Fejlesztik a MÁV-Volán csoportnál a kerékpárszállítás lehetőségeit

A MÁV–Volán-csoport folyamatosan fejleszti a kerékpárosokat segítő szolgáltatásait, idén is számos vonaton biztosít lehetőséget a bicikliszállításra. A Volánbusszal elsősorban olyan, turisztikai szempontból kiemelt hegyvidéki célállomásokra szállítható kerékpár, ahová vasúton nem lehet közvetlenül eljutni. Autóbuszra 990 forintért váltható kerékpárjegy online vagy a Volánbusz budapesti pénztáraiban.

A kerékpár egyre népszerűbb közlekedési eszköz: a praktikus és olcsó eljutási lehetőség mellett egészségtudatos életmódot, vonzó kirándulási, szórakozási és sportolási alternatívát kínál egyre több utazó számára.

A biciklivel hosszabb útra, nyaralni, túrázni készülők számára ideális megoldás a közösségi közlekedés igénybevétele a célállomás megközelítésére: a MÁV–Volán-csoport járatain – autóbuszon vagy vonaton – a legtöbb kedvelt nyaraló- és kirándulóhelyre eljuttatható a kerékpár. A cégcsoport célja a környezetünk megóvását is segítő közlekedési lehetőség támogatásával a kerékpáros turizmus népszerűségének növelése, a hazai turizmus fenntarthatóságának elősegítése. Ennek érdekében folyamatosan fejleszti a nagy népszerűségnek örvendő kerékpárszállítási szolgáltatást. Az idei lehetőségekről április 26-án, a Déli pályaudvaron tartott sajtótájékoztatón számolt be a vállalatcsoport.

Az eseményen Révész Máriusz, a Miniszterelnökség aktív Magyarországért felelős államtitkára elmondta: „A nemzeti kerékpáros stratégia megvalósítása folyamatban van, melynek célja, hogy a kerékpározást vonzóbbá tegyük. A MÁV az elmúlt években jelentősen bővítette kerékpárszállítási kapacitását, aminek köszönhetően 2019 óta 40%-kal nőtt a vasúton célba juttatott kerékpárok száma. A biciklisek nagyon gyorsan felfedezik az új lehetőségeket, például a két éve a Tisza-tóhoz indított közvetlen vonatot, mely szintén nagyon népszerű. A fejlesztésekkel nem állunk meg. Budapest elővárosaiban mintegy négyezer kerékpártárolási lehetőség áll rendelkezésre, amit jelentősen szeretnénk megnövelni, hiszen célunk, hogy csökkentsük az elővárosokból a városokra zúduló személygépkocsi-forgalmat. Szintén fontos fejlesztés az, hogy már a Volánbusz egyes autóbuszjáratain is lehet kerékpárt szállítani. Bízom benne, hogy ezeknek a lehetőségeknek a kihasználtsága tovább nő majd. Azt szeretnénk, hogy 2030-ra Magyarország valóban kerékpárosbarát országgá váljon, ahol nemcsak a MÁV és a Volánbusz, de az éttermek, szálláshelyek, kerékpárutak egyaránt rendelkezésre állnak ahhoz, hogy minél többen kerékpározzanak egészségük, kikapcsolódásuk érdekében és azért is, hogy az ország környezeti terhelése csökkenjen.”

Nagy Bálint az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára kiemelte: „Legfontosabb közlekedéspolitikai célkitűzésünk az, hogy a közösségi közlekedés fejlesztésével segítsük a lakosság mobilitását, és egyben támogassuk a gazdasági növekedést is, melynek fontos eleme a turizmus. Az elmúlt évek számai azt mutatják, hogy a turisztikai szezonban jelentősen növekedett az igény a vasúti kerékpárszállításra, 2022-ben már több mint 1,2 millió kerékpárjegyet értékesített a MÁV-START. A MÁV–Volán-csoporton belül 2021-ben a Volánbusz is elindította kerékpárszállítási szolgáltatását, először a Mátra térségébe, majd 2022-től a Tisza-tó, Eger és a Bükk térségébe is azért, hogy ahová vonattal nem tudnak eljutni a kerékpárosok, ott autóbuszokkal legyen lehetőség erre. Ha a szolgáltatás minőségének fejlesztéséről van szó, fontos kiemelni a vármegye- és országbérlet május 1-jei bevezetését is. Az új bérlettípus szintén a gazdasági növekedést és a lakossági mobilizációt célozza olcsó, könnyen elérhető, komfortosabb szolgáltatással, mely az idei nyári szezonban remélhetőleg sok utazó elégedettségét fogja elnyerni.”

A Volánbusz idén is elsősorban olyan, kiemelt turisztikai célpontokba közlekedő autóbuszvonalain biztosítja a kerékpárszállítási szolgáltatást, ahová vasúton nem, vagy csak korlátozottan van lehetőség erre. A nyári időszámítás ideje alatt, 2023. március 26-tól október 28-ig szállítható bicikli a tavalyival megegyező viszonylatokon és feltételekkel. A Budapest és a Mátra, a Bükk, illetve a Tisza-tó térsége között közlekedő autóbuszok mellett a fővárosból Salgótarjánba, Egerbe, Szilvásváradra, Kazincbarcikára, Jósvafőre, valamint  Gyöngyösről Egeren át Miskolc felé közlekedő egyes járatokra váltható kerékpárjegy, a menetrendben megjelölt megállóhelyek között az alábbi vonalakon:

  • 1020 Budapest–Mátraverebély–Salgótarján
  • 1044 Budapest–Gyöngyös–Mátraháza–Mátraszentimre
  • 1045 Budapest–Gyöngyös–Mátraháza–Kékestető
  • 1046 Budapest–Gyöngyös–Mátraháza–Parád–Bükkszék
  • 1049 Budapest–Gyöngyös–Domoszló–Eger
  • 1050 Budapest–Gyöngyös–Eger–Mezőkövesd–Miskolc
  • 1054 Budapest–Eger–Szilvásvárad–Kazincbarcika–Jósvafő
  • 1066 Budapest–Gyöngyös–Heves–Abádszalók–Karcag
  • 1068 Budapest–Gyöngyös–Heves–Tiszafüred

Az autóbuszok hátfalára szerelt kerékpártartókon járatonként 3 bicikli szállítható. A kerékpár rögzítése és levétele az autóbusz-vezető feladata. Tandem-, elektromos és háromkerekű kerékpárok szállítására ilyen módon nincs lehetőség, de az összecsukható kerékpárok a poggyásztérben továbbra is elhelyezhetők.

Egy útra 990 forintért váltható kerékpárjegy elővételben, amely az autóbuszokon nem kapható. Az elővételi jegyváltás során a rendszer csak arra a járatra ad ki kerékpárjegyet, amelyiken még van szabad hely a szállítóeszközön, azaz a kötelező elővétel biztosítja, hogy aki kerékpárjegyet vásárolt, az biciklijével együtt fel tudjon szállni a járatra.

A MÁV-START járatain a fejlesztéseknek köszönhetően 2022-ben csaknem 1,2 millióan szállítottak kerékpárt, ami 18 százalékkal haladta meg a 2021-es biciklis forgalmat. Ezzel sok év óta a legjobb eredmény született: 2019-ben 880 ezren, 2020-ban 917 ezren, 2021-ben pedig  1 millióan vonatoztak bringával.

Az egyre növekvő igényt az is magyarázza, hogy míg a kerékpárjegyek, menetjegyek ára 2023-ban sem drágult, addig az üzemanyagárak 30-40 százalékkal növekedtek. Az utasok már a kerékpáros díjtermékek 35 százalékát vásárolták a MÁV appon, ahol eleve 10 százalékkal olcsóbban lehet jegyet váltani. A MÁV-START más tarifális kedvezményekkel is ösztönzi a fenntartható közlekedési módok kombinációját. Kedvezményesen válthatnak például kerékpárjegyet a Magyar Kerékpárosklub tagsággal vagy START Klub kártyával rendelkezők is.

A decemberi menetrendváltással bevezetett újdonságok több esetben a kerékpárszállítási lehetőségek bővülésével is jártak: Budapestről már óránként közvetlenül elérhető Gyöngyös a Mátra InterRégió vonatokkal, melyeken 6-12 kerékpárhely áll utasaink rendelkezésére. A Cívis InterRégió vonatok révén többek között Szolnokról és Debrecenből vált egyszerűbbé a Tisza-tó elérése, hiszen a fővonalon immár korszerű, alacsonypadlós, kerékpáros férőhelyekkel rendelkező Flirt motorvonatokkal lehet utazni.

Hazánk legkedveltebb kerékpáros célpontja a Balaton és környéke. A vonatok egy része ezért egész évben megnövelt kerékpáros kapacitással közlekedik, így az utasok minden évszakban bátran tervezhetnek kerékpáros kirándulást Magyarország legnagyobb tavához. A térségbe történő kerékpárszállításhoz érdemes igénybe venni a  kedvező árú „Balatoni kerékpárjegyet”, amellyel a MÁV és a GYSEV bármely állomásáról elérhető valamennyi tó körüli állomás. A kerékpáros utasok figyelmébe Budapest felől az északi partra, Balatonfüreden át Tapolcára közlekedő sebesvonatokat ajánlja a vasúttársaság, amelyek megnövelt kerékpárszállító kapacitással közlekednek.

A kerékpárszállítás mellett az utasok úgy is egyre jobban ki tudják használni a kombinált zöld közlekedés előnyeit, ha kerékpárjukat az állomásokon hagyják. A jelenleg működő 10 elővárosi vasútvonalon mintegy 80 állomáson áll rendelkezésre színvonalas B+R tároló, nagyságrendileg 4000 férőhellyel, továbbá több állomás közelében megtalálhatók a közösségi kerékpár és rollermegosztók, amelyek szintén a kombinált közösségi közlekedést támogatják.

További információk a kerékpárszállításról:

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!