38 millió Euro értékű kerékpárbarát fejlesztésbe kezd Barcelona

A katalán főváros gyalogosoknak elsőbbséget biztosító zónáit a belváros nagy részére kiterjesztik – jelentette be Ada Colau polgármester.

Az első barcelonai „szupertömb” 2016-os bevezetése nagy hatással volt a világ több nagyvárosára. A koncepció szerint az átmenő gépjárműforgalom háztömbök körüli elvezetésével csillapítják a lakóövezetek forgalmát, néhol autómentes övezeteket is létrehozva. A katalán főváros most a kezdeti ötlet jelentős kiterjesztését tervezi:

a következő évtizedben Barcelona a belváros teljes úthálózatát zöldebbé, gyalogosbaráttá alakítja, szinte teljesen megszüntetve a lakóövezeteken átmenő autóforgalmat.

Ada Colau polgármester november eleji sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy a barcelonai Eixample kerület 21 utcája egyfajta szuper-szuperblokk lesz. Az átmenő gépjárműforgalmat a negyed szélein vezetik el, így a kerületen belüli utcák csak az ott lakók, valamint a legszükségesebb szolgáltatók és futárok számára lesznek elérhetők kocsival. Az így felszabaduló kereszteződésekben 21 új gyalogos tér születik. Ezeken a tereken és utcákon több mint 6 hektárnyi új zöldterületet beárnyékoló fatelepítés veszi kezdetét, a teljes zóna pedig további 33,4 hektár gyalogos területet foglal magában.

Az évszázad egyik legnagyobb európai város-újratervezési programjának megvalósítása 2022-ben kezdődik, költségvetése 38 millió Euro.

Ez egy olyan kísérlet – nyilatkozta Colau polgármester -, mely szerint kevesebb szennyezéssel járó, új mobilitási lehetőségeket kínáló és új köztereket biztosító módokon gondolunk a jelen és a jövő új városára.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

2016-os indulásakor egy szuperblokk kilenc háztömböt foglalt magában, a házak közötti átmenő forgalmat pedig elvezették a blokk külső házain kívülre. A háztömbökön belül szűkültek a forgalmi sávok és a megmaradt gépjárműforgalom is elsőbbséget kellett biztosítson a gyalogosok számára, a megengedett sebesség 10 km/h lett. Azóta további hat szuperblokkot alakítottak ki. A város már régóta kifejezi azon törekvését (noha nincs rögzített céldátum), hogy teljes területét szuperblokkokká alakítsa át. A legutóbbi bejelentés az eddigi legnagyobb lépés e cél felé.

Olyan nagy terület átalakításáról van szó, hogy a városban „barcelonai szuperblokként” emlegetik a projektet és valószínűleg nehezebb lesz megvalósítani, mint korábban az eleve csendesebb környékeken. Bár a forgalmas városrészeket már kezelték a szuperblokkok kialakításával, azok sosem voltak ekkorák, mint amekkora az új zóna lesz. A jelenlegi terv a Sant Antoni fedett piac körüli kisebb szuperblokk kiterjesztésével indul. A városvezetés egy lépcsőzetes bevezetést javasol, amely a kereszteződések áttervezésével kezdődik egy kelet-nyugati tengely mentén, majd fokozatosan kibővül az egyes lakónegyedekkel.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

A terv a térség fő közlekedési útvonala, a Carrer del Consell de Cent mentén négy új tér létrehozásával indul. Ezt a fő artériát három keresztutca együttes megújításával alakítják át. Ebből az összesen négy utcából a szuperblokk fokozatosan kibővül a kerület szélei felé, mígnem mind a 21 utcát átalakítják 2030-ra. A folyamatot megkönnyíti, hogy az egyik összekötő utcát a koronavírus elkerülését segítő távolságtartás érdekében részben már átalakították. Bár a szuperblokkok bővítését a város nem a covidra adott válaszként fogalmazta meg, a távmunka elterjedése és az üzleti negyedek elnéptelenedése a világjárvány idején lehetőséget adott arra, hogy ezt meglépjék.

Míg a projekt okozta felhördülés és a szuperblokk modell kiterjesztése egész Barcelonára jelentős hatással lehet, annak közegészségügyre gyakorolt hatása sem elhanyagolható. A városvezetés úgy véli, hogy a jelenlegi közterek 70%-ának gépjárműforgalom elől való felszabadítása és aktív kikapcsolódási, rekreációs terekké való átalakítása csökkentené a légszennyezést, a széndioxid-kibocsátást és a zajterhelést. A megnövekedett zöldterület segít enyhíteni a nyári forróságot is. Egy, az Environmental International folyóiratban megjelent 2019-es tanulmány szerint a város 503 blokkos tervének teljes megvalósításával évente 667 korai haláleset is megelőzhető lenne, olvasható a Magyar Kerékpárosklub oldalán.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!