Jósvafői kerékpározás, hazánk egyik legszebb, mesébe illő településén

Az aggteleki kerékpáros körtúránkon már bemutattuk a 60 méter mély rudabányai bányatavat, majd Aggteleki Nemzeti Park területéhez tartozó Baradla-barlang két bejáratának környékén bringáztunk.

Táv: 10 km (egy csipetnyi tereppel)

Nehézség: 5/2

Az előző beszámolónkat Aggtelek után, a Vörös-tó mellett fejeztük be. A kerékpáros túránk hátralévő 10 kilométeres szakaszában a legszebb rész várt ránk. Nehéz szavakat találni arra a látványra, amit a tengerszemnél és a mesebeli településen, Jósvafőn várt ránk, de ne szaladjunk ennyire előre. A Vörös-tó után egy kellemes gurulással ereszkedtünk a fák között vezető szakaszon.

A táblákat követve, balra kanyarodtunk a jósvafői Baradla-barlang bejárata felé. A repedések között leszivárgó víz munkája során barlangokat, egyes helyeken széles folyosókat, tágas termeket alakított ki a hegy bendőjét. A koronavírus miatt jelenleg még zárva tartják a barlangot, viszont egy kis ösvényen haladva eljutottunk hazánk talán legszebb tengerszeméhez. Először is a Jósva-forrás körüli környezettől tátottuk a szánkat.

Ez Magyarország legnagyobb vízhozamú hideg vizű forrása, amely két ágból, másodpercenként 7-8000 liter vízzel táplálja a Jósva-patakot. Nyáron egészen kellemes a  10°C hőmérséklete.

A víz kőmederbe terelt, sebes folyású patakágakban folyik, amelyek felett fahidacskák teszik még mesebelivé ezt a környezetet.

A látványt nehéz megfogalmazni és megtalálni a megfelelő szavakat: a tó kristálytiszta vizével, varázslatos környezetben, a smaragdzöld színnel festői látványtó nyújt.

A szivárvány minden színében játszó víz felett a fák ráborulnak a víztükörre. A halak ficánkoló úszását egészen a tó fenekéig nyomon tudtuk követni, mert annyira tiszta a víz.

Egy stégről más szemszögből is szemügyre vettük ezt a vadregényes tájat.

Kellemes és nyugodt környezetben gondoskodhattunk fáradt lábaink pihentetéséről. A gyors folyású vízre régen malmot építettek, amely elektromos energiát szolgáltatott a településnek. A patak környékén zöldellő növényzet azt az érzést keltette bennünk, mintha a horvátországi Plitvicei-tavak egy kisebb vízesését látnánk.

Nehéz ezt a látványt magunk mögött hagyni, de még Jósvafő felfedezésre várt ránk. Magunk is meglepődtünk, milyen tiszta, takaros házak, udvarok várják az ide látogatókat. Egy „mini-malomkerék” forog a Pap-palló mellett.

A települést körülöleli a csendesen csobogó patakok folyása.

A tájházban megismerhetjük a falu múltját. A szabadtartásban élő hucul ménes pedig a határában kereshető fel. A kulacsainkat megtankoltunk Jósvafő központjában és várt ránk egy csipetnyi 4-5 kilométernyi terep az erdőben, hiszen a körtúránkat Égerszögnél kezdtük el.

A falu felett futó murvás úton jutunk az erdő mélyébe, ahol a piros turistajelzést követtük. Végül megérkeztünk az égerszögi turistaháznál található Szabadság-barlang bejáratához. Innentől már aszfaltos úton gurulhattunk a végállomásunkig, Égerszögre.

Valódi kikapcsolódást és élményt nyújt ez a hely azoknak, akik feltöltődésre vágynak.

A cikkben szereplő fotók a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.