EuroVelo11, Tarcal, kiegészítve egy mádi kitérővel

Az előző részben Bodrogkeresztúrtól búcsúztunk el, így innen következik a folytatás. Tarcal környékét fedezzük fel, kiegészítve Mád és Szerencs környékével.

A falu végétől már csak 5 kilométerre található Tokaj, de nem ebbe az irányba fordítjuk a drótszamarunkat, hiszen a hivatalos útvonal másfelé visz. Bodrogkeresztúr főutcáján haladva, az utolsó balos kanyarban, mielőtt a falu végét jelző táblát elérnénk, megtaláljuk a Tarcal felé vezető utat. Alacsony forgalmú, és egy enyhe emelkedővel érjük el a települést.

• Szakasz hossza: kb 15 km
  • Látnivalókkal kiegészítve: kb 60 km

Ahogy az előző túráink bemutatásában is, számunka az a cél, hogy lássunk és felfedezzük az útvonal mentén található értékeket. Ezért mielőtt belevágnánk Tarcal megismerésébe, Mád irányába kanyarodunk. Ez nem tartozik az EuroVelo 11 útvonalába, de ha már itt járunk, érdemes beiktatni egy kitérőt.

Tarcal és a Sárga Borház közötti szakasz valamivel forgalmasabb, mint amerre eddig jártunk, de szerencsére nem hosszú ez az táv. Ahogy keresztezzük a 37-es főutat, egyenesen felfelé haladunk a Disznókő birtok kilátópontjához. Pazar pihenő minden megfáradt turistának.

Fotó Tokár Rita

Akár borkóstálás közben is szemügyre vehetjük az elénk táruló szépséget. Láthatjuk az ágaskodó tokaji tévétornyot, majd tőle jobbra már Szerencs fényei integetnek felénk.

A szőlőtőkék dombjai mögött pedig Mád hívogat minket. Nem is váratjuk sokáig, legurulunk a 39-es számú útra, kb 5 kilométer után már meg is pillantjuk a települést. Tokaj-Hegyalja egyik borászati központja, amely a legnagyobb szőlőterülettel rendelkezik a Hegyalján.

Fotó Balassa István

Mád utcáin lépten-nyomon fellelhetők történelmi épületek. Egyedülálló az Europa Nostra-díjas zsinagóga épülete, ehhez hasonló csak egy van Európában. „Építését két gazdag család, a Brener és a Teitelbaum testvérek finanszírozták, akik mint borkereskedők telepedtek le Mádon. Feljegyezték a krónikások, hogy a régi zsidó törvények szerint a nők, a gyerekek és férfiak hordták a köveket a környező hegyekből, bányákból az építkezéshez, hogy idegen kéz ne érintse őket.”

Fotó Mád Önkormányzata

Elköszönünk Mádtól és folytatjuk tovább a bringázást. A dimbes-dombos úton figyelnek a szőlőtőkék, ahogy elsuhanunk mellettük. 7 kilométer után meg is érkezünk Tállyára. A főút bal oldalán található a Mailloth kastély, amelyben Közép-Európai Művésztelep alkotásaiból állandó kiállítás látható. A csendes utcákat elhagyva nem is megyünk sokat, hiszen 3 kilométerre már be is érünk Golopra. A falu szélén található Vay Miklós kastélya, amit 2012-ben felújítottak. Az épületben látható az Ősi Magyar Címertár és Zászló Kiállítás, amelynek tárgyai tűfestéses technikával készültek.

Fotó Tokár Rita

Egy 5 km hosszú egyenes szakasz vár ránk, mielőtt megérkeznénk Monokra, Kossuth Lajos szülőfalujába.

Ennek a kiegészítő szakasznak akár adhattuk volna azt a nevet is, hogy a kastélytúra, hiszen a település kettővel is büszkélkedhet: az egyik az Andrássy-kastély, a másik pedig a Monaky család kastélya. Monok híres búcsújáró hely. A Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepén sokan zarándokolnak ide.

Monokot elhagyva egy balos kanyarral meg is érkezünk Bekecsre, ami szinte egybeolvadt a Hegyalja kapujának nevezett Szerenccsel. A gótikus stílusú református templomában mondták ki először a Habsburg-ház trónfosztását és itt választották fejedelemmé Bocskai Istvánt is. A szerencsi várban látható a Zempléni Múzeum képeslapgyűjteménye, de egyik részében szálloda is üzemel. Ezek az épületek könnyen megtalálhatóak a városban, mert a táblák sokat segítenek a tájékozódásban.

Fotó Szerencs Önkormányzata

Gombóc Artúr otthonosan érezné magát itt, mert a csokigyárból finomabbnál finomabb édességek kerülnek ki. A Rákóczi majd a Dobó Katica utca vonalán haladva eljutunk a város végét jelző tábláig. Jövő évben Mezőzombort már kerékpárúton is meg tudjuk majd közelíteni, hiszen a 2 település között elkezdődtek a munkálatok.

A falut hátra hagyva megérkezünk ahhoz a körforgalomhoz, amit nem olyan régen érintettünk, hiszen a Sárga Borház mellett találhatjuk magunkat. A 37-es számú főúton tilos a kerékpáros forgalom, ezért a körforgalomba betérve Mád irányába kanyarodunk, de szinte azonnal veszünk is egy jobbost, és az aszfaltozott, szőlők közötti úton elkerülhetjük a forgalmat.

Fotó Tokár Rita

A 38-as számú főúton hamar begurulunk Tarcalra, visszatérve az eredeti EuroVelo 11 szakaszára. Ez a település önmagában is megérne egy teljes napot is. Már hívogatóan kacsingat ránk a dombtetőn álló Szent Terézia kápolna.

Fotó Balassa István

A település eleje a Degenfeld-kastéllyal köszönt minket, amely szállodaként üzemel. Több helyen is érezhető, hogy a bor meghatározó helyen szerepel a község életében.

Fotó Tokár Rita

Ha már egy hegy lábánál járunk, nem szabad kihagyni ezt az erőpróbát, megéri feltekerni a tévétoronyhoz. A község központjában balra irányít minket a tábla a Szőlőhegyi majd a Könyves Kálmán útra. Először a szőlők, majd az erdő váltja fel a tájat. A Kopasz-hegyre nem egyszerű feljutni, az út minősége nem tökéletes. Sőt ez a 6 kilométer tartogat kihívásokat, mert szinte folyamatosan 6-12 % között mozog a meredeksége, de megéri felküzdeni magunkat, mert gyönyörű látványban lehet részünk. Gryllus Vilmos gyerekdala jut eszembe erről az emelkedőről: „Fölfelé de meredek, lassulnak a kerekek. Bicikli, bicikli, nyekereg a bicikli. Bicikli, bicikli, vánszorog a bicikli. Az utolsó kaptató, aztán jön a bukkanó.” Az út minősége hagy maga után kívánnivalókat.

A cél előtt nemsokkal, az út baloldalán egy pihenőre invitál minket az elhagyatott sípálya. Innen tiszta időben elláthatunk az EuroVelo 11 korábbi megtett szakaszára, egészen Sárospatakig is.

Felérve a toronyhoz, sajnos az épületbe nem tudunk bemenni, de a parkolójában vagy akár a meredek domboldalon ellazíthatjuk megfáradt lábainkat.

Fotó Tokár Rita

Közben megcsodálhatjuk, ahogy a siklóernyősök nekiindulnak a szárnyalásnak, kihasználva a kedvező szélirányt.

Fotó Mapio.net

Lefelé óvatosan kell húznunk a drótszamarunk gyeplőit, mert a sok kátyú és az éles kanyarokban nem szeretnénk kisodródni. Ahogy visszaérünk Tarcalra, egy tábla jelzi, hogy balra található Európa legnagyobb Áldó Krisztust ábrázoló gránit szobra. Félúton a sétány kettéválik, a bal oldali ág vezet tovább a domb tetejére, a szoborhoz, míg jobbra tartva leereszkedünk a tokaji Kopasz-hegy oldalába vájt bánya tavához.

Fotó Szántó Csaba

A domb tetejéről fantasztikus körpanoráma nyílik a környékre. Lábunk alatt Tarcal, a végeláthatatlan szőlőtáblák, a horizont az Alföld síkságába olvad. A leglátványosabb kilátás a hegy felé, a káprázatos fekvésű bányató felé nyílik.

A bányatóhoz is érdemes legurulni, mert egy igazán különleges ritkasággal találkozhatunk. Hazánkban kevés olyan tó van, amelynek vízében édesvízi medúzák úszkálnak. A hegy tetején fekszik, meredek sziklás partfalait munkagépek alakították ki még évtizedekkel ezelőtt.

Fotó Tokár Rita

Visszatekerünk Tarcal központjába és a pazar Andrássy kúriába betekintünk, amely 5 csillagos hotelként funkcionál.

A bor szerelmeseinek igazi kincsesbánya lehet Tarcal és vonzáskörnyezetében lévő pincészetek. A legmodernebb technológiával felszerelt borászattól az ősrégi családi pincerendszerekig, minden megtalálható a környéken.

A következők túránkon megismerjük majd a híres Tokajt, átmegyünk a Tiszán komppal és a tiszalöki víztározónál pihentetjük meg fáradt lábainkat.