Kerékpártúra az edelényi kastélyhoz

Közeledik a tavasz és érdemes előre szétnézni, tervezgetni, merrefelé legyen az első bringatúra. Egy könnyed, látványban gazdag bemelegítő túrát javaslunk a következő beszámolónkban.

Szakasz hossza: kb 55 km

Nehézség: 5/2

Napsütéses időben gyülekeztünk Miskolc központjában. A kis csapatunk közel 30 főből állt, volt köztünk profi és hobbi bringás, gyerekektől kezdve egészen a nyugdíjasokig. A 26-os főúton tilos a bringázás, ezért egy sokkal csendesebb és hangulatosabb utat választottunk. Szirmabesenyő felé vettük az irányt, így csak 1,5 kilométer rövid szakaszon találkoztunk nagyobb forgalommal. A kis település csendes főutcáján szinte átsuhant a csapat, természetesen a helybeliek felkapták a fejüket a színes, bringás csoportra. Személy szerint ez jó érzéssel tölt el. Nem nagyképűségre, dicsekvésre gondolok, hanem büszkeségre, mert amikor reggel felkeltem, nem húzott vissza az ágy, hanem volt erő bennem a bringára pattanni, tettem az egészségemért és egy jó közösségben meseszép vidéken tekerhettem.

A Szirmabesenyő főutcájának kereszteződésénél jobbra fordultunk a focipálya mellé, így közelebbről is sikerült szemügyre venni a XVIII. században épült barokk Szirmay-kastélyt. Többek között Szinyei Merse Pál és Ferenc József is vendégeskedett a kastélyban, előbbi a kastély szomszédságában lévő általános iskola névadója.

A közelmúltban felújították a Sajóvámosra tartó utat, így a sík szakasz egyből versenyzésre hívja az energiával teli bringásokat.

Fotó Molnár Tibor

A közúti és a bringás táblák is végig egyértelműen jelezték, merre kell fordulunk a faluban, hogy elérjük Sajósenyét. Központjában a kicsinyke Ökumenikus kápolna mellett található a Máriássy-kúria, amely egy késő 18. századi késő barokk építmény. Az épület előtt található Rákóczi hársfája. A nevét onnan kapta, hogy Rákóczi ennek a fának a lombjai alatt pihent meg fáradt csapatával. A 360 éves fa 20 méteres magasságával és 5,2 méteres törzskerületével igen monumentális látványt nyújt.

Fotó Az Év Fája

Még csak 16 kilométert tekertünk, ezért Boldva településre érve tartottunk is egy szusszanást. 2300 lelkes falu központjában található a református templom. Az előtte lévő tér, kiválóan alkalmas volt arra, hogy egy energiaszeletet elfogyasszunk és a bencés kolostor falmaradványaihoz elguruljunk.

Fotó Molnár Tibor

Folytatva a túrát, egy érdekes nevű település, Ziliz felé kanyarodtunk, hogy emelkedővel és egy hosszú leejtővel gazdagítsuk a bringázásunkat. Ziliz nevezetessége egy természetvédelmei érték: több mint ezeréves tölgy, amely a falu fölötti dombon található. Többször is belecsapott a villám, és már csak néhány ága van meg. A régi mendemondák szerint II. Rákóczi Ferenc ehhez a fához kötötte a lovát, amikor átutazóban volt ezen a tájon.

Nyomár község után Hangács követezett. Itt már a 30.kilométert tapostuk, és szó szerint taposásra kell gondolni, mert a település határában egy kellemes emelkedő színesítette az eddigi sík szakaszt. Az az igazi elszánt kerékpáros, aki nem ijed meg az előtte álló emelkedőtől és képes legyűrni, márpedig nekünk nem jelentett akadályt. Mindenki a saját tempójában feljutott a domb tetejére. Útközben a táj szépsége kárpótolt az izzadságcseppekért.

Ahová egyszer felértünk, onnan le is vitt az út egészen a Damaki-patakon át az útelágazódásig, ahol balra jeleztük kanyarodási szándékunkat. Már türelmetlenül vártuk Edelényt, de még egy 5 kilométeres táv állt előttünk, hogy végre megcsodálhassuk Magyarország 7. legnagyobb kastélyát. Európai uniós támogatással és az önrésszel együtt összesen 2,4 milliárd forintos beruházással újult meg 2014 tavaszára az edelényi kastély és a környező, mintegy 5,1 hektáros park. A környezeti fenntarthatóság jegyében a kastély fűtéséhez földhőt használnak.

Fotó Molnár Tibor

2010-ben ez a kis folyó a város központjában annyira kiöntött,hogy az egész kastélyparkot elöntötte a víz.

Miután a kultúra, az épített művészet iránti éhségünket csillapítottuk, az energiaszintünket is feltöltöttük a helyi finomságokkal, hogy meglegyen a kellő lendület a visszaútra is. Edelény központjában jelezte a tábla, melyik irányban is található Borsodszirák. Az árnyékot adó fák kecses sziluettje kísérte utunkat, de az élénk csevegés, a jó hangulat továbbra sem rekedt meg.

Arra azért végig ügyeltünk, hogy ne akadályozzuk a forgalmat, a KRESZ szabályait betartottuk. Visszatérünk arra az útvonalra, ahonnan érkeztünk, ennélfogva már ismerős volt Boldva, Sajósenye, Szirmabesenyő települések. A lendületünk nem fogyott el, ezért a túrát egy miskolci cukrászdában zártuk, hogy a nap legjobb eseményeit átbeszélhessük.