Bringatúra az Által-ér mellett a 2020-as Év kerékpárútján

Hiába az esős idő, itt volt már az ideje, hogy megnézzük és teszteljük az Év kerékpárútját, ami Tatabánya és Tata között húzódik.

Táv: 40 km

Nehézség: 5/1

A Bicske és Tarján közötti túránkat úgy fejeztük be, hogy ha folytathatnánk tovább az utat, akár Tatabányára is eltekerhetnénk. Tarján után 14 kilométerre fekszik Komárom-Esztergom megyeszékhelye. Az első 3-4 kilométer enyhe emelkedéssel kezdtük. Útközben több bringás is tekert velünk szembe, akadt köztük fekvőbiciklis.

Az M1 autópálya alatt átgurultunk, így már csak az 1-es számú főútnál kellett jobban körültekintőnek lenni, hogy átjussunk az út másik oldalára.

Tatabánya külvárosához érkeztünk, alig kellett tekerni, máris egy aránylag jó minőségű kerékpárúton jutottunk be a város központjába. Útközben megtekintettük a Jászai Mari Színházat, amit eredetileg népháznak építettek még a 20.század első felében. Vele szemben az 1924-ben készült Tulipános háznak vagy Cifra Palotának nevezett épület áll. Korábban működött itt könyvtár, zene- és táncterem, valamint mozi.

A XX.század közepétől a város lakosságának száma viharos gyorsasággal növekedett, a szociális és kulturális szervezet gondoskodtak a munkások kikapcsolódásáról is. A virágos utcáin a bányászat egy-egy emléke megvillant előttünk. A Gerecse-hegység Kő-hegyén található a Szelim-barlang és a Turul szobor, egy könnyed mászással elérhető mind a kettő.

Tettünk egy rövid kitérőt a város határába, hogy megnézzük a Bánhidai Erőmű-tavat. A horgászok a rendezett víz feletti házikóik mellől várták a nagy kapásokat. Korábban szó volt arról, hogy Oroszlányig felújítják az Által-ér melletti szakaszt, reméljük minél hamarabb elkészül ez a rész is.

Könnyedén rátaláltunk az Év kerékpárútjának választott szakaszra, amely Tatabánya és Tata között húzódik. A Gerecse dombjai emelik látványosságát. Nemcsak turisztikai, hanem hivatásforgalmi funkciót is ellát Tatabánya, Vértesszőlős, és Tata esetében. A burkolat szélessége és állapota is megfelelő, ráadásul nem keresztez főutat, így forgalombiztonsági szempontból is magas szintet képvisel. 

A fák ölelését elhagyva már meg is pillantottuk a tatai Öreg-tavat, amely nem a horgászoktól, hanem a bringásoktól hemzsegett. Tata az egyik legnépszerűbb város Budapest közelében, hiszen a vár és a tó együttes látványa megadja a lehetőséget a töltekezésre. A tavat tápláló Által-ér délkeleti irányból folyik be és öt ágon távozik észak felé a városon át. 7,2 kilométer hosszúságú sétány a családi bringások kedvelt kirándulóhelye.

A tatai Öreg-tó 1989-ben került a világ legfontosabb vízi élőhelyeinek védelmére született nemzetközi, Ramsari-egyezmény hatálya alá.

A várat Luxemburgi Zsigmond király építtette az 1400-as évek elején.

A tatai Esterház-kastély jelentős részét felújítják, az Angolparkot Böhm Ferenc uradalmi mérnök tervezte és telepítette 1783-tól a Cseke-tó mellé. A városban több helyen is megtaláltuk a kerékpárutat jelző táblát, így nem volt nehéz Dunaalmás felé venni az irányt. A Fényes fasoron tekerve nem hallottuk még az 1-es számú autóút zaját sem.

Ha az eső megállásra kényszerítene, akkor fedett helyre is be tudunk húzódni.

Tatabányától egészen Dunaalmásig szinte végig kerékpárúton haladtunk. Családi bringázásnak is tökéletes túraútvonal, hiszen az Által-ér látványa, az útburkolat minősége, a csendes útszakaszok együttese kellemes kikapcsolódást jelent.

A cikkben szereplő fotók 2020. júniusában készültek, a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!