EuroVelo 11, Tiszalöktől Tiszaújvárosig bringázunk
EuroVelo 11 következő szakaszában bemutatjuk Tiszalöktől Tiszaújvárosig kanyargó útvonalát. A töltésen ritka az autó, ezért gyerekekkel tökéletes kerékpáros kirándulóhely.
Táv: kb 30 km
Nehézség: 5/1
Az előző részben Tiszalöknél fejeztük be a túránkat, így innen folytatódik az utunk a Tisza gáton haladva. Tiszadadától védett úton jutunk el a Tisza-tóig, csak néhány horgászni vágyó autós zavarhatja meg a nyugodt tekerésünket. Zemplén domborulatait magunk mögött hagyjuk, így a róna végtelensége és csend vesz körül az előttünk álló szakaszon.
Tiszalöki vízerőművet elhagyva az első település, amit érintünk az Tiszadada. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, a Tisza bal partján, Tiszavasváritól északnyugatra található. Már az Árpád korban is lakott lehetett, mert írásos feljegyzésekben megtalálták nyomait.
A 21. században igyekszik fejlődni, de igyekszik megőrizni is hagyományait, üdülőfalu jellegét. Jelenleg a lakosság nagy része mezőgazdaságból él. Egy pontonhídon juthatunk át a Tisza másik oldalára is.
A Rákóczi utcán haladunk, ez a község főutcája, amikor is rátérünk a Damjanics utcára, amely a töltésre visz minket.
Kevés útjelző tábla van erre, így csak akkor lehetünk biztosak,hogy jó helyen vagyunk, ha már a jobb oldalunkon a fasor és a Tisza kanyarog. Szívesen járnak ide sétálni, kirándulni a turisták, mert ezen a csendes szakaszon hangulatosan kanyarog az út.
Ahogy haladunk a gáton, gyönyörű látványban lehet részünk, hiszen a Tisza szabályozása miatt, egy csendes morotva kápráztatja el szemeinket.
A sík táj a folyóvízi feltöltés következtében alakult ki, a természetes úton elhagyott medrek és a mederrendezések során levágott kanyarulatok (morotvák) által. Az ártér máig őrzi az Alföld ősi, vízjárta világának vadregényes arcát. Az 1977-ben védetté nyilvánított, 1030 hektáron fekvő terület holtágai, kemény- és puhafa ligeterdői nyújtanak menedéket az egykori gazdag élővilág túlélőinek.
Tisza szabályozása
Az 1800-as évek nagy Tisza-szabályozási munkálatai itt Tiszadob közelében kezdődtek az urkomi- erdőnél 1846 augusztus végé. Az első kapavágást maga Széchenyi István tette meg. A szabályozás terveit Vásárhelyi Pál készítette el, aki azonban a gátépítések megindulása után nemsokkal elhalálozott. A munkálatok során 136,2 kilométernyi kanyarulatot szüntettek meg 112 átvágással, melynek következtében a folyó eredeti 1419 km-es hossza 996 km-re csökkent, miáltal Tiszaújlak és Tiszabecs térségében a folyó esése kilométerenként 3,8 cm-ről 6,0 cm-re nőtt.
A tiszadobi Andrássy-kastély
Ha csak annyit mondunk, „kastély”, a fantáziánkban biztosan egy olyasfajta építmény elevenedik meg, mint amilyen az Andrássyak egykori tiszadobi nyaralóhelye. A szájhagyomány szerint a kastély Erzsébet magyar királyné tiszteletére, a francia Loire folyó mentén épült középkori lovagi várkastélyok mintájára készült. 500 hektáros parkban egy egyedi labirintust is találunk.
Az épület érdekessége: az évszakok számának megfelelően 4 bejárata, a hónapok számának megfelelően 12 tornya, a hetek számának megfelelően 52 szobája és a 365 napnak megfelelően 365 ablakszeme van.
Községet elhagyva visszatérünk a megkezdett töltésre, hiszen még van hátra kb 15 km. A gazdag élővilág megtisztel jelenlétével, mert őzikék és vaddisznók is nyugodtan keresgélnek élelmet. Tekerésünket egy pillanatra megszakítjuk, mivel egy emlékpart állja utunkat, ahol Vásárhelyi Pál szobra magasodik.
Az utunkat megszakítjuk, hiszen a fejlődő Tiszaújvárosba teszünk egy kitérőt. A 35-ös főút keresztezi a töltést, itt jobbra kanyarodva érjük el a települést. A Tisza-hídon átkelve első nagy épület a Tisza Erőmű, amely tornyai már messziről mutatják a városba vezető irányt. A Sajó és Tisza folyók által közrezárt alföldi táj adottságai lehetőséget nyújtanak a horgászok és vízi sportok szerelmeseinek a kikapcsolódásra. A Tisza-sziget a város külső részéhez tartozik, megfelelő természeti kikapcsolódást biztosítva a város lakosainak és az ide látogató vendégeknek.
Minden évben megrendezik az országos színvonalú Triatlon Nagyhetet, amit Triatlon Világkupával zárul. A városban nagyon fontos szerepet kap a sport, így a kerékpároázás is, ezért tökéletes utakon gurulhatunk végig.
A következő EuroVelo 11 útvonala egy hosszabb, de sík szakasz lesz, amelynek végső pontjánál a Tisza-tó vár ránk.