450 ezer forint állami támogatás igényelhető elektromos teherkerékpárokra

Szeptembertől állami támogatás igényelhető elektromos rásegítésű teherkerékpárokra. Az új pályázatban 400 millió forintos keretösszegig egyenként 450 000 Ft támogatás igényelhető, maximum 5 darabos céges teherkerékpár-flották felállítására.

Ebből nagyságrendileg 850 db teherbicikli jelenhet meg az utakon. A teherbicikli flották furgonokat válthatnak ki, amivel a házhozszállítás egyre nagyobb forgalmi és parkolási problémái enyhíthetők, de szerelők, ételfutárok, egyéb kisvállalkozások vagy civil szervezetek is kevesebb gonddal szállíthatnak teherbiciklivel.

Az elektromos rásegítéses teherbiciklik alternatívát nyújthatnak az egyre nagyobb forgalmi terhelést és a gyalog, autóval, kerékpárral közlekedőknek is gondot okozó, rakodóhelyek hiányában gyakran szabálytalanul megálló kisteherautóknak. A biciklis szállítás csökkenti a levegőszennyezést és a zajt, kevesebb helyet foglal és hozzájárul a biztonságosabb közterületekhez.

Elektromos teherkerékpárok Budapesten 2021. július 7-én, fotó: Bringazas.hu

Több budapesti vállalkozás – pl. futárcégek, pékségek, fotóügynökségek – is használ teherbiciklit, a megoldás nem elég elterjedt a hazai városokban.

A támogatási rendszerrel szeretnénk elérni, hogy látható alternatívaként jelenjen meg a biciklis csomagszállítás a nagyvárosokban, a példamutatással pedig a teherbiciklik további terjedését segítsék elő.

A Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Steiner Attila, az ITM körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára, valamint Sipiczki Róbert, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnöke társaságában a szerdai sajtótájékoztatón Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettese felhívta a figyelmet:

“A magyar lakosság politikai nézetektől függetlenül nyitott a kerékpárra váltásra, amihez az infrastruktúra fejlesztése mellett pénzügyi ösztönzőkre is igény lehet. A Kerékpárosklub képviselője azt kérte a politikusoktól, hogy a kerékpározásra közös alapként tekintsenek, amit kiemelnek a pártpolitikai csatározásokból. Az e-cargo támogatási rendszerről reményét fejezte ki, hogy a céges teherbiciklik megjelenése ösztönzőleg hat majd a lakossági teherbicikli vásárlásokra is, amivel még több autós utazást, bevásárlást, gyerekszállítást lehet majd helyettesíteni.”

Mit kell tudni a pályázatról?

Az első teherbiciklikre szeptembertől pályázhatnak a városi térségekben szállítási tevékenységet, vagy gyakori utazásokat igénylő szolgáltatást végző gazdasági társaságok, valamint civil és egyházi szervezetek. Regisztrált kereskedőknél egy előre megadott listából lehet majd kiválasztani a maximum 5 darabos flotta tagjait. A pályázóknak magyarországi székhellyel, telephellyel vagy fiókteleppel kell rendelkezniük, és a pályázat megjelenése előtt legalább 12 hónappal bejegyzettnek kell lenniük.

A támogatás mértéke a teljes vételár 50%-a (nettó vételár alapján), de maximum 450.000 Ft.

Kerékpárutánfutóra, csak személyszállításra alkalmas teherbiciklire vagy nagyobb csomagtartóval rendelkező hagyományos és elektromos rásegítéses kerékpárra nem igényelhető támogatás.

Steiner Attila elektromos teherkerékpárt tesztel 2021. július 7-én, fotó: Bringazas.hu

A pályázható új és sorozatgyártott teherbiciklik az EN 15194:2017 (MSZEN 15194:2018) vagy újabb szabványnak kell megfelelniük, maximum 250 W névleges teljesítményű̋ elektromos segédmotorral lehetnek felszerelve, és pedálhajtású, gázkar nélküli, tehát emberi erővel hajtott biciklinek kell lenniük, amelyeken a hajtás abbahagyásakor, vagy 25 km/óra elérésénél lekapcsol a rásegítés. A támogatott biciklik – kétkerekűek esetén – minimum 139 cm tengelytávolságúak és minimum 50 kg hasznos teherbírásúak lehetnek. Kerékpáronként 1 db pótakkumulátor beszerzése, valamint a szállítási tevékenységhez szükséges felépítmény, kiegészítők beszerzése is támogatott.

Elektromos teherkerékpárok Budapesten 2021. július 7-én, fotó: Bringazas.hu

A támogatással vásárolt bicikliket regisztrálni kell a BikeSafe rendszerben, legalább 2 évig fenn kell tartani, a szervezet logója mellett a támogató matricáját is el kell rajtuk helyezni, és a támogató Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ esetleges kérésére kommunikációs anyagokon vagy egy nyilvános szereplésen meg kellhet vele megjelenni.

A pályázó gazdasági társaságnak vagy szervezetnek Cégkapu regisztrációval kell rendelkeznie, be kell mutatnia a hivatalos dokumentumait és a használati tevékenységet, a bicikli tárolására szolgáló helyet, valamint de minimis nyilatkozatot kell tennie az állami támogatásról. A támogatási program lebonyolítását az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. végzi.

A többség támogatja a kerékpározás pénzügyi támogatását. A Magyar Kerékpárosklub reprezentatív kutatása szerint nem csak több kerékpárosbarát beruházás, hanem pénzügyi ösztönzők bevezetését is támogatja a magyar lakosság.

Ilyen ösztönző a Kerékpárosklub és a Magyar Kerékpáripari- és Kereskedelmi Szövetség kezdeményezésére bevezetett – ezen a héten megint pályázható – pedelec támogatási rendszer és a tavalyi tanulmányunkban javasolt, 2022-től adómentessé váló céges kerékpárflotta vásárlása is.

 

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!