Bükki kerékpártúra Szilvásvárad és Eger között

A Bükk minden évszakban elnyeri tetszésünket, ezért választottuk kerékpártúránk helyszínének, hogy felfedezzük Szilvásvárad és Eger közötti kincseit.

A korábbi bükki túránk végállomása Szilvásvárad volt, amely során megláthattuk a lillafüredi Hámori-tó tükrében a pazar Palotaszálló épületét, majd Jávorkúton jártunk a családosok kedvenc kiránduló helyén. Innen ereszkedtünk le a Nagymezőn át Szilvásváradra az Olasz-kapu érintésével.

Szilvásváradról hozzávetőlegesen 30 kilométerre található Eger, de a 25-ös főút már erőteljesebb forgalommal bír. Ezért a választásunk egy meredekebb emelkedővel induló, de annál szebb aszfaltos erdei útra esett.

Távolság: kb 45 km

Nehézség: 5/3

Mielőtt belekezdünk a túránkba, nem árt átnézni a fékeket, mert az utunk második felében szinte csak lejtmenetben haladunk majd. Az első részében ugyanazt a szakaszt tesszük meg, ahonnan érkeztünk. Ezt a részt csak röviden ismertetnénk, mert az előző cikkben pontos leírás olvasható. Szilvásváradtól egy tüdőtágító emelkedő veszi kezdetét, aztán az Olasz-kapun áthaladva megpillantjuk a Nagymező „bejáratánál” az Őrházat. Ha jávorkúti túrát folytatnánk, akkor itt balra fordulnánk, de az Egerbe tartó bringázásunk útvonala egyenesen tovább visz minket a Bánya-hegy felé.

Jobbra Szilvásvárad, balra pedig Eger felé vezet az út, Fotó Tokár Rita,

Ha megállunk egy rövidke pihenőre, és az időjárás is engedi, akkor egy kellemes gyalogos túrával elérhető a 906 méter magason lévő Három-kő is, ahonnan káprázatos látvány tárul elénk a Bükk domborulatára.  Ekkor érezzük csak igazán, hogy megérte a túránk elején az a pár százalékos emelkedővel folytatott küzdelmünk.

Fotó Knedli blog

Az erdei utunk véget is ér, mert ráfordulunk a Répáshuta melletti műútra. A falu köré magasodó dombok látványa megállásra csábít minket.

Fotó Béres Szabolcs

Ez az út Miskolcról vezet Bükkszentkereszten át Egerbe, így akik az ívről ívre kanyargó, emelkedőkben, de látványban gazdag túrára vágynak, azoknak ez egy kitűnő terep.

Innentől megkezdődik az ereszkedésünk Felsőtárkányig. Külön kerékpárút nincs kialakítva, de több helyen is táblák figyelmeztetik az autósokat, hogy bringások is helyet kívánnak a közlekedésben.

Megérkezünk felsőtárkányi tó partjához, ahol tartunk egy szusszanásnyi pihenőt, mielőtt megkezdjük Eger várát bevenni. Különböző rendezvényeknek helyt adó, horgászókat a partra csábító terület tavasztól késő őszig megtelik pihenésre vágyó családokkal.

„A mészkő szurdok, mészkőfalának tövében bukkan a felszínre a Szikla forrás, amely vizének felduzzasztásával jött létre a felsőtárkányi tó.” (Felsőtárkány Ökormányzata)

Fotó Tokár Rita

A falu feletti erdősben építették ki a kerékpárutat, amely tökéletes szakasz azoknak a családoknak is, akik egy rövidke 10 kilométeres távot szeretnének együtt megtenni Felsőtárkány és Eger között.

Minden kereszteződés kiválóan kitáblázott, nem lehet eltévedni a megyeszékhelyre vezető úton. Az észak-déli irányú kerékpárút átszeli a várost, amely párhuzamosan az Eger-patak medrét kíséri. Ahogy eddig is tettük, drótszamárral teszünk felfedező túrát.

A Dobó István tér ritkán hallgatag, még a hűvösebb napokon is a turisták csendes léptei koptatják a történelmi város utcakövét. Nem vagyunk mi törökök, hogy megrohamozzuk a várat, de egy kényelmes sétát érdemes tenni, hogy falai között megelevenedjenek előttünk Dobó István és seregének vitézi tettei.

A templomok csúcsai arról árulkodnak, hogy az egri egyházmegye központjában járunk.

Fotó Tokár Rita

Ezután kerékpárjainkkal a 12 hektáros Érsekkertbe gurulunk, amely a középkorban még vadászpark szerepét töltötte be. Manapság itt kapnak helyet a kulturális rendezvények, az egri bornapok programjai. A park déli részén a sportolni vágyók élvezhetik a mozgás örömét a különböző sportlétesítményekben.

A város számtalan látnivalóval rendelkezik, ezért csak néhány csalogató helyet emeltünk ki. Ezen kívül a város 20 kilométeres vonzáskörzetében még felfedezésre váró kincseket találhatunk, amelyeket kerékpárral is könnyen elérhetünk. Túránkat hamarosan innen folytatjuk.