Kerékpártúra Rudabánya környékén, hazánk legmélyebb állóvízi tavához

Egy izgalmas kerékpáros körtúrán jártunk a több mint 20 ezer hektáros Aggteleki Nemzeti Park területén és érintettük Magyarország legmélyebb bányatavát is.

Táv: kb 30 km

Nehézség: 5/2

A bringázást az Aggteleki Nemzeti Park határán található zsákfaluból, Égerszögről kezdtük el. Itt az Éger-völgy felső szakaszán találtak rá 1954-ben a Szabadság-barlangra, amely az Aggteleki-karszt harmadik leghosszabb képződménye. A falu csendes utcáin kedves fejbólintással vették tudomásul a helybeliek, hogy máris magunk mögött hagytuk a települést.

Még a túránk elején jártunk, de már egy kellemes 10%-os emelkedést jelző táblával találtuk szembe magunkat. A zöldellő határ látványában szinte észre sem vehető ez az alig egy kilométer hosszúságú kaptató, de ezután várt ránk egy gurulás Felsőtelekes irányába.

Meg is érkeztünk Rudabányára, melynek neve szláv eredetű. A ruda szó ércet, vasércet, vörös vasas földet jelent. Már a 14.században bányavárosként említették, többször ívelt felfelé sorsa, de a második világháború után ugrásszerűen megnőtt jelentősége. Trianon után ércben is szegényebbé vált az ország, ezért is számított különlegesnek a rudabányai vasérc. A  település határában rejtőzik a magára hagyott bányató, ahová mindenképpen érdemes eltekerni, ha már ezen a vidéken bringázunk.

Közel 40 éven át működött a vasércbányászat és annak dúsítása. Elérték a munkálatok a karsztvízszintet, és a bányát szárazon tartó szivattyúzást is abbahagyták, amikor 1985 végén befejeződött a bányászat. A felhagyott területet a természet visszavette, azonban a hatalmas gödrök ott maradtak.

A tengerszemnek nevezett tó körülbelül 300 méter hosszú és átlagosan 80 méter széles.

Legnagyobb mélysége körülbelül 60 méter. Így ez hazánk legmélyebb állóvizű tava.

Egy miskolci búváregyesület tagja korábban így nyilatkozott a tóról:

Én eddig 57 méterig merültem a tóba, de ott még nem értem a fenekére. Körülbelül 62 méter lehet a meder legmélyebb pontja. Veszélyforrás az is, hogy a partja végig meredek, tehát még megkapaszkodni sem tud, ha bajba kerül valaki, és ki akar mászni. Úgy tudnám jellemezni a tavat, hogy hideg, sötét, mély és kiszámíthatatlan.

A sziklafalak közé szorult tó a türkiz és a smaragd színében pompázik.

Nyáron 20 fok felé is emelkedhet hőmérséklete, viszont tilos és életveszélyes benne fürdeni. A tóparti pihenő után tovább folytattuk a bringázást. Amikor magunk mögött hagytuk a türkiz színű tavat és már visszatekertünk a városba vezető útra, akkor olvastunk még egy érdekességet az információs táblán. 1965-ben ezen a környéken találták meg a 10 millió éves miocén időszaki emberszabású ősmajmot, a Rudapithecus hungaricust.

Vissza Rudabányára szinte tekerni sem kellett, mert a 6-8 % közötti lejtőn való gurulás elegendő lendületet adott ahhoz, hogy pillanatok alatt a központban találtuk magunkat.  Még egy utolsó emlék a bányáról, vagyis a Bányászattörténeti Múzeumban még több információval gazdagodhatunk, ha betérnénk megismerni a város múltját.

Egy felfelé tartó kacskaringós úton hagyjuk el a várost Felsőkelecsény irányába. Mielőtt megérkeznénk a településre egy rövid szakaszon a kátyúkra figyelve bringáztunk.

Egyetlen kanyarral elhagytuk a falut, majd Zubogyon is hamar átbringáztuk magunkat, mert az Aggteleki Nemzetei Park várt minket. Az egymást követő dombok nem túl meredekek, így nem okoztak nagyobb nehézséget, hogy megérkezzünk Ragályra. Túránk bemutatásának első része itt véget is ér. Előjáróban csak annyit, hogy Aggtelekkel és Jósvafővel folytatjuk, melyek hazánk ékes díszei: UNESCO Világörökség részéhez tartozó barlangrendszer, a vöröses színű tó, vagy éppen a mesebeli Jósvafő és a hozzá kapcsolódó, káprázatos Tengerszem-tó.

A cikkben szereplő fotók a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.