Kerékpárral a mikóházai Fekete-hegyre

A zempléni Mikóházáról 3 kilométeres gyalogos tanösvény vezet a Fekete-hegyre, de a térképen felfedeztünk egy 10 kilométer hosszú kerékpáros jelzésű utat.

Táv: 15 km

Nehézség: 5/2 (utolsó 500 m csak gyalogosan)

Mikóháza felett, 577 méter magasan található egy olyan kilátó, ahonnan elénk tárul Hegyköz medencéje. A településen szemügyre vettük a térképet, merre is induljunk el. Még a helyi “lakos” is kíváncsian nézte, hová is készülünk tekerni.

A falu határában a Haris-tanösvényen indultunk el, ami egy jó minőségű erdészeti út. Ahogy távolodtunk az autók zajától, a csend vette át a helyet.

Pihenőhelyeket alakítottak ki a fáradt turistáknak, de vadetetőket is láttunk az út szélén. Nem is csoda, hiszen a kellemes erdei úton egy muflon család észrevett minket, és ijedtükben lefelé vették az irányt. Legtöbbször csak szürkületkor merészkednek elő, de ha biztonságosnak érzik a területet, akkor bátran az út széléig is kisétálnak.

Felfelé könnyen teljesíthető a 3-5 %-os emelkedő, hiszen a friss levegőn az útra boruló fák hűsítő árnyékot adnak a napsugarak elől.

Egész közel jártunk már a Fekete-rét pihenő helyhez, amikor szinte kitisztult előttünk az út. Bár a fakitermelés ezen a szakaszon is erőteljes, de legalább a látvány lenyűgöző. Úgy éreztük magunkat, mint Tamási Áron művében szereplő Szakállas Ábel a Hargitán. Az erdő ölelésében magányos lehet az ember vagy éppen a végtelen szabadságot érezheti, ki hogyan éli meg.

Az utolsó pihenőhely a Fekete-rét, amely jól felszerelt esőbeállóval várja a menedéket keresőket.

Innen már csak kevesebb mint 600 méter várt ránk. Egy darabig még bírtuk a bringázást, de a közel 20 %-os terepen való emelkedő kifogott rajtunk, ezért gyalogosan tettük meg az utolsó pár száz métert. Az út szélén hatalmas kövek szabdalják a felszínt.

Felérve az 577 méteres Fekete-hegy púpjára, már csak a 13 méter magas kilátó megmászása volt hátra.

2000-ben adták át a 13 méter magas kilátót, ahonnan látni a a távolban felbukkanó Telkibányát, Pálházát, Füzér várát, de a füzérradványi Károlyi-kastély és annak 100 hektáros parkja is előttünk hevert.

Jó pár éve került köztudatba a Geocaching, ami nem más mint egy modern kincskeresés. Megadott GPS koordináták segítségével keresik meg az érdeklődők az elrejtett dobozkát. A láda elhelyezője úgy rejti el, hogy valóban izgalmas keresgélés legyen. A doboz tartalmaz egy jegyzetfüzetet íróeszközzel, és kincseket (kisebb ajándékokat). A kilátó tövében nekünk is sikerült megtalálni ezt a dobozt.

Visszafelé a vadregényes turistaösvényt választottuk, amely néhol nem tűnt jó választásnak bringával, mert a fák szerteágazó gyökerei és a meredek leejtők megnehezítették a haladást. Szerencsére több, jól kialakított pihenőhely segít a (bringás) vándoroknak.

Ezeken a pontokon megismerhetjük a környék állat-és növényvilágát is. Feltűnt, hogy fákon kihelyezett költőodúk vannak, azok pedig nemcsak a madarak, hanem az egyre ritkuló, veszélyeztetett denevérfajok védelmét is segítik.

Megérkeztünk Mikóháza 100 éves történelmi pincéihez. A „Bor- és Pálinkaturizmus fejlesztése a Történelmi Tokaj-Hegyalján” pályázat kapcsán a pincesor teljes felújítására került. A Pálinkaházban pedig megismerhetjük a pálinka készítési folyamatát, lehetőség van kóstolásra is.

A faluban folyik a Bózsva patak, amely mentén elhaladva tértünk vissza a központba.

A cikkben szereplő fotók a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.