Már épül a 20,5 kilométer hosszú kerékpárút a Hór-patak völgyében

A ködös, borongós időjárás ellenére nem áll meg a kerékpárút építése a Bogács felé vezető szakaszon.

Táv: 20 km

Nehézség: 5/1

A Hór-völgy az ott eredő Hór-patakról kapta a nevét, amelynek útja Répáshutától délnyugati irányba, Mezőkövesdig tart. Kora tavasszal jártunk utoljára ezen a szakaszon, akkor még nyoma sem volt a munkálatoknak. Nyár közepén viszont már hírt adtunk róla, hogy elkezdődött a nyomvonal kialakítása. A mezőkövesdi felfedező túránk után úgy döntöttünk, felkeressük a Hór-patak völgye felé vezető utat, mert kíváncsiak voltunk, hogy haladnak az építéssel. Magunk mögött hagytuk Mezőkövesdet, és kellemes meglepetés ért minket. A kerékpárút eleje már elkészült, az autósokat pedig a másfél méteres távolságra felhívó tábla figyelmezteti a biztonságos közlekedésre.

Tábla nem tiltotta, ezért rámerészkedtünk az aszfaltra. Néhány száz métert tekerhettünk a szegélykővel ellátott, széles kerékpárúton.

Az egyik bekötőútnál véget is ért az aszfaltozott rész, de látszott, hogy a következő szakaszt már előszítették és a fák mellett a hosszú egyenes is hamarosan friss borítást kap. Innentől már az úton tekertünk, de nem tudtuk nem észrevenni, milyen sokan dolgoztak. Ebben a mondatban nincs semmi cinikusság, nem a köztudatban rosszul berögzött képre gondolunk: egy munkás dolgozik, a többi körülállva támogatja. Ilyet nem tapasztaltunk. Mindenki aktívan végezte a munkáját akár az alapozásnál, akár az aszfaltozás előkészítésénél, és teherautók is hozták-vitték az alapanyagot. Mivel csillagtúrán vettünk részt és ugyanitt tekertünk vissza, így a délutáni időszakban is ugyanezt tapasztaltuk.

A biciklis útvonal a „Mezőkövesd – Bükkzsérc kerékpárút kialakítása és a Mezőkövesdi közösségi közlekedés fejlesztése” című, 1,7 milliárd forintos TOP-pályázat keretében épül meg. Az elnyert összeg mellett kormányzati többlet támogatás, illetve a négy önkormányzat által biztosított saját forrásnak köszönhetően összesen több mint 1 milliárd forintból valósul meg, olvasható Mezőkövesd város honlapján. A 20 és fél kilométeres bicikliúton megközelíthető lesz a Hór-patak völgyének gazdag turisztikai látnivalói. A kerékpáros közlekedés infrastruktúrájának fejlesztése a cél, hogy Mezőkövesd, Bogács, Cserépfalu, Bükkzsérc településeket összekötő térségi jelentőségű bicikliútvonallal bővüljön. A kerékpárút várhatóan jövő nyárra készül el, ezzel összekapcsolódik majd Eger és Miskolc felé tartó hálózattal.

Bogács csupán 8 kilométerre van Mezőkövesdtől. A község már a középkorban is szőlőműveléssel foglalkozott. Eger közelsége miatt a török se kímélte ezt a vidéket. Az 1950-es években olajfúrásokat végeztek, hasonlóan mint Mezőkövesden olaj helyett termálvíz tört fel a mélyből. Először csak egy, majd az évek során 6 medencével és modern környezettel várja a gyógyulni vágyókat. A fürdőn kívül Bogács más kulturális kikapcsolódást is tartogat az ide érkezőket. Meglátogattuk a gótikus stílusú műemlékű Szent Márton-templomot.

A falu 2 végében található egy-egy horgásztó is, így a kerékpározáson kívül lehetőség van horgászni is.

Azt gondoltuk, hogy Eger közelében járva, ez a terület is az Egri borvidékhez tartozik, de tévedtünk. Valójában a Bükkaljai borvidék egyik oszlopos tagja Cserépfaluval együtt. A múlt században az azóta már megszűnt Miskolci Borvidék tagja volt, 1970-től viszont már önálló borvidékként működik, és szép lassan magába olvasztja az egykori Miskolci borvidék szinte minden tagját.

Hasonlóan az egri és a tokaji borvidékhez, itt is riolittufába vájt pincékben tárolják a bort. A nyári estéken a Cserépi út pincesora megtelik vendégekkel, akik néha csendesebben, néha nótaszó kíséretében ízlelhetik meg “Kelet bölcsességét, Ázsia nyugalmát és a Nyugat műveltségét”, mert így hívják a helyi termelők a szőlők legfinomabb nedűjét. 1996-ban a bogácsi gazdák létrehozták a Szent Márton Borrendet, akik azt a célt tűzték ki, hogy a borvidék borait népszerűsítik, ápolják a hagyományokat.

Lassan 20 éve alakult a Bükkaljai Borút Egyesület, akik a borvidék turizmusának fellendítésén fáradoznak. A következő teleülés Cserépfalu is híres pincesoráról, ezért tovább bringáztunk.

Az őszi hangulat végigkísérte utunkat, szebbnél szebb színekkel kedveskedett a táj.

A Hór-völgye kapujában hat pincesor és közel 500 riolittufába vájt pince található Cserépfaluban. Van olyan pince, amelynek falain bibliai jelenetek láthatók. Az alig több mint ezer lakosú település több nevezetességet is tartogat, mint például a Millenniumi kilátó,amely  az egykori cserépi kőfaragóknak állít emléket vagy a „Kisamerika” barlanglakások, amelyekben az 1920-as években szegény családok éltek. A falu utcái, az eredeti állapotú tornácos parasztházak, fazekasműhelyek mind azt sugallják, hogy várják az odalátogatókat.

Cserépfalut is magunk mögött hagytuk és folytattuk bringatúránkat. A falu határától 1 kilométerre alakították ki a Hór-völgyi Látogatóparkot.

A Hór-patak völgyében található a Suba-lyuk barlang, ahol 1932-ben egy felnőtt nő és egy hároméves gyermek 60-70 ezer éves csontváz-maradványaira bukkantak a régészeti feltárások során. A múzeumban a bükki ősemberkutatásról, a neandervölgyi ősember világáról adnak részletes betekintést. Innen szebbnél szebb túraútvonalak is elérhetők.

Az őszi kerékpártúra hátránya, hogy hamar sötétedik és ezzel együtt az időjárás is gyorsan hűvösre vált. Pedig a Hór-patak völgye még számos látnivalót tartogat, mint például a romos Ódorvár maradványai, Oszlai tájház és a kalandos út végén Répáshutára.

A cikkben szereplő fotók a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.