Kerékpárral bejártuk a Felső-Tisza, Záhonytól Tiszakanyárig tartó szakaszát

A Felső-Tisza vidékének bemutatásával már egész jól haladunk, hiszen annyi értéket rejt ez a környék, amit kerékpárral is fel tudunk fedezni.

Táv: 45-50 km, Záhony – Tuzsér- Kisvárda – Szabolcsveresmart – II.Rákóczi Ferenc híd (Cigánd és Tiszakanyár között)

Nehézség: 5/1

A legutóbbi beszámolónkban felkutattuk Vásárosnamény és Záhony közötti szakasz látnivalóit, ideje folytatni a túrát, hiszen a Felső-Tisza még tartogat látnivalókat. Három részre tagoljuk a folyó magyarországi szakaszát: Felső-Tiszának nevezzük az országhatártól Tokajig tartó távot, Közép-Tisza vidéke Tokajtól egészen Tiszaugig tart, az Alsó-Tisza pedig innen, Tiszaugtól a déli országhatárnál ér véget. Záhonytól még kb 8 kilométeren át tekerhetünk a töltésen jó minőségű úton, de után egy időre el kell felejtenünk a töltés tükörsima aszfaltját.

Tuzsér volt a következő célpontunk, ahol megálltunk, hogy a kiéhezett kíváncsiságunknak eleget tegyünk. A bástyákkal erődített várkastély a 18.század végére kapta meg jelenlegi formáját. A kastély építtetőjéről, Lónyay Jánosról kapta nevét, aki Mária Terézia testőrségének tagja volt. A bécsi mintákat követve barokk jegyekkel díszítette. Az eredetileg közel tízholdas, egészen a Tisza-partig nyúló, a kor divatjához igazodó angol parkot a kastély építésével párhuzamosan alakították ki. A kastélyt a háború után rövid ideig még üdülőnek használták, de aztán fokozatosan tönkrement. Az 1980-as évben kezdték felújítani, de 1990-ben leégett, tudtuk meg egy helyi lakostól, akivel az utcában találkoztunk. Közel 10 év kellett ahhoz, hogy befejeződjenek a felújítások. Sajnos a koronavírus korlátozásai miatt nem látogatható, így csak a kapun kívülről nézhettünk meg.

Felső-Tisza új kerékpárútjainak építése mellett háttérszolgáltatásokkal is bővült a térség. A program részeként körülbelül 130 kerékpárt lehet kölcsönözni ahhoz, hogy bárki számára két keréken elérhető és bejárható legyen ez a terület.

A kastélytól pár száz méterre található a Rév utcában a komp. Eldönthetjük, hogy a folyó melyik partján szeretnénk tekerni. A Bodrogköz számára nagy könnyebbség ez az átkelő, ugyanis a legközelebbi híd Cigánd mellett található. A túránkat a folyó bal partján folytattuk Fényeslitke irányába. Ha még futja energiával, akkor Kisvárdáig kerékpárúton is eltekerhetünk.

Kisvárda neve már honfoglalás óta szerepel az írásos emlékeinkben, pedig az igazi fellendülés csak az elmúlt évtizedekben érhető tetten.

Ahogy megérkeztünk a városba, több körfogalomnál is tapasztaltuk, hogy a kerékpározás szerves része a városnak. Kerékpáros utak, táblák, kreatív díszítések jelezték, hogy itt valóban a figyelem középpontjában áll a bringázás. A vár a Nemzeti Kastélyprogram és Nemzeti várprogram keretén belül folyamatosan megújul. A belső rész felújítása mellett hangsúlyt kap a színházi tér bővítése és fejlesztése, hiszen nyáron gyakran rendeznek itt színházi esteket. Az elmúlt években a vár körüli park adott otthont Kelet-Magyarország egyik legnagyobb könnyűzenei fesztiváljának is.

Ezután Szabolcsveresmart felé tekertünk tovább, ahol a Rétközi tóparton bukkantunk rá a buckaházakra. Ez nem más mint egy erdei iskola, ahol programokban és élményekben gazdagodhatnak a diákok. Innen visszatértünk a töltésre és máris a Cigánd és Tiszakanyár között a II.Rákóczi Ferenc nevet viselő hídnál találtuk magunkat. Érdekes a története: A régi polgári Tisza-híd rácsos szerkezetét, két darabban leszerelték, amit daru nélkül, bárkákra épített állványszerkezettel oldottak meg. Majd Tiszán felvontatták Cigánd határába, de több nehézségbe is botlottak. Tiszalöknél meg kellett várni, amíg a vízküszöb lehetővé tette a szerkezet zsilipkapuk feletti túlnyúlását. Tokajnál pedig a vasúti és a közúti hidak okoztak nehézséget, mert 2 méter mélységben a vízbe kellett meríteni. 1994-ben adták át az 532 m hosszúságú hidat.

Ha már erre tekerünk, akkor érdemes meglesni a part másik oldalát is. A 2008-ban átadott árapasztóra és a zsilipek megépítésére azért volt szükség, mert az elmúlt évtizedben olyan nagy áradás pusztított a Tisza felső szakaszán, hogy elkerüljék a jövőben a hasonló katasztrófát. 94 millió köbméter víz befogadására képes az árvízi tározó. Nagyságát úgy lehetne meghatározni áradás esetén, mint a Velencei-tó területe.

Az árapasztó melletti, 24 kilométeres töltésen kiváló minőségű aszfalt áll rendelkezésre a kerékpározók számára.

A cikkben szereplő fotók a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!