Tavaszi bringázás a Bükkben, Miskolc és Mezőkövesd között

Bükk-hegység dobjai, emelkedői tartogattak meglepetéseket a télen megpihent lábainknak.

Táv: Miskolc-Bogács-Mezőkövesd, 84 km

Az elmúlt hetekben mindig akkor esett az eső, amikor kerékpározni készültünk a kiszemelt helyszínen, ezért néha nem árt újratervezni az úti célunkat. Korábban már tervben volt egy Miskolcról induló bringázás a Bükkön át Heves megye székhelyére, Egerbe. Így most bejártuk a Tour de Hongrie 3.napjának induló szakaszát. Azzal nem számoltunk, hogy a lábaink még téli álmot alszanak.

Miskolcon a Tiszai pályaudvarról indultunk el, hogy a várost behálózó kerékpárút egy részét megismerjük. Múlt héten Nyíregyházán bringáztunk, ahonnan nagyon pozitív véleménnyel távoztunk, mert kiváló kerékpárút-hálózattal rendelkezik. Miskolcról is hasonló élménnyel hagytuk el a várost Lillafüred irányába, mert a magas bérházak között kacskaringósan, de jól kitáblázva vezetett az út. Különösen tetszett a diósgyőri szakasz, hiszen az autós forgalmat elkerülve lakóövezetben tekertünk. A város határától kezdve sunyi módon emelkedett az út. Nem kell megijedni, teljesíthető a 17 kilométeres táv Lillafüredig, de mire a vízeséshez értünk, jól esett megpihentetni a lábainkat.

Innentől tovább folytatódott az alattomos emelkedő Eger irányába. Csendes volt a kanyargós út, kevés autóval találkoztunk.

A terméketlen talaj, a sűrű erdő és a víz hiánya miatt sokáig emberi letelepedésre alkalmatlannak tartották ezt a területet. A 18. század végén a szlovák , a ruszin és a német üveghutások alapították Répáshutát, Bükkszentkeresztet, Bükkszentlászlót. Szén- és mészégetéssel, fakitermeléssel foglalkoztak. Az üveghuta üzemet 1790-ben építették Répáshután. Kihasználták a gyors folyású patakok vízi energiáját, a törőmalomban feldolgozták az alapanyagokat, majd ablaküveget készítettek belőle.

Bringázás közben figyeltük, hogyan változott a szintkülönbség. Jó dolog a GPS, mert mindig jelezte nekünk, milyen szakasz vár ránk. Miközben már mögöttünk volt 40 kilométer, nagyrészt emelkedőkben gazdag tekerés, a készülék pittyegett,hogy 5 kilométeren át tartó emelkedő jön, átlagosan 6-8 %-os meredekséggel. Halk megjegyzést fűztem ehhez: akkor mi volt eddig?

Heves megye határát jelző táblától megkezdődött az, amire már kb Lillafüredtől vágytunk, a gurulásra, mert ugye, ahová egyszer felmentünk, onnan le is kellett jönni. 7 kilométer ereszkedés várt ránk. Eddig a 8-10 fokot az erdőben kellemes melegnek találtuk, hiszen a bicajozás intenzív mozgása felmelegített. Viszont a gurulás előtt már minden ruhadarabot magunkra húztunk, mert tudtuk, hogy a menetszél erősen lehűt majd minket. Felsőtárkány előtt elkanyarodtunk Bogács felé, ezt a kerékpáros útjelző tábla is mutatta. Ha egyenesen folytattuk volna bringázást, akkor Egerbe vezetett volna az út, erre már korábban jártunk, és beszámoltunk róla egy őszi cikkben.

Aki arra számítana, hogy a tábla szerint 7 kilométerre található Bükkzsérc utcácskái közel lesznek, annak türelmesnek kell lenni. Nem meglepő, de szintén felfelé haladtunk az aránylag jó minőségű úton, egészen a Völgyfő erdészeti házig. Onnantól kezdve ereszkedtünk a településig, viszont már csak nyomokban találkoztunk aszfalttal. Ezért ezen a szakaszon csak óvatosan haladjon az, aki országúti kerékpárral szeretne hasonlóan gurulni.

Bükkzsérc és Cserépfalu elvarázsolt minket, takaros házai arról tanúskodnak, hogy odafigyelnek lakóhelyükre, őrzik a hagyományokat. A Hór-völgyében található a Suba-lyuk. Idő hiányában sajnos nem tudtunk megállni, de feltétlenül vissza fogunk térni, hogy megnézzük, honnan származik a neandervölgyi ember csontjai.

Megérkeztünk a termálvizéről és pincesoráról híres Bogácsra.

A falu 2 végében található egy-egy horgásztó is, így a kerékpározáson, úszáson kívül lehetőség van horgászni is. Kerékpártúránk éppen naplementében fejeződött be, ennek köszönhetően a nap sugarai még egyszer megcsillantak a víz tükrében.

Már csak 5 kilométer várt ránk, hogy elérjük Mezőkövesd városát. Az út szélén felfigyeltünk egy kerékpáros táblára, amelyen az állt, hogy Poroszló 26 kilométerre található. Legközelebb innen folytatjuk, hogy felfedezzük ezt a szakaszt is.