50 km-es őszi kerékpártúra a csodálatos Zemplénben

Rég volt ilyen kegyes hozzánk az időjárás, ezek a kellemes őszi napsütéses napok nem engednek elszakadni a bringázástól

Ha az ország északkeleti felét szeretnénk kerékpárral meghódítani, akkor több útvonal közül tudunk választani, kellemes nézelődőstől egészen a meredekebb emelkedőkig. A lényeg, hogy bőven akad látnivaló a Zemplénben.

Táv hossza: kb 50 km

Nehézségi fokozat: 5/3

A kezdőpontnak Pálházát választjuk, mivel innen több útvonal is elérhető. Az autót érdemes a városháza mögötti parkolóban hagyni. Pálházát elhagyva Kishuta felé vesszük az irányt. Elhaladunk az 1959 óta működő perlitbánya mellett, amely Gyöngykőhegy lábánál fekszik.

Kishuta központjában jobbra fordulva a mesebeli Kőkapuval kezdjük az utunkat. Kevesen ismerik ezt az erdő közepén eldugott, térerőtől mentes kincset. Az aszfaltos út a Kemence patak és a Pálházi Állami Erdei Vasút mellett kanyarog.

Kőkapu Vadászkastély az Áfonyás-tó tükrében, fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

A 8 km-es bringázás után megérkezünk Kőkapura a Vadászkastélyhoz, amely évszázadokig a Károlyi család birtokában állt. A legendák szerint annyira sok vad volt ezen a környéken, hogy az uraságoknak ki se kellett mozdulni a szobájukból, hiszen az ablakuk alatt keresgéltek élelmet az állatok. Évek során a vadászkastély vendége volt Horthy Miklós, Bethlen István, és Rákosi Mátyás is.

Rövid sétánk után újra bringára ülünk és visszagurulunk a perlitbánya után kezdődő kassai kerékpárútra. Ezen az 1 km hosszú szakaszon az erdőillattól bódultan és az aszfaltra benyúló fák ágainak látványában közelebb kerülünk a csendhez.

fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

Ezután a kerékpáros táblákat követve, Kisbózsván át Nyíri község felé haladunk, útközben gyönyörű látványban lehet részünk. A füzéri vár pár éve felújított fehér épülete feltűnik a milici hegyek ölelésében.

Nyíri központjában jobbra tartunk, ahonnan még közelebbről láthatjuk a magasba törő várat

Egy kellemes ereszkedés után beérkezünk Füzérkomlós csendes főutcájára. A kerékpárúton gurulva a Zempléni Fehér Szikla Turisztikai Központ és Vadászház mellett haladunk el. Egyedülálló a bölénycsorda ezen az elzárt területem, ahogyan Zemplén hegyei között legelnek.

Füzérkomlós, fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

A főútra térve 2 felé ágazik el a kijelölt kerékpárút. Balra Hollóházán át a 30 km-re lévő Kassáig mehetünk, jobbra pedig a falu táblájánál elkanyarodva Füzérre juthatunk. Ezen a szakaszon enyhe emelkedővel érjük el a falut. Aki a várat is szeretné megtekinteni, arra még kb 1-2 km-es meredek mászás vár.

A kerékpárokat a parkolóban hagyva egy rövidke sétával érjük el a vulkáni eredetű kúpon álló várat. A falai között megelevenedik előttünk a történelem mozgalmas évszázadai. Az első írásos emlékek a 13. századból kerültek elő a várról. A koronaőr Perényi Péter 1 évig itt őrizte a Szent Koronát. A felújított várból gyönyörű a panoráma a Zemplénre.

Tudtad? Ez Magyarország 7 természeti csodájának az egyike, amely 2014-2016 között felújításokon esett át.

Kerékpárjainkkal legurulunk a tájházhoz, ahol megismerhetjük a múlt századra jellemző kisparaszti életmód jellegzetes életmódjának sokszínűségét. Erről bővebben ITT olvashatunk:

A következő település, Pusztafalu, amely 3 km-re található. Kevesebb, mint 200 fős lakói, híven őrzik hagyományaikat, szokásaikat. A falu végében található szlovák határon átkelve érdemes egy kisebb pihenőt tartani az erdő ölelésében 448 m magason található Izra-tó partjánál. A források által táplált tó mára kezdi visszanyerni régi életét, hiszen csónakázásra, horgászatra is lehetőség nyílik a kikapcsolódni vágyó turistáknak.

Izra-tó, fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

Pusztafalu díszes kapuja alatt átgurulva szinte végig ereszkedéssel közelítjük meg a kiindulópontunkat, Pálházát. A kijelölt kerékpárút áthalad Filkeháza csendes utcáján is. Megérkezve Pálházára már csak a jól megérdemelt frissítéssel zárulhat a nap. Több lehetőség közül választhatunk, akár a hagyományos kemencében készült hegyközi ételeket, akár a modern mediterrán ízvilág finomságait is megkóstolhatjuk.

Az ország északkeleti része valóban festői képet tárt elénk, amelyet örökre a szívünkben zártunk. Kiváló minőségű kerékpárutakon testközelből szívhattunk magunkban Zemplén valódi szívét.