attila azt mondta, hogy ha elég sokszor bringázik fel valaki Dobogókőre, úgy is fel lehet készülni, a szombati szakaszon arra számít, hogy négyórányi közepes szenvedés után egyórányi nagy szenvedés következik.

Dina Márton az mondta, hogy ha nem lesz elmenésben, akkor annyi lesz a feladata, hogy szépen lassan feltekerjen a grupettóval. Szerinte egyébként nem ez lesz a legnehezebb szakasz, „az elejének mondjuk lehet, de nekem nem valószínű”- majd folytatja, hogy „szintrajz alapján a 16. szakasz lehet a legnehezebb, az majdnem 6000 méter szint, úgyhogy az elég durva lesz”.

A célkapu közelében 100.000 ember szokott szurkolni! Idén a szervezők a vírushelyzet miatt csak 1000 embert engednek fel. Mindössze 10 perc alatt adták el az összes belépőt. Az Ovaro felőli út vége olyan szűk, hogy a kísérőautókat nem engedik be a mezőnybe, így a szerelők motorokra ülnek, és a vállukra vetett biciklikkel követik a versenyzőket.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!