Kerékpározás a napsütéses váci Duna-parton

Szentendre szemközti szomszédjának népszerűsége egyre csak nő, hiszen a Duna-partján igazán kellemes kerékpározásra vállalkozhatunk, másrészt kulturális és természeti kincsekben gazdag a város.

Már a befejező szakaszába lépett az építkezés a fővárosi agglomeráció legújabb kerékpárútján Dunakeszi mellett, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában. A fejlesztésben várhatóan május elején 5,36 kilométernyi új kerékpárutat adnak át, amiből 4,92 kilométer új nyomvonalon készül el részben unió (VEKOP), részben hazai forrásból. Az új út nyomvonala Budapesten a Vasrózsa utcai kerékpárúttól indul és Dunakeszi irányába a 2-es főút mellett halad a Pallagi utcai körforgalmú csomópontig, különálló, 3,3 méter széles pályával. A körforgalmon való átvezetés után szintén azonos burkolatszélességgel a Folyam utcáig vezet az önálló kerékpárút. Addig is ismerkedjünk meg Vác legszebb látnivalóival. Göd felől érkeztünk a városba, és még el sem értük a belvárost, máris megállásra szólított a Ligeti horgásztó és a Váci Ártéri Tanösvény. A 19. század vége óta kedvelt pihenőhely, a horgászok számára a nyugalmat biztosítja. A tavat a környező források táplálják, amelyek védett természeti értékek.

Innen tovább tekertünk a tanösvény bejáratához, hogy megnézzük a fél kilométer hosszú ártéri növényzetet és állatvilágot.

1994-re készült el, Nagy Gábor építész tervei alapján, a váci botanikai-zoológiai tanösvény, amely a Dunát egykor végig kísérő ártéri erdők egyik maradványát mutatja be. Korláttal ellátott, cölöpökön rögzített pallósorból áll, de csak saját felelősségre használható, mert egyes részei nehezen járhatóak.

Meseszép fotókat láthattunk a téli tanösvényről a Csodálatos Magyarország oldalán. Érdemes megnézni minden évszakban, sőt a napszakok között is mást láthatunk, hiszen egy ködös hajnali látvány misztikussá teszi a helyet.

Az 510 méter hosszú tanösvényt azért hozták létre, hogy bepillantást tegyenek a látogatók a Duna élővilágába, mindezt úgy, hogy lehető legkevésbé zavarják meg. A madármegfigyelést két leshely, a növények és állatok megismerését táblák segítik.

A kerékpárunkra visszapattantunk, és magunk mögött hagytuk az erdő csendes ölelését és pillanatok alatt kirajzolódtak előttünk Vác épületei.

Míg a Duna csendesen futott a fák mögött, a jobb oldalunkon a Váci Szent Kereszt ferences templom épülete nyújtózkodott. Az épületegyüttes déli oldalán áll a kolostor, a Duna felőli várfalon pedig Géza fejedelem alakja.

A városban igazán odafigyelnek a bringásokra, hiszen a bicikliút mellett stílusos kerékpár tárolókat alakítottak ki. A belvárossal kezdtük a felfedezést, utána visszatértünk a Duna mellé.

A Zenepavilon mellett kanyarodtunk jobbra, a székesegyház felé.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

A város a váci egyházmegye központja is. A Nagyboldogasszony-székesegyház Magyarország egyik legnagyobb katedrálisa. A székesegyház méreteit tekintve kiemelkedő: külső hossza 72 méter, szélessége 34 méter, a kupola 55 méter magas.

Szentendre mellett Vác a másik népszerű úti célpont, mert számtalan kulturális, gasztronómiai fesztiválnak ad helyet. A megújult főtéren hangulatos kávézók, éttermek sorakoznak, így a fáradt bringások is feltöltődhetnek. Egy 1680-ból származó térkép szerint  a téren török fürdő állt, de az 1718. évi telekkönyv már városházát jelöl. A mai épületet az 1730-as évek közepén kezdték kialakítani. A műemlék épület két kis középkori házból áll, amely a török kiűzése után a püspöki palotaként működött. 1802-ben Chazár András itt alapította meg az ország első siketnéma intézetét és azóta is e nemes célt szolgálja.

1764-ben Mária Terézia személyesen látogatott Vácra, kinek tiszteletére megépítették az ország máig egyetlen Diadalívét. Az uralkodónő azonban gyanakodva fogadta az ajándékot, így látogatásakor nem mert áthajtani a Kőkapu alatt, kocsisával kikerültette.

A belváros után visszakanyarodtunk a Duna melletti korzóra, hiszen nincs is szebb mint a 10 országon áthaladó folyó partján tekerni.

A Váci Fegyház és Börtön mellett vezető kerékpárút egészen Szobig tart, több helyen felújított bicikliút áll rendelkezésre.

Ha még folytatni szeretnénk a tekerést, akkor Verőcén át eljuthatunk a Dunakanyar legszebb részeire, vagy komppal áthajózhatunk Tahitófaluba és onnan pedig Szentendre csodálatos utcáin gurulhatunk.

A cikkben szereplő fotók a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.