Kerékpártúra a pazar látvánnyal rendelkező Kerek-kőhöz

Távol a településektől, páratlan panoráma vár arra, aki felteker a Kerek-kő szikláihoz vagy akár a Sólyom-bérc ormára.

Táv: 65 km

Nehézség: 5/4 (mountain bike vagy gravel kerékpárral)

Kerékpártúránk Sárospatak határában található Makkoshotykáról indult. A repce virágzása jelezte, hogy az ország keleti csücskében is bőven tombol a tavasz. A szőlőkben dolgozó embereket láttunk, akiknek szívében ott van Tokaj-Hegyalja lüktető ereje. A falu Hercegkútról is megközelíthető a Hotyka-patak mentén haladva, így megnézhetjük az UNESCO Világörökségi Listáján is szerepelő pincesorokat. Erről részletesebben itt olvashatunk.

A zsáktelepülést, Makkoshotykát nem a Országos Kéktúra útvonalán hagytuk el, hanem az Erdész emlékmű irányába vezettük drótszamaraink kerekeit. Az erdők hűséges szolgáinak állítanak emlékhelyet, akik itt dolgoztak a Zemplén vadregényes hegyvidékén. A pihenőhelyen elolvastuk a jól ismert Erdő Fohászát, majd elindultunk a murvás úton az Eszkála erdészházhoz.

A kerékpárjaink jól bírták az emelkedő útszakaszt, kellemesen teljesíthető ez a kb 8 kilométeres szakasz. Útközben csak azért álltunk meg, hogy az alattunk elterülő látványban töltekezzünk.

Az Eszkála erdészház az Országos Kéktúra pecsételő helye is. Másrészt itt a kulacsainkat is meg tudtuk tölteni friss forrásvízzel.

Innen már csak másfél kilométeres gurulás várt ránk a Gerendás rétre. Ez egy fontos “csomópont” az erdő közepén, hiszen innen többfelé is tudunk bringázni. Aszfalton elérhető Zemplén kincsesládája a Háromhuták vagy a másik irányba pedig Kőkapura érkeznénk. Az utunkat a pihenőhely mögötti zöld jelzésű úton folytattuk. Meglepően sok tarvágás szabdalják az erdőt, hatalmas farakások sorakoznak az út szélén.

Köves aljú, tölgyes ösvény vezetett a rózsaszínes riolitsziklához, a Kerek-kőre. Az utolsó kilométeren már csak tolni tudtuk a bringákat, mivel elég meredek, köves volt a bringázáshoz, de ezért a látványért érdemes volt megküzdeni.

Büszke trónként emelkedik 500 méter magasságban. Kisétálva a peremére mellbevágó látványt nyúlt a panoráma.

Amerre a szem ellát, síkságnak, településnek nyoma sincs. Csak hegyek domborulatai hullámoznak mindenütt.

A vadon elveszett világának egy részlete fekszik a lábunk előtt. Innen látható a Csattantyű-hegy, a Milic csoport gerince, ahová már korábban feltekertünk, erről itt olvashatunk.

Magunk mögött hagyva ezt a páratlan hegyvidéki panorámát, elindultunk a 3 kilométerre lévő Sólyom-bércre. Élesen felszökő csúcsai megdolgoztatták a lábainkat, mert a kilátásért itt is pár száz métert gyalogosan kellett megtennünk.

Lenyűgöző látványban lehet annak része, aki felküzdi magát a szikla tetejére. Az északkeleti hegyvidék vadregényes tája itt is elkápráztat minket. A messzeségben feltűnik a regéci vár tornya is.

Vissza leereszkedtünk a Mlaka-rétre, ahonnan egy murvás úton való 3,5 kilométeres gurulás várt ránk ez erdő ölelésében. Útközben egy különleges állat keresztezte utunkat.

A lombos, nyirkos, tiszta patakokat kedvelő foltos szalamandra haladt keresztül az úton. A védett állat élénk színe mérgező bőrére hívja fel a figyelmet.

Megérkeztünk bringáinkkal a Kemence-patak völgyébe, Rostallóra, ahol a hegyközi kisvasút végállomása található. Már javában folynak a munkálatok, mert kiállítási központ épül 450 millió forintból, hogy bemutassák a Zemplén élővilágát. Akik olyan helyre vágynak, ahol térerőtől mentesen, nyugalomban élvezhetik a természetet, akkor Kőkapu tökéletes célpont, mivel a vadászkastély és az Áfonyás-tó látványa pihenésre lassít minket.

Még utunkba esett hazánk egyik legszebb kerékpáros útja is az erdő ölelésében.

Ahogy a nap ment lefelé, úgy csillant meg a fénye a Bózsva-patakban.

A Sátor-hegyek felé vettük az irányt a kerékpárúton, ami már az Euro Velo 11 szakaszához tartozik.

Még pont időben értünk vissza a kiindulópontunkhoz. Változatosságban gazdag kerékpártúránk betekintés nyújtott Zemplén legszebb panorámájú kilátópontjaira.

Az EuroVelo 11 további szakaszainak bemutatása IDE KATTINTVA tekinthető meg!

A cikkben szereplő fotók a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.