Hamarosan indul a pályázat benyújtása az elektromos rásegítéses kerékpárokra

A hazai kerékpáros fórumokon sokszor vitáznak arról, mi tekinthető elektromos rásegítéses (pedelec) kerékpároknak.

Egy milliárd forintos keretösszeggel ír ki pályázatot a kormány októberben elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlására. Sokan nincsenek tisztában azzal, mit  a különbség a kerékpár, az elektromos kerékpár és a segédmotor között. A  Budapest Közlekedési Rendőrei oldalon egy álláspont olvasható erről:

Az elektromos meghajtással rendelkező kerékpárok egyre nagyobb számban jelennek meg a közlekedésben. Ez a fajta közlekedési mód jellemzően az idősebb korosztály körében népszerű. Néhány szabályt azonban nem árt tisztázni a járművekkel kapcsolatban.

  • A hagyományos kerékpárok mellett az előírásoknak jelenleg az olyan elektromos kerékpárfajta felel meg, melynél csak akkor működik az elektromos rásegítés, amikor pedálozik a vezető.
  • A kerékpár nem rendelkezhet gázkarral, mint a motor, hanem egy szenzor “figyeli” a fordulatot vagy a nyomatékot és ennek megfelelően segíti a haladást.
  • A rásegítés max 25 km/h sebességgel működhet és pedálozás befejezése után azonnal meg kell szűnnie.
  • Fontos tudni, hogy a kerékpárként olyan, legalább kétkerekű jármű használható, amelyet emberi erővel hajtanak és legfeljebb 300 W teljesítményű motor segít.
  • Ennek megfelelően: azon elektromos vagy robbanómotoros kerékpár, amely motorjának a teljesítménye nagyobb mint 300 W, illetőleg, amely eszközt emberi erővel történő hajtás nélküli, kizárólag csak motor hajtja, az a jármű már segédmotornak minősül. 
  • Illetőleg, ha a kerékpárra szerelt motor teljesítménye ugyan 300 W alatt van, de a jármű anélkül, hogy a vezető hajtaná, képes önállóan elindulni, felgyorsulni, tartani a sebességet, már nem kerékpárnak minősül. Annak vezetéséhez már vezetői engedély, bukósisak és felelősségbiztosítás szükséges, illetve a vezető utast sem szállíthat!

Arra kérik a családokat és az idősebbeket, hogy vásárlás előtt mérlegeljenek és kérjenek segítséget a biciklis boltok eladóitól. A KRESZ szabályai szerint a járművezető felelőssége, ha nem a jogszabályi előírásoknak megfelelő járművel vesz részt a közúti forgalomban.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

A KRESZ ide vonatkozó pontja: az 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet 1. SZÁMÚ FÜGGELÉK, II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak fejezetének r/1 bekezdését a 289/2009. (XII. 18.) Korm. rendelet 28. § (2) bekezdése így módosította: Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.

Ha ennél erősebb a motor, akkor már nem beszélhetünk kerékpárról. A KRESZ-ben a kerékpár megengedett maximális sebességére azonban többféle érték is szerepel, melyek érvényessége attól függ, hogy éppen hol közlekedik, illetve visel-e bukósisakot a kerékpáros.

  • teherszállításra kialakított motoros triciklivel, elromlott járművet vontató gépjárművel, segédmotoros kerékpárral, lakott területen kerékpárral: 40 km/h
  • lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít: 50 km/h
  • lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel: 40km/h
  • a kerékpárúton közlekedő járművel: 30 km/h
  • a gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel: 20 km/h

326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 2. mellékletében találhatjuk meg, mely járművek vezetéséhez milyen típusú vezető engedély szükséges:

AM” kategória (korhatár 14. életév):
Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik)

Legalább AM kategóriás vezetői engedély szükséges a jármű vezetéséhez, ha rendelkezik motoros meghajtással, és tervezési végsebessége 25 km/h-nál nagyobb, de 45 km/h-nál kisebb.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!