4 milliárd forintot fordít Magyarország kormánya kerékpárutak tervezésére

A Magyar Közlönyben 2020. október 30-én megjelent a kerékpárutak előkészítéséről szóló Korm. határozat, melyre 4 milliárd forintot fordít a kormány.

Az Aktív Magyarország 100 perces záró konferenciáján összefoglalták a hazánk kerékpáros, gyalogos és vízi turizmusának fejlesztéseit. Szóba került a kerékpárút-hálózat fejlesztése is, ezért megkerestük Révész Máriuszt, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztost, hogy megismerjük a részleteket a bicikliutak tervezésre szánt összegről.

Miért kapott ilyen hangsúlyos szerepet a tervezés?

– Szükség van a tervekre, ugyanis, amikor megszületik a döntés a 2021-2027-es időszakra vonatkozó uniós forrásokról, akkor tisztában legyünk, melyek azok a kerékpárút szakaszok, amelyekre fordítani tudjuk az összeget. Konkrét bringautakra irányuljon majd az elnyert támogatás.

Hogyan vonják be a megyéket a tervezésbe?

– Minden megyével megtörténtek az egyeztetések, mely útvonalakat tartanak fontosnak. Jelenleg a támogatási okiratokat készítjük elő. Reményeink szerint a megyék még az idei (2020) évben megkapják a támogatást. A kétszámjegyű főutak mentén lévő kerékpárutakat a Magyar Közút fogja építeni, így hozzájuk kerül a tervezési összeg ezen része. A megyék dönthetnek úgy is, hogy maguk vállalják a tervezői közbeszerzést. Azoknál a megyéknél, amelyek nem szeretnék maguk bonyolítani ezt a feladatot, akkor az Aktív Ökoturisztikai Fejlesztési Központ fogja a tervezői közbeszerzést elvégezni.

Mikorra várható az építkezések elkezdése?

– Amint megszületik a döntés 2021-2027-es uniós ciklus forrásairól, akkor a kerékpárutak költségét sokkal pontosabban meg lehet határozni, és a döntés meghozatala után kezdődhet a megvalósítás is.

Összesen hány kilométer hosszú kerékpárút tervezéséről beszélhetünk?

– A közbeszerzésektől függ a kerékpárutak hossza. Ez megyénként változó lehet, kilométerenként 2,5-3 millió forintból valósulhat meg a tervezés. Lesz olyan megye, ahol 4-5 millió forintból tudják a terveket megvalósítani. Olyan is előfordulhat, hogy ugyanabból a pénzből, több utat tudnak megterveztetni, mert azokban a megyékben kevesebb összegért vállalják. A pontos kilométert nehéz meghatározni, mennyit sikerül a 4 milliárd forintos keretösszegből megtervezni.

Miben más Pest megye?

– A megyék átlagosan 200 millió forintból terveztethetnek kerékpárutakat. Pest megye kétszer többet kap, vagyis közel 400 millió forintot, mivel kiemelkedően nagyobb megye mint a többi, lakosság és terület szempontjából is. A közép-magyarországi régió kimaradt a területi operatív programos pályázatokból, így nem lehetett a Pest megyei kerékpárút-hálózat fejlesztésére fordítani azokat a forrásokat.

A konferencián Révész Máriusz elmondta, hogy 7 éven belül Magyarország a legaktívabb európai országok közé szeretne tartozni. A kutatások szerint, heti 2,5 óra mozgás 4,2 évvel növeli életünket. Jelenleg dinamikusan nő a kerékpárosok száma, de ahhoz, hogy még többen válasszák a kerékpárt közlekedési eszközként, ahhoz biztonságos utakra, jobb levegőre van szükséges.

Berencsi Miklós az Aktív és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ programvezetőjével folytattuk az interjút:

– A teljes folyamat kezdetétől az volt az Aktív és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ célja, hogy a megyei önkormányzatokkal közösen hozzák létre azt a kerékpárutakról szóló listát, amelyeket megterveztetnek. Előzetesen megkapták a levelet, amelyben kértük az önkormányzatokat, hogy állítsák össze az általuk megtervezendő és kiépítendő kerékpáros útvonal-hálózatot, illetve egy projektlistát. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium Kerékpáros Koordinációs Főosztállyal folytatott közös egyeztetés után minden megye képviselőivel is megvitatták a javasolt útszakaszokat. Ezeken a megbeszéléseken részt vett a megyei elnök, az országgyűlési képviselő, vagy polgármester, a Magyar Közút vezetői, illetve Révész Máriusz az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos. Hosszú egyeztetések után közösen alakították ki ezt a projektlistát minden megyével. A tévhittel ellentétben nem a fővárosi asztal mellett ülők böktek a térképre, mely szakszok tervezésére szánják az összeget.

Melyek azok a szakaszok, amelyeket a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-re bízták? 

– A Magyar Közút Nonprofit Zrt. feladata a kétszámjegyű főutak mentén lévő kerékpárutak karbantartása. A kormányrendelet értelmében, amelyik szakasz hozzájuk fog kerülni, a tervezés is Magyar Közút feladat. Volt egy kötöttség, valamennyi útszakaszok az országos törzshálózat elemei, illetve a főutakkal párhuzamos szakaszai, de a lakott területen kívüli részekre vonatkozik.

Hány kilométer kerékpárút tervezésére elengedő a 4 milliárd forintos keretösszeg? 

– A becsült tervező árak mellett több mint 1000 kilométer kerékpárút tervezésére van lehetőség, ebből a fele a Magyar Közúthoz fog kerülni. A maradék kilométerek tervezésén az Aktív és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ (AÖFK) és a megyei önkormányzatok osztoznak. A választási lehetőség a megyék kezében van: dönthetnek úgy, hogy saját maguk vállalják a tervezési folyamatokat, hiszen tisztában vannak kapacitásukkal (műszaki vagy közbeszerzési vonalon is) vagy pedig átadják a feladatot az AÖFK-nak. Vannak már olyan megyék, amelyek jelezték, hogy átadják a terveztetést a Aktív és Ökoturisztikai Fejlesztési Központnak, mert nincs megfelelő szakember, kapacitás a teljes folyamat végrehajtásához.

Milyen szempontokat vettek figyelembe a megyékkel folytatott egyeztetések során? 

– Elsődleges szempont volt, hogy a kerékpárút törzshálózatnak hiányzó hosszabb-rövidebb szakaszai épüljenek meg. Előnyt élvezett az a projekt, amely a meglévő kerékpárutak hiányzó 3-4-5 kilométeres szakasza épüljön meg, akár két település között, hogy ezáltal teljessé váljon az adott térség bringaút-hálózata. A megyéktől azt kértük, hogy ebből az összegből a turisztikai célú kerékpárutak tervezésére fordítsák az összeget. Az is látszik, hogy sok esetben a munkába járást is nagyban megkönnyítik majd a tervezett kerékpárutak. A másik szempont az volt, hogy a kerékpárosok a településeken keresztül haladva igénybe tudják venni a helyi szolgáltaltatásokat, mint például egy kávézó vagy étterem, ezáltal támogatják a helyi vállalkozások életben maradását is.

Vannak köztük erdei vagy mezőgazdasági szakaszok, melyek kialakításával két település könnyebben elérhetővé válik a bringások számára? 

– Igen, természetesen van néhány ilyen. Ezek erdős területeken áthaladó szakaszok, mezőgazdasági, illetve vegyes forgalmú utakon kialakított nyomvonalak. Stabilizált útburkolat, vízelvezetők kialakításával jó minőségű szakaszok állhatnak majd a kerékpárosok rendelkezésére.

A sikeres tervek és források függvényében, mikorra várható az első kilométerek megépülése?

– Ha nyár elejére készen lesznek a tervek, és a forrás rendelkezésre áll, akkor nincs más hátra mint az engedélyek birtokában a megyei vagy települési önkormányzatok elindítsák a kivitelezésre szóló közbeszerzési eljárásokat. A projekttől függően úgy számoljuk, hogy az első kerékpárút szakasz építése már 2021 év vége felé, vagy 2022 elején már el is kezdődhetnek.

Magyarországon több mint 9000 kilométer kerékpárút áll rendelkezésre a bringások számára, ebből 4000 km az önálló kerékpárút, 5000 km pedig kerékpározásra kijelölt út, mint például erdészeti út, árvízvédelmi töltés vagy kis forgalmú utcán leválasztott sáv. A kerékpározás pozitív hatásai a fizikai és mentális egészségünkre és az immunrendszer optimális működésére vitathatatlanok. A koronavírus kedvező hozadéka, hogy Budapest és nagyobb városaink utcáin megnövekedett a kerékpárral közlekedők száma. Másrészt a környezettudatos életmód egyre jobban előtérbe kerül, így az új kerékpárutak építésével a munkahelyekre is bringával juthatunk el. Az aktív kikapcsolódás pedig nagyban hozzájárul a szervezetünk megfelelő karbantartásához.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!