EuroVelo 11, bemutatjuk Sárospataktól Bodrogkeresztúrig tartó szakaszát

Sárospataktól elköszönve tovább folytatjuk a bringatúránkat az EuroVelo 11-es szakaszán egészen Bodrogkeresztúrig.

Továbbra is az a célunk, hogy lássunk, tapasztaljunk és megéljük a látványt, mindezt kerékpárjaink nyergében ülve.

• Szakasz hossza: kb 30 km
  • Látnivalókkal kiegészítve: kb 48 km

Tilos a 37-es főúton kerékpárral közlekedni, mivel a kamionos és autós forgalomban kockázatos lenne a bringázás. Kerékpárút nincs, az EuroVelo 11 útvonala a sokkal csendesebb a régi főúton halad. A jobb oldalunkon végig érezhetjük a Zemplén támogató szemeit. Bal kéz felől pedig a Bodrog kíséri utunkat. Bármelyik itteni településre betérve, élvezhetjük a csendesnek tűnő víz látványát.

Fotó Tokár Rita

Az első hely, ahová az utunk vezet, nem más, mint Bodrogolaszi. Kevesen ismerik a falu mesebeli kastélykertjét. A romantikus stílusú Lónyay-kastély 1860-ban Ybl Miklós tervei alapján készült.

Fotó Wikipédia

„Lónyay Elemér örökölte meg, aki feleségével, Stefánia belga királyi hercegnővel együtt nyári lakként használta. A pár a második világháború alatt Pannonhalmára menekült, haláluk után minden vagyonát a szerzetesrendre hagyta. A kastélyt ettől függetlenül államosították, falai között a rendszerváltásig nevelőotthon működött, ekkor került vissza a bencések tulajdonába… 2007-ben a rend 99 évre a Chemin Neuf közösségre bízta az épületet.” (Forrás:Wikipédia)

Kialakítottak a park területén egy különleges utat, a Házaspárok útját. Ez egy erdei sétaút tizenöt állomással, melyek a házasság fontos eseményeit, feladatait, nehézségeit és korszakait jelenítik meg.

Drótszamarunkat tovább nem várakoztatjuk és folytatjuk a bringázást. A következő kb 5 kilométer alatt a kihívást azt jelenti, hogy a dimbes-dombos szakaszon megtaláljuk az útnak azon részét, ahol nincs foltozott útszakasz. Bár úgy is gondolkodhatunk, hogy ezen a részen a szlalomozást gyakoroljuk.

Ha már ügyességi feladat, akkor éppen az utunkba esik Sárazsadány. A település szélén található egy jól felszerelt cross-kerékpár pálya, KRESZ-pálya, ügyességi drótkötélpálya. A családoknak kellemes kikapcsolódást nyújt, a gyerekek pedig biztonságos körülmények között ismerkedhetnek az úttesteken található táblákkal, szabályokkal.

Fotó Tokár Rita

Vámosújfalutól már egészen sima aszfaltos úton gurulhatunk. A vasútállomás előtt egy tábla állja utunkat, Tolcsva irányát mutatva. Itt eldönthetjük, hogy maradunk az EuroVelo11-es szakaszán és tovább haladunk a kijelölt úton Tokaj irányába. A másik lehetőség, hogy teszünk egy 18 kilométeres kitérőt, amely majd később visszavezet minket a túraútvonalunkhoz.

Mivel a felfedező vágy aktívan él bennünk, ezért Tolcsva irányába kanyarodunk. Kastélyokban, borokban gazdag falut kár lenne kihagyni. Nézzünk néhányat ezek közül:

• A Rákóczi-kastély, amely szőlészeti és borászati múzeumként működik.
  • Dessewffy-kastélyban gyógynövény- és szépségközpont várja megújulásra vágyókat.

fotó Herbal Kastély

• Szirmay-Waldbott kastély termeiben iskolai oktatás is folyt korábban, de mára újra látogatóközpontként használják, emellett konferencia szervezésre és rendezvényszervezésre is alkalmas.

Lépten nyomon borkóstolással csalogatnak be a családias udvarok. Persze a neves borászok díjnyertes kincsei is ízlelésre invitálnak.

A falu elején egy tábla jelzi, hogy a 371.mellékúton Erdőbényére vezet az út. Itt autós forgalomra kevésbé számíthatunk. Az aszfaltos út mindkét oldalán Tokaj hegyalja szőlővesszői köszöntenek minket. A szomszédos település szintén gazdag borászatokban, pincészetekben, sőt még egyedülálló bortrezor is nyitva áll azok számára, akik megőrzésre bízzák a különleges „nektárt”. Korábbi években itt rendezték meg a Drótszamár Fesztivált is, amelyre szép számmal jelentek meg a bringások.

Fotó Vavrek Veronika

Tokaj-Hegyalján elsősorban 3 szőlőfajtával találkozhatunk: furmint, hárslevelű, sárga muskatály, ezek mind alkalmasak az aszúsodásra.  A nemespenésszel borítja pincefalak között  érlelődik tökéletessé „a királyok bora, borok királya”.

„A tokaj-hegyaljai borvidék világörökséggé nyilvánított része összesen 27 települést foglal magába… Az UNESCO Világörökség Bizottsága a Tokaji történelemi borvidéket, mint kultúrtájat, felvette a Világörökségi Listára.”

Csalogat egy újabb útvonal, méghozzá az Aranyosi-völgyön keresztül az abaúji vidék. Erről egy másik beszámolónkban fogunk áradozni, hiszen van még mit felfedezni a Zemplén és az Abaúj vidékein.

A falutól szinte már elbúcsúznánk, amikor belefutunk egy út mellett ácsorgó alkotásba. A környéken (pl.: Erdőhorváti, Olaszliszka, Szegi) 10 hasonló művészeti kreáció rejtőzött el, melyeket az építészeti egyetemek hallgatói készítettek el a nyár folyamán.

Fotó Tokár Rita

Egy nagyon kellemes út vezet minket vissza az EuroVelo 11-es útvonalához, Szegilongig.

Ha nem tértünk volna el Tolcsva felé, akkor a következő település Olaszliszka várt volna ránk. A római katolikus templom tövében található Kossuth emlékháza. A falu öregjei azt állították, hogy itt született Kossuth Lajos. A vízitúrázók gyakran megállnak a komp lábánál, hogy frissítőket magukhoz véve folytassák kalandjuk a Bodrogzugban. Árvíz idején az egész terület szinte egybefüggő tengerré változik. Bármelyik útvonalat választjuk, bőven akad látnivaló mindenfelé.

Fotó Balázs Attila

Szegi központjában egy táblára leszünk figyelmesek, amely a folyó partjára csalogat. Itt szintén a vízisport kedvelői szállhatnak a Bodrog vizére.

Fotó Paul Gabriel Miller

Az EuroVelo tábla vezeti utunkat, hangulatos szakasz ez a folyó szomszédságában. Néhány kilométert megspóroltunk, és már meg is érkezünk Bodrogkeresztúrra. A túránknak akár adhattuk volna azt a nevet is, hogy bortúra bringával, mert folyamatosan borkóstolása várják a megszomjazott vendéket.

Bodrogkeresztúr rendelkezik egy panoráma kilátóval, ahonnan gyönyörködhetünk a tájban:

„Tekints a távolba, s lásd a dombságot, a Bodrog folyót majd’ Sárospatakig, majd fordulj meg s a Tokaji-hegy, majd Mád látványa vár… S ami a legjobb: a csend, ami nem is csend, hanem a természet.” (Forrás: Bodrogkeresztúr önkormányzata)

Az EuroVelo 11-es ezen szakasza itt véget is ér, mert Tokaj környéke külön beszámolót érdemel. Ahogy Kölcsey fogalmazott a Himnuszba, „Tokaj szőlővesszein nektárt csepegtettél”, valóban ezen az útvonalon a nektár, mint a legértékesebb folyékony arany Tokaj-Hegyalján. Hírét viszik a világ minden tájára, Kínától egészen Dél-Afrikáig is.

Fotó Tokár Rita

A túra során nem alkoholfogyasztásra buzdítottuk olvasóinkat, csupán a borvidék világörökséggé nyilvánított részét fedeztük fel.