Kerékpártúra a lillafüredi Zsófia-kilátóhoz, Az Év Kilátójához

2022-ben is erős versenyben dőlt el, hogy mely kilátó kapja Az Év Kilátója és Az Év Turistaháza kitüntető címet. A szavazáson az idén átadott lillafüredi Zsófia-kilátó és a Fehérkőlápa Turistaház kapta a legtöbb voksot az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda versenyén.

Ha azt hallom, hogy “hajnali ötös ébredés”, alapvetően nem reagálok rá pozitívan. Viszont ha mindezt azért kell megtegyem, hogy a rövid nappalokat kihasználva egy tartalmas napot tudjak tölteni az őszi Bükkben, akkor azért könnyebben szánom rá magam.

Így történt tehát, hogy Budapestről vonattal elutaztam Miskolcra, hogy onnan egy élvezetes kerékpáros útvonalon meglátogassam az Év Kilátója díjas lillafüredi Zsófia-kilátót, és az Év Turistaháza díjas Fehérkőlápa Turistaházat.

Az utam Miskolc városán keresztül vezetett fölfelé Lillafüredre. Minél gyorsabban magam mögött akartam tudni a várost, így a legrövidebb utat választottam. Elsőre a kilátót vettem célba, ahova két út is vezet a Hámori-tótól.

A kilátótól legurultam a tóhoz, majd következett az újabb mászás, ezúttal az Év Turistaháza díjas Fehérkőlápa Turistaházhoz. Az útvonal amit kinéztem a zöld turistajelzés volt, ami egyenesen a nagy múltú házikóhoz vezet. Egy kényelmes, széles, tippre egykor autóval is használt útvonalon tekertem fölfelé.

Az útvonal a házikótól egy hosszú – néhol minimálisan tekerős – lejtmenettel folytatódik. A kék turistajelzést követve széles úton kanyargunk vissza Miskolc irányába. Az előbb széles út nemsoká beszűkül, ahogy közelebb kerülünk a városhoz, egyre meredekebbé, technikásabbá válik. A vár fölött elágaznak a turista útvonalak, itt eldönthetjük, hogy a meredekebb trailt választjuk utunk megkoronázásául, vagy a kellemes erdei gurulást folytatva tovább suhanunk egyenesen a “Kohászok útján”.