Kerékpártúra a lillafüredi Zsófia-kilátóhoz, Az Év Kilátójához

2022-ben is erős versenyben dőlt el, hogy mely kilátó kapja Az Év Kilátója és Az Év Turistaháza kitüntető címet. A szavazáson az idén átadott lillafüredi Zsófia-kilátó és a Fehérkőlápa Turistaház kapta a legtöbb voksot az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda versenyén.

Ha azt hallom, hogy “hajnali ötös ébredés”, alapvetően nem reagálok rá pozitívan. Viszont ha mindezt azért kell megtegyem, hogy a rövid nappalokat kihasználva egy tartalmas napot tudjak tölteni az őszi Bükkben, akkor azért könnyebben szánom rá magam.

Így történt tehát, hogy Budapestről vonattal elutaztam Miskolcra, hogy onnan egy élvezetes kerékpáros útvonalon meglátogassam az Év Kilátója díjas lillafüredi Zsófia-kilátót, és az Év Turistaháza díjas Fehérkőlápa Turistaházat.

Az utam Miskolc városán keresztül vezetett fölfelé Lillafüredre. Minél gyorsabban magam mögött akartam tudni a várost, így a legrövidebb utat választottam. E-bikeomnak köszönhetően gyorsan fent is voltam Lillafüreden, ahol az izgalmak kezdődtek.

Elsőre a kilátót vettem célba, ahova két út is vezet a Hámori-tótól. A kellemesebben tekerhető, de még így is sportosnak mondható út, ahogy a térképen is látszik a tó mellett indulva kicsit hosszabban halad, itt körülbelül 4 km-es útvonalon tudjuk le a 140 méternyi szintkülönbséget. A másik oldalról viszont egy igen meredek cikkcakkos turistaút az amit ajánlok. Ez technikailag többet kér. E-bikeal is figyelni kellett, főleg a szűk kanyarokban. Ugyanakkor lefelé is nagyon élvezetes kis “pálya”. Természetesen ez egy turistaút, tehát a gyalogosoknak van elsőbbsége, ezt érdemes fejben tartani, hiába az adrenalin-löket.

Sok szint a 140 méter ilyen rövid távon, de megéri leküzdeni, mert a Zsófia kilátó első osztályú elhelyezkedése és a látvány ami a szemünk elé tárul egészen páratlan kis hazánkban. Kilátás nyílik a Palotaszállóra, a Hámori-tóra, és a völgyre, de különös élmény volt mindezt a halvány őszi ködben látni.

A novemberi kerékpártúra időzítése nem volt véletlen. A harmadik alkalommal meghirdetett Év Kilátója voksolásokon elért eredmények elismeréseként Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős államtitkár, Kiss János országgyűlési képviselő, Veres Pál, Miskolc polgármestere, Bózsó Gyula, az Északerdő Zrt. műszaki osztályvezetője és Petényi Mirkó, az AÖFK kommunikációs igazgatója közösen leplezték le az emléktáblákat.

A kilátók királynője

Az első vidéki kilátótorony – ezt a büszke címet viselheti az előd – kalandos története több mint 120 évre tekint vissza.
A lillafüredi kilátó ötlete az 1890-es évek végén merült fel, a létesítmény megépítésének 1262 koronás költségét a Borsodi Bükk Egylet finanszírozta. A terveket Szűcs Sándor miskolci mérnök készítette. Ő felügyelte az építést is. A kilátó nevét a Borsodi Bükk Egylet alapítója, báró Vay Béla Borsod vármegyei főispán felesége, gróf Teleki Zsófia tiszteletére és emlékére kapta. Az eredeti kilátót 1900-ban adták át.

A Zsófia-kilátó a 20. század első felében – a Palotaszálló mellett – meghatározta Lillafüred látképét, számos fotón megörökítették, és a miskolci turisták szemében mindig fontos szerepet töltött be. Túlélte két háború viharait, azonban az 1950-es években a lillafüredi „Szikla” nevű légvédelmi központ építésekor elbontották, hogy helyére antennát telepítsenek a Dolka-hegy déli oldalába. A mostani beruházás célja az volt, hogy az országszerte ismert és népszerű üdülőterület, Lillafüred újabb attrakciót kapjon. Az Északerdő Zrt. 2022. augusztus 23-án átadta az első vidéki kilátó korhű rekonstrukcióját – olvasható a Csodálatos Magyarország turisztikai portálon.

Az Év Kilátója táblaavatás után legurultam a tóhoz, majd következett az újabb mászás, ezúttal az Év Turistaháza díjas Fehérkőlápa Turistaházhoz. Az útvonal amit kinéztem a zöld turistajelzés volt, ami egyenesen a nagy múltú házikóhoz vezet. Egy kényelmes, széles, tippre egykor autóval is használt útvonalon tekertem fölfelé.

Az erdő egészen magával ragadó bükkösön már erősen érződnek az őszi pihenő jelei.  Már több a levél a földön, mint a fákon. Ebben a hangulatban érkeztem meg a házikóhoz. Nem gondolkoztam sokat azon mit egyek mikor megláttam, hogy házikenyér és babgulyás a menü. A házikó belülről kellemes melegséget áraszt, és a felső szint felújításon esett át. Itt találhatóak a vendégszobák is.

Az útvonal a házikótól egy hosszú – néhol minimálisan tekerős – lejtmenettel folytatódik. A kék turistajelzést követve széles úton kanyargunk vissza Miskolc irányába. Az előbb széles út nemsoká beszűkül, ahogy közelebb kerülünk a városhoz, egyre meredekebbé, technikásabbá válik. A vár fölött elágaznak a turista útvonalak, itt eldönthetjük, hogy a meredekebb trailt választjuk utunk megkoronázásául, vagy a kellemes erdei gurulást folytatva tovább suhanunk egyenesen a “Kohászok útján”.

Ebbe a napba ennyi fért bele, szóval pattanok a Budapestre induló vonatra, de jövök még erre.

Adatok és letölthető térkép / gpx:

  • Táv: 36 km, szint: 560 méter, idő fotózással: 3-4 óra, nehézség: közepes.
  • Letölthető GPX fájl az útvonalról IDE KATTINTVA

A cikkben szereplő Haibike elektromos kerékpárt a tószegi Accell Hunland Kft., Magyarország legnagyobb kerékpár összeszerelő gyára biztosította. A vállalat az elektromos kerékpárok fontos szállítója Európában, ahol bevétel tekintetében piacvezető. A holland Accell Group nemzetközi kerékpárgyártó cég hazai leányvállalatát Magyarország 100 legnagyobb vállalata között tarják számon. A cégcsoport legismertebb márkái: Batavus, Sparta, Koga, Ghost, Haibike, Winora, Sinus, Raleigh, Diamondback, Lapierre, Tunturi, Atala.

Az Accell Group 15 országban – köztük Hollandiában, Németországban, Franciaországban, Törökországban, Kínában – közel 3300 főt foglalkoztat és több mint 80 országban értékesíti termékeit. A csoport vezető szerepet tölt be a kerékpárok, kerékpár-alkatrészek és -kiegészítők közép- és felsőkategóriás szegmenseiben Nyugat-Európában, és az Egyesült Királyságban.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!