Téli takaróba burkolózott Hollóháza és környéke

Advent első vasárnapjára meg is érkezett a hó az Országos Kéktúra keleti végpontjára, vagyis Hollóháza környékére.

Zempléni-hegység keleti csücskében napok óta télies ruhát öltött a természet. Míg a falu elején éppen távozóban volt az ősz, addigra a település legmagasabb pontján már hóember mosolygott az udvaron.

Az út két oldalán erős a kontraszt, míg a jobb felén a barna falevelek már a földön pihentek, addig a bal domboldal már fehérre váltott. Csak egy rövid bringatúrát tettünk Hollóházáról Lászlótanya bejáratáig, kb 20 kilométert.

Nevét a pálos rend címerállatáról, a hollóról kapta. A 18.században üveghutát alapítottak Hollóházán, amely hosszú évekig meghatározta a környék életét. Egyre kevesebben dolgoznak már a hatalmas gyárban, pedig korábban több száz embernek adott munkát.

Az első világháború után a település egy nagyon rövid ideig Csehszlovákiához tartozott a trianoni békeszerződés határmeghúzása miatt, kivéve a porcelángyár maradhatott Magyarországon. A gyár akkori tulajdonosa a Károlyi család volt, kiknek közbenjárására határkorrekciót végeztek el a területen, így két hét után a település is visszakerült Magyarországra.

Az Országos Kéktúra jelképes táblájánál megálltunk egy pihenőre. A 27-es számú Országos Kéktúra szakasz 46,4 km hosszúságú, a Zempléni-hegységen halad át Sátoraljaújhely és Hollóháza között. Innen jól látható a Szent László római katolikus templom is. Hazánk legészakibb településén fekvő modern templom építését a 1960-as években kezdték el.

Az épületet háromszögekből álló rajzos tömege teszi érdekessé, ami 3 testből áll össze. Mindegyik külön-külön funkciót rejt, így kissé elkülönül egymástól a templomtér, az oltártér és a sekrestye. A harangtorony  alul csak egy vonalban találkozik az épülettel.

A templomtér és az oltártér tömegének találkozásánál rejtették el a felülvilágítót, ami izgalmas fény-árnyék hatásokat eredményez a Somogyi József által készített Krisztus corpusnál. A modern külső egy visszafogott, hosszhajós elrendezésű teret foglal magába, olvasható a Magyar Építőművészet írásában.

Folytattuk a bringázást Lászlótanyára. Visszapillantottunk Hollóházára, és egyre apróbbnak tűntek a házak.

A fehér tájban sokkal hamarabb megpillanthatjuk az állatokat vagy akár a lábnyomaikat. Amíg az országhatár felé vezető úton tekertünk, 2 rókát is láttunk az erdő előtti tisztáson.

Egy rövid szakaszon Kéked felé tekertünk, mert a felhők káprázatos színekben pompáztak. Utoljára akkor jártunk erre, amikor Zsiga Csaba az Iron Bike 2020 kerékpáros teljesítménytúra ezen részén tekert. Magyarországon egyedülálló teljesítményt hajtott végre Csaba idén júliusban, aki a daganatos gyerekekre hívta fel a figyelmet, miközben kerékpárral bejárta hazánk legszebb tájait. 7 szakaszra bontottuk Csaba útvonalát, melyek 260 és 320 kilométer közötti távolságokat tartalmaztak. Minden egyes nap akadtak segítői, kísérői, akik jelenlétükkel, biztató szavakkal erősítették küldetésének végrehajtásában.

Szlovákiába, az Eszkáros felé tartó út kicsivel több mint 10 éve épült meg, erre vezet  a Sárospatak-Kassa közötti kerékpáros útvonal. Ez a határnyitás nagyban megkönnyítette a környéken élők életét, jelenleg a koronavírus miatti korlátozások vannak érvényben ezen az átkelőn is.

A Hollóházáról Lászlótanyára tartó 10 kilométeres túra alatt egy percig se fáztunk, hiába mutatott a hőmérő -3 fokot, ugyanis a 400 méteres szintemelkedés nem hagyta kihűlni a végtagjainkat. Visszafelé se száguldoztunk, hiszen a jeges út nagy körültekintést követelt.

Az erdő közepén egy tökéletes aszfaltozott út vezet. A Bodó-réten már láthatjuk Kassa épületeit. Ez a megállóhely egyben a Országos Kéktúra pecsételő helye is. Innen néhány kilométer után Füzérre tekerhettünk volna.

Igazi téli hangulat érződött, ahogy egyre magasabbra haladtunk.

Az út jobb oldalán néhány ház csendesen állt a havas fák között.

Ismét találkoztunk a Országos Kéktúra táblájával, innen már csak 4 kilométerre található a Kis- és Nagy-Milic, Zemplén legmagasabb pontja.

A gróf Károlyi család egykori kastélya már magánterület, így csak a halastó és az arborétum évszázados luc- és vörösfenyői köszöntöttek minket a kerítés mellől. Az 1945-46-os inflációs időszakban ebben a kastélyban készítették elő a forint kibocsátását. A vadászkastély korábban szállodaként működött,  sajnos már nem látogatható. Távolabbra azonban már nem merészkedtünk, így megfordítottuk drótszamarainkat és Hollóháza felé gurultunk vissza.

Ezen az útvonalon halad a Zemplén 3000 teljesítménytúra útvonala is, amely nevéből következtethetünk a kihívás lényegére: egy nap alatt több mint 3000 méter szintemelkedést teljesíthetnek a bringások Zemplén vadregényes emelkedőin. A túrára április elejétől október 31-ig lehet ingyenesen nevezni. A meghatározott táv kb 160 kilométer.

Ez a rövid bringatúra tökéletes feltöltődést jelentett, hiszen a havas táj, a háborítatlan természet, mesebelivé varázsolta Zemplén legészakibb pontját.