Az új sebességkorlátozással a kerékpárosokat is védik Hollandia lakott területein

Az intézkedés célja a halálos áldozatok számának csökkentése, egy élhetőbb lakókörnyezet megteremtése, valamint a környezetbarát közlekedési módok ösztönzése.

A hollandok számára követendő példa Helsinki és Oslo gyakorlata, ahol már bevezették a korlátozást, és ennek is köszönhetően tavaly egyetlen ember sem veszítette életét a két skandináv főváros útjain. Az ENSZ 2020. februári Stockholmi Nyilatkozata felszólította a Föld országainak kormányait a 30 km/h belterületi sebesség bevezetésére azokon az utakon, ahol gépjárművek és védtelen közlekedők egyaránt közlekednek.

Hollandia évtizedek óta stabil tagja annak a top3 országnak, melyek a legbiztonságosabb közúthálózattal rendelkeznek Európában. Hazánktól jelentősen kisebb területtel, de 17,2 milliós lakossággal rendelkező Hollandiában az utóbbi időszakban különös figyelmet fordítanak a városi közlekedés biztonságosabbá tételére, valamint a közlekedés védtelen képviselőinek, ezen belül különösen a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak, az életkort alapul véve pedig a gyermekek biztonságára, olvasható a Közlekedés Biztonság oldalán.

Fotó The Cycling Dutchman

2020. október 27-én a holland képviselőház jóváhagyta azt a tervet, mely szerint lakott területen belül az általános sebességhatár a jelenlegi 50 km/h helyett 30 km/h legyen. Ugyanakkor a megengedett legnagyobb sebesség egyes helyeken „sebességkorlátozás” jelzőtáblákkal növelhető, amennyiben az út és a forgalom jellege azt lehetővé teszi, és a nagyobb haladási sebesség nem jár a közlekedésbiztonsági kockázatok aránytalan növekedésével. A sebesség növelése természetesen nem történhet öncélúan, hiszen a jövőben a közútkezelőknek, az önkormányzatoknak a Közúti Biztonsági Kutató Intézettel közösen kell megvizsgálniuk, mely útszakaszok mentesülhetnek az új szabály alól.

Ceri Wolsgrowe, az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) vezető tisztségviselője gratulált Hollandiának, hogy ismét élen jár a közúti biztonsági intézkedések bevezetésében, majd az általános sebességkorlátozással kapcsolatban kijelentette:

„Ha egy gyalogost vagy kerékpárost egy gépkocsi 50 km/h sebességgel üt el, akkor ezeknek a baleseteknek mintegy 20%-a halállal végződik. Ezzel szemben 30 km/h sebességű elütéskor a halálozási kockázat igen nagy mértékben, 3%-ra csökken!

Ez tehát egy jelentős közlekedésbiztonsági intézkedés, mely elősegíti Hollandia kerékpárosainak és gyalogosainak magasabb szintű védelmét. Úgy gondoljuk, hogy a 30 km/h megengedett sebességnek alapértelmezettnek kell lennie Európa valamennyi városában.”

Fotó: Snelbinder

Tavaly Hollandiában összesen 661 ember vesztette életét közúti balesetben, az áldozatok közül 203 kerékpáros, 49 pedig gyalogos volt – derül ki a Holland Statisztikai Hivatal adataiból. 

Az új intézkedés a remények szerint a közúti balesetben meghalt személyek számának jelentős csökkenéséhez vezet, ezáltal „élhetőbbé” teszi majd az utakat. Az pedig már a legfrissebb hírek közé tartozik, hogy 2021-től a francia főváros teljes területére is kiterjesztik a 30 km/h általános sebességhatárt, és nyilvános konzultációt indítanak az intézkedésről.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!