Münchenben 300 eurós mobilitási utalvánnyal jutalmazták az autómentes hónapot

Egy müncheni kísérlet keretében nyolc háztartás – 15 résztvevő személy – egy hónapra lemondott az autóról. Cserébe 300 eurós mobilitási utalványt kaptak.

Münchenben 1.000 lakosra 524 gépjármű jut. Magyarországon 338 , Berlinben csak 328. Az 530.000 regisztrált autó harmadát csak ritkán használják. A bajor fővárost irányító koalíció meg akarta erősíteni hipotézisét, mely szerint sok müncheni lemondana a saját kocsiról a jobb levegő, egy élhető város kedvéért. A városházán kiszámolták, hogy ha harmadával csökkenne az autók száma, 250 focipályányi terület szabadulna fel a városban, amelyen most autók parkolnak, számolt be róla Az Üzlet oldal.

A kísérlet augusztus és szeptember közepe között zajlott Németország harmadik legnagyobb városában. A lebonyolító team a városháza munkatársaiból, gazdasági szakértőkből, tudósokból és start-up vállalkozókból állt.

A 8 résztvevő család egy 300 eurós mobilitási utalványért cserébe egy hónapra lemondott a saját kocsiról.

Ez körülbelül megfelel annak az összegnek, amennyibe egy autó fenntartása kerül havonta a münchenieknek. A pénzből a 15 érintett személy tömegközlekedési jegyet és bérletet vehetett a helyi és a távolsági tömegközlekedésre, valamint biciklit, e-rollert bérelhetett és carshering szolgáltatást vehetett igénybe. A kísérlet idejére egy városszéli lerakatba szállították a kocsijukat, így felszabadultak a parkolóhelyeik a két belvárosi utcában, ahol a nyolc család él.

Fotó: UnternehmerTUM / Digital Hub Mobility

A lebonyolítok elsőként a 8 autó által elfoglalt parkolásra kijelölt közterületen közösségi kiskerteket, bicikliparkolót és e-roller töltőállomást alakítottak ki. Ezt a felmérések szerint a környéken lakók nagy elégedettséggel nyugtázták és hamar használatba is vették az új eszközöket.

A családok átlagosan csak 200 eurónyi utalványt használtak fel a rendelkezésre álló 300 eurónyiból, mert a saját bicikli lett a legfontosabb közlekedési eszközük. A többség két keréken járt munkába és bevásárolni is.

Fotó: UnternehmerTUM / Digital Hub Mobility

A kutatók számára fontos kérdés volt, nehézséget okoz-e a hét végi nagybevásárlás, a kisebb kirándulás és a nyaralás megszervezése saját autó nélkül. Ezeket a városi tömegközlekedés, a vasút és carshering igénybevételével oldották meg a résztvevők. Elégedetlenség csak ekkor merült fel a saját autó hiánya miatt. Hétvégén zsúfoltak a vonatok, a bérautók pedig túl drágák – panaszolták a résztvevők.

Az autómentes élet több előnnyel, mint hátránnyal járt! – szűrték le többen tanulságként. A beszámoló szerint ezt mutatja, hogy a nyolcból három végleg lemondott a saját autóról. Ez még a lebonyolítókat is meglepte. A lebonyolítók javaslatai a következők:

  • Hétvégén növelni kell a vonatok sűrűségét!
  • Menetrend szerinti buszjáratokat kell indítani szombat-vasárnap a kedvelt München környéki kirándulóhelyekre!(Ezek jelenleg szinte teljesen hiányoznak. Németországban a helyközi tömegközlekedésben alig van a vasútnak alternatívája.)
  • Több közösségi kiskertet, bicikliparkolót és e-roller töltőállomást kell kialakítani!
  • Növelni kell a carshering kínálatot! Különösen a nagyobb autókból van kevés. Aki nem indul időben, a hétvégén könnyen megfelelő méretű autó nélkül marad. Ezen azonban csak a magánszolgáltatók változtathatnak.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!