Közlekedési ismeretekből vizsgázhatnak májusban az iskolások

A Giro d’Italia országúti kerékpáros körverseny májusi magyarországi startjához igazodva, májusban vizsgázhatnak közlekedési ismereteikből az általános iskolások felső tagozatosai – jelentette be az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos keddi budapesti sajtótájékoztatóján.

Révész Máriusz hozzátette: május 2. és 27. között tölthetik ki a diákok a vizsgalapot a KRÉTA rendszeren keresztül, a teljesítéshez segítséget nyújtó Közlekedő kisokos munkafüzetet a korábbi évekhez hasonlóan már eljuttatták az általános iskola 4-8. osztályosainak.

Tavaly 97 ezer diák vizsgázott, és célnak nevezte, hogy a jelenleg önkéntes vizsga a jövőben a tananyaggal együtt legyen kötelező része a közoktatásnak. A kormánybiztos ugyancsak célnak nevezte a közlekedési balesetek számának csökkentését, hosszú távon pedig a balesetek megszűnését.

Felidézte, hogy míg a ’90-es években évente mintegy 2500-an vesztették életüket közlekedési balesetekben, addig ez a szám 2010-re 600-650 körülire csökkent és 2019-ig stagnálást mutatott. Ez egymillió lakosra vetítve 60-65 halálesetet jelent – mondta, majd kiemelte: az uniós átlagban ez a szám 49, a legjobban teljesítő országok esetén pedig 30 alatt volt.

Hozzátette: ha sikerülne elérni az uniós szintet, akkor 100-150 emberéletet lehetne megmenteni évente, ha pedig a legjobban teljesítő országokét is, akkor 300-350 életet. Külön felhívta a figyelmet arra, hogy az áldozatok sok esetben fiatalok.

Civil szervezetekkel együttműködve, külföldi példákat is figyelembe véve készítették el a Közlekedő kisokos munkafüzet című kiadványt, amelyet a korábbi évekhez hasonlóan eljuttattak az általános iskolákba, és idén már meg kellett kapniuk a felső tagozatosoknak.

Péterffy Balázs, a Klebelsberg Központ szakmai elnökhelyettese azt hangsúlyozta, hogy a KRÉTA rendszeren keresztül a diákoknak lehetőségük van felkészülni és gyakorolni is a tudáspróbára. Az elérhető e-learning kurzus négy részből áll: gyalogos elméleti és gyakorlati, továbbá kerékpáros elméleti és gyakorlati feladatokból.

Arról is szólt, hogy egyre nagyobb számban közlekednek egyedül a gyerekek az iskolába, ez a program azért segítség, mert tudatosságra neveli őket, amit a későbbiekben, például a jogosítvány megszerzésénél is hasznosítani tudnak. Pedagógiai szempontból pedig azt emelte ki, hogy nem hagyományos, papíralapú tesztről van szó; a tudáspróba érdekes feladatokat tartalmaz és fejleszti a gyerekek kritikai gondolkodását, logikai készségét és helyzetfelismerő képességét, és ezt a hétköznapokban más területeken is hasznosítani tudják.

Óberling József, az Országos Rendőrfőkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottságának (ORFK OBB) ügyvezető elnöke az iskolarendőr programról szólt, amelyben 2900 intézményben 2000 rendőr segíti felkészíteni a gyerekeket az élet nehézségeire, a pedagógusokkal együttműködve. Megemlítette a SuliMoped programot is, amelyben évente 1000 nagyon jól tanuló, illetve nehéz körülmények közt élő diáknak biztosítják, hogy díjmentesen segédmotoros kerékpár vezetésére jogosító engedélyt szerezhessen.

Polgár Anikó, a Csík Ferenc Általános Iskola és Gimnázium igazgatója azt mondta: nagy szükség van arra, hogy az iskolában tanultakat a gyerekek az életben fel tudják használni, ennek legalapvetőbb eleme, hogy vigyázzanak a biztonságukra és balesetmentesen közlekedjenek.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!