Hasznos tippek a kerékpár karbantartásához

Egyre többen veszik elő a porosodó kerékpárjukat, ezért indulás előtt nem árt körültekintően átnézni.

Tavasszal egyre többen pattannak kerékpárra, hiszen a friss levegő feltölti szervezetünket. Nem elég a guminyomást ellenőrizni, ezért összegyűjtöttünk néhány hasznos tanácsot az első út előtt. Mindig szenteljünk figyelmet kerékpárunk ápolására, mert meghálálja a törődést. Gyönyörű a zöldellő tavaszi természet, ám nézelődés közben a nedves útra is figyelni kell, mert egy pillanat alatt elcsúszhatunk és összetörhetjük magunkat. Amikor bringát vásárolunk, sokunknak a külső megjelenés az egyik legfontosabb tényező és hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, milyen hasznos kellék a sárvédő. Sáros időben (sárvédő nélkül) a bringázás egyben kiadós sárfürdőt jelenthet. A gumik állapota is nagyban befolyásolja a biztonságos közlekedésünket.

Vegyük sorra, hogyan tudjuk otthon megtisztítani a szeretett bringánkat

Mosás

  • Első lépés alaposan megtisztítani a kerékpárt, mert a rárakódott sár kifejezetten árt az alkatrészeknek
  • A mosással együtt jár a lánc karbantartásával, olajozásával is

Lánc ápolása

Az esős időszakban nagyobb igénybevételnek van kitéve a lánc és a teljes hajtásrendszer. Otthonunkban is elvégezhetjük a gyors ápolást, hiszen már lehet kapni kifejezetten erre a célra összeállított tisztítóberendezéseket. Minden nagyobb túra esetén kapjon egy kis olajat, de ne essünk túlzásba.

  1. Megfelelő lánctisztító folyadékkal és a láncmosó berendezés segítségével alaposan mossuk meg
  2. Töröljük át a láncot és a fogaskerekeket, majd vékony olajozás következzen. Ha mégis túl sok került rá, akkor töröljük át egy ronggyal. Az olajban úszó láncra könnyebben rátapad a kosz, por, ami gyorsabban tönkreteszi azt.
  3. A fújós láncolajnál közelről fújjuk és csak a láncra menjen

Lehetőleg a felnire és a féktárcsára ne kerüljön, mert rontja a fékhatást és tárcsafék esetén tönkreteszi a fékbetétet.
A bringás láncolajban is több választék van, azaz száraz vagy nedves időre való. Víztaszító a nedves körülményekre kifejlesztett láncolaj, viszont száraz poros időben az a hátránya, hogy beleragad a por. A száraz időre alkalmas olaj nedves körülmények esetén elveszti a megfelelő kenőképességét. A csodafegyverként bevált WD40-et lehetőleg kerüljük és az általános zsírokat is.

Fotó: Bicskey Dávid

Fékek

A fékbetétek sokkal intenzívebben kopnak az eső hatására, ezért a gyakori ellenőrzés elengedhetetlen. Fontos, hogy megfelelő szerszámokkal rendelkezzünk, ezért szerezzünk be legalább egy multi szerszámkészletet, amin van csavarhúzó és imbuszkulcs. Tapasztalattal rendelkező szerelők pillanatok alatt be tudják állítani a fékeket, ezért érdemes segítséget kérni egy-egy kerékpáros szervizben. Az olajos rendszerű fékek esetében bonyolult beállítások szükségesek és karbantartásuk is nagyobb körültekintést igényelnek.

Még mielőtt bringára pattannánk, ellenőrizzük a gumikat is!

A futóéllel ellátott, mély mintázatú külső gumik jobban elvezetik a csapadékot. Nem árt legalább kb 2-3 hetente megnézni a guminyomást, főleg egy nagyobb téli álom után. A mountain bike-oknál általában 2–4 bár, a városi és túra bringáknál 4–5 bár, az országúti kerékpárok esetén 5–9 bár, de a maximális nyomásértéke fel van tüntetve a gumiabroncson.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!