Erdei kerékpártúra Varbó és környékén

Már több képet láttunk a Varbói-víztározó környékéről, sőt a Csanyik-völgy is egy jellegzetes része Miskolcnak, így kihasználva a 20 fok körüli napsütést, bringával felfedeztük ezt a környéket is.

Táv: 30 km

Nehézség: 5/3, 40%-ban terepen, de jól járható murvás, erdei úton.

Útvonal: Miskolc – Csanyik-völgy – Ortás-tető – Andó-kút – Varbói-víztározó – Fónagyság – Lillafüred – Miskolc

Miskolc abban a szerencsés helyzetben van, hogy egyre több kerékpárúttal vagy sávval rendelkezik, és az alacsony forgalmú utcákon biztonságosabban lehet bringázni. A túránkat Diósgyőr központjából, a nemrég átadott új Szinva teraszról indultunk el tekerni.

Igyekeztünk folyamatosan beszámolni arról, hogyan halad Miskolc és Lillafüred közötti kerékpárút tervezése, hiszen egyre nagyobb a népszerűsége ennek a környéknek. Ahogy a tavasz napsugarai egyre melegebbek, úgy bújnak elő a bringások is, így valóban azt tapasztaltuk, nem egyszerű ezen a szakaszon az autósok mellett közlekedni. Ezért úgy döntöttünk, hogy Csanyik-völgy felé kanyarodtunk és az erdőn át a friss tavaszi levegőben élveztük a tavaszt.

A Csanyik-völgy Miskolcnak a Lillafüred felé eső részén fekszik. Nevét a középkori Csenik településről kapta, amit 1313-ban említenek először, ekkor István nádor a diósgyőri pálos kolostornak adományozta. 1355-ben már királyi vadaskert működött a Csanyik-völgyben. A szőlőtermesztő falu a 15–16. század fordulóján elnéptelenedett. Az egyik legkedveltebb hely a megyeszékhely közelében, hiszen Tapolca után az egyik legnagyobb zöld terület. Az Ortástetőre érve jó volt látni, hogy sokan bringával érkeztek, akik megpihentek egy csodás környezetben.

Tovább folytattuk az utat Andókút irányába, talán régebbi feljegyzésekből Lenke-forrásként ismerhetjük.

A terület egy völgyben fekszik, melyet hatalmas bükkfák vesznek körül.  Itt található a Varbó Andó-kúti Erdei Tanösvény 10. állomása és a Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) parasznyai szárnyvonalának Andókút nevű megállóhelye is. A „mahócai vonal” néven ismert mellékvonal a lillafüredi fővonal alsó részén ágazik el.

A forrás tiszta vize egy mesterséges tavat táplál, melyen egy kis sziget található, körülötte pedig padok, hogy a megfáradt túrázó vagy bringás megpihenjen egy mesés helyszínen. Innen már csak egy gurulás várt ránk Varbóra.

Az alig 1000 fős községet és környékét újra elkezdték felfedezni a látogatók, hiszen a víztározó, az erdő mind a pihenést szolgálja. A település közelében két fokozottan védett barlang található, a Gyurkó-lápai-barlang és a Szamentu-barlang. A Varbói-tó a Pitypalatty-völgy legvonzóbb látványossága, a horgászok kora tavasztól késő őszig előszeretettel keresik fel.

A tó partján nyaralóházak állnak és egy kisebb játszópark is helyet kapott a fák között. A naplementés tekerésünk ITT megtekinthető.

Varbót magunk mögött hagytuk, Fónagyság felé tekertünk tovább, de már aránylag jó minőségű aszfaltozott úton bringáztunk.

Fónagyság az Északerdőhöz kapcsolódó erdészeti iskola, akiknek “Tantermünk az erdő, tanítónk a természet” a mottójuk.

Fónagyságtól már szükségünk volt a lámpára és láthatósági öltözékre, ugyanis az erdőn át vezető úton ránk sötétedett. Ilyenkor is nagy hasznát tudtuk venni a Garmin 1030 Plusnak, ugyanis folyamatosan jelezte az éles kanyarokat és előre láthattuk az irányt. Lillafürednél megálltunk pihenni, hiszen a kivilágított Hámor, a Palotaszálló és a függőkert igazán megkoronázta a túránkat. Ezt a csodát Facebook élő bejelentkezésben is megmutattuk.

A cikkben szereplő fotók a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.