Kerékpárral Biatorbágy és a meseszép Etyek közötti útvonalon

Hamarosan az etyeki dombok között kerékpárúton is tekerhetünk, egészen Budapestről a Balatonig.

Néhány hete arról számoltunk be, hogy a Budapestet a Balatonnal összekötő, 120 kilométeresre tervezett kerékpárút már folyamatosan épül. Kihirdették Budapest–Etyek szakaszán belül, a Biatorbágyon áthaladó szelvény építésére kiírt pályázat nyertesét, így hamarosan megkezdődhetnek a munkálatok. Biatorbágyot a Zsámbéki-medencében találjuk, északnyugati-délkeleti irányban a Budai-hegység, a keleti része a Budaörsi-medence határolja. Korábban Bia és Torbágy önálló települések voltak. Mára nagyrészt már összenőttek, de a két egykori településközpont megtartotta jellegét.

Biatorbágy jellegzetes építménye a páros vasúti völgyhíd, nincs még egy ilyen Magyarországon. Az 1931. szeptember 13-án történt merénylet miatt írta be magát a történelembe. A robbantás 22 halálos áldozatot követelt, ezt követően pedig statáriumot vezettek be Magyarországon.

A hidakat a múlt század hetvenes éveiben vonták ki a forgalomból, mivel a közvetlen környezetében a vasúti pálya kis sugarú ívei jelentősen lassították a forgalmat. Az új pályaszakasz az eredeti nyomvonaltól északra épült.

Biatorbágyot elhagyva, Budapest “szőlőskertje” felé vettük az irányt. A város határában már látszik a kerékpárút előkészítése, de addig az autósokkal kell osztozni. Etyek előtt is egy nagy tábla hívja fel a figyelmet, ezen a szakaszon hamarosan megépül a Budapest-Balaton kerékpáros útvonal.

Az Etyek-Budai borvidék meghatározó települése az Etyeki-dombság alján fekszik. Már a rómaiak idejében is felismerték a szőlőművelés fontosságát ezen a területen, de a szőlőtermesztés mai hagyományai az 1700-as évekre tudják tenni. Tudniillik erre az időszakra tehető a 112 német család betelepítése, akik felvirágoztatták a mezőgazdaságot. Azóta csak egyre jobban virágzik a borászat a településen, sőt több egyesület is foglalkozik a helyi szokások megőrzésével és továbbadásával.

Az Etyeki Pincefesztivál és a szeptemberi Kezes-lábos Gasztronómiai Fesztivál több ezer látogatót csalogat a településre. Sajnos az idén a koronavírus ezeknek a rendezvényeknek sem kedvezett. A Körpincét magunk mögött hagytuk és alig néhány száz métert gurultunk a 18.század közepén épített református templomhoz.

A Sarlós Boldogasszony templom pedig a főutcán található.

A templom melletti parkban pihentünk meg, amikor arra lettünk figyelmesek többen megállnak a kútnál. Ez a Magyar-kút, melynek vízhozama-6-700 liter percenként – táplálja évezredek óta a Nádas tavat. Ivóvízzel látta el a falut, de az asszonyok is ide jártak mosni a 19.században. Nagy élet volt a kút környékén egészen addig, amíg be nem temették a 3 tavat, ugyanis kiépítették a falu ivóvíz-ellátását. Alig 30 éve került sor a kút környékének helyreállítására.

Szinte vele szemben található a Kálvária-domb, ahová átgurultunk a bringáinkkal.  A stációk elhelyezése és rendje a felfelé vezető úton cikk-cakk-vonalban, majd a magaslatokon körben találhatók.

A mintegy 1800 hektár szőlőtermő területet viszonylag szeles, kevés csapadék és bőséges napsütés jellemzi. Ez az időjárási körülmény kedvez a friss, különleges illatanyagokkal rendelkező, elegáns fehérboroknak és pezsgőknek. A több mint 150 éves pincék és a hamisíthatatlan nyugodt, csendes vidéki hangulat tökéletes kirándulási lehetőséget nyújt a kirándulók számára.

A községet elhagyva egy rövid emelkedőn küzdöttünk fel magunkat, így volt okunk megállni. Érdemes volt megpihenni, ugyanis a szőlősorok között valóban Budapest “szőlőskertjében” érezhettük magunkat és a kilátóból Etyektől is búcsút tudtunk venni.

Az utunk tovább folytatódott Alcsútdobozra. A 10 kilométeres szakaszon a napsütés igazi tavaszias hangulattal tette még szebbé a tájat.

Etyekről kerékpárúton/sávon is eljuthatunk Bicskére, viszont Alcsútdoboz és Felcsút tartogat látnivalókat, ezért döntöttünk úgy, hogy meglátogatjuk az arborétumot, a Vál-völgyi Kisvasútat, amelyet a következő beszámolónkban mutatunk be.

A cikkben szereplő fotók a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.