Kerékpárral a Matyóföld fővárosában, Mezőkövesden

Körfogalom köré épült teljes kerékpárút, 100 férőhelyes fedett kerékpártároló, e-bike töltőállomás, sőt biciklivel hajtható szökőkút, és még sok más látnivaló kapcsolódik Matyó-föld fővárosához.

Tavasszal jártunk már Mezőkövesden, amikor Miskolcról tekertünk a Bükkön át Bogács felé, de akkor sietnünk kellett, mert ugye a vonat nem vár. Tekertünk már többször is a Tisza-tónál is, pedig onnan is csak 20 kilométerre fekszik a város. Valahogy elkerülte eddig a figyelmünket, mennyire bringabarát Mezőkövesd. Ideje volt felkeresni Matyóföld fővárosát.

A város Eger és a Tisza-tó között terül el, mind a két turisztikai központ csupán 20 kilométerre található. Egy legenda szerint a város és a környező falvak népének, a matyó népcsoportnak a neve is a Mátyás névből származik. Ha visszamegyünk a Hunyadiak korába, akkor Mátyás királytól pecsétet is, később más kiváltságokat kapott a város. Viszont a török hódoltság lakhatatlanná tette ezt a területet, csak a kiűzésük után kezdték újra életre kelteni. A vasútvonal kiépítése meghozta a város virágázását is. A 20.század közepén olajkutató talajfúrást végeztek, így sikerült rábukkanni a 800 méter mélyből előtörő, 72 fokos, kéntartalmú gyógyvízforrásra Zsóry Lajos országgyűlési képviselő családi birtokán.

A túránkat a vasútállomástól indítottuk, először a Hadas belvárossal ismerkedtünk meg, majd Zsóry Fürdő felé vettük az irányt. A vasútállomástól kevesebb mint 1 kilométerre található a Kavicsos-tó és Szabadidőpark, ahová gyakran kijárnak a családok, kirándulók pihenni.

Idén szeptemberben biciklis és gyalogszerrel bejárható programokat szerveztek a XVI. Tour de Mezőkövesden. A szakaszok teljesítéséért tombola járt, sőt a fődíj egy elektromos kerékpár volt. A tó mellett található a mezőkövesdi Jézus Szíve templom, amelyet nagyrészt a hívők adományaiból építették meg.

A főutcán végig kerékpárút vezet, így biztonságosan eljutottunk a Hadas városrészbe is. Ámde egy körfogalmon akadt meg a szemünk. Látványos a közepe, ugyanis oda három menyecske szobra került, ők a három matyó települést jelképezik.

Viszont amin megakadt a szemünk, az a körfogalom köré épült kerékpárút. A KRESZ szabályai szerint kell közlekedni, úgy, mintha autóval haladnánk. Nyáron adták át ezt a csomópontot, akkor így nyilatkozott a kivitelező cég egyik vezetője Borsod Online oldalnak: Ez a város legforgalmasabb csomópontja, amely élhetőbb, dinamikusabb és biztonságosabb lett. Korábban borzasztó nehéz volt balra kanyarodni. Az utóbbi évtizedben a nemzetközi trend a körforgalmak építése lett, mert nincs olyan lámpaprogram, amely megoldotta volna a felmerülő problémákat. A körforgalom önszabályozó, lüktető, kerékpáros közlekedés is egyszerűbb. A beruházás több mint 315 millió Ft értékű, Mezőkövesd önkormányzata a terület rendezéséhez mintegy 45 millió Ft-ot biztosított önerőből, így a fejlesztés teljes összege hozzávetőleg 360 millió Ft.

A Mátyás király útján haladtunk tovább a Hadas városrészhez, ugyanis kihagyhatatlan volt a Kisjankó Bori utca felfedezése. A hadas kifejezés atyafiságot jelent, vagyis az egymással rokoni kapcsolatban álló családokat hívták így. Ezt az építészeti szerkezetet őrzi még ma is a városrész.

Az Emlékházában a korabeli matyó népművészetnek állít emléket már 1974 óta. Egyrészt egy kivételes tehetségű népművésznek, Kisjankó Bori munkásságát láthatjuk, másrészt bemutatja a mezőkövesdi summások életmódját. A summás lányok keze közül kerültek ki a csodálatos matyó hímzések, mely a várost méltán tette világszerte ismertté. Az élő skanzenben régi, 100-150 éves házai tájházakat, alkotóházakat találunk, amelyek a matyóság építészetét, életformáját, népi művészetét tükrözik.

Ez a szűk utcácskában találunk gyékényezést, a bútorfestést, a szövés-fonást, a hímzést, a mézeskalács készítést és tűzzománcozást, a fazekas és üvegcsiszoló mesterségeket bemutató házakat.

A bringákat Zsóry Gyógy- és Strandfürdő felé irányítottuk, mert kíváncsiak voltunk a felújított parkra. Már az odavezető kerékpárúton való tekerni is élvezetes volt, ugyanis az őszi növények szebbnél szebb képet mutattak.

Amikor megérkeztünk a fürdő előtti térre, csak ámultunk, mennyi minden szól a mozgásról, az egészséges életmódról, a kikapcsolódásról. Találtunk a parkban biciklivel hajtható szökőkutat.

Az információs tábláról megtudtuk, hogy zenélő növénytorony, 3D-s aszfaltrajzok, hangulatosan megvilágított tó, többfunkciós színpad, díszköves sétányokat, jóga- és Thai chi mezőt, Petanque és futópályát is találunk a parkban.

A gyerekek és felnőttek is megtalálják a számukra ideális szabadtéri elfoglaltságokat és a bringákkal érkezőkre is gondoltak a park kialakításánál. 100 férőhelyes, fedett kerékpártároló áll rendelkezésre, akár a fürdőben, akár a parkban szeretnénk aktívan eltölteni a kikapcsolódást.

Zsóry Lajos 1938-ban engedélyezte, hogy saját birtokán kőolajfeltáró fúrást végezzenek, de olaj helyett 30 méteres melegvízoszlop tört fel.

Azóta Észak-Magyarország legnagyobb forgalmával rendelkező gyógyfürdője lett, amit egész éveben látogatják a gyógyulni és pihenni vágyók. A bringatúránkat az épülő Hór-völgye felé vettük, amelyről hamarosan beszámolunk.

A cikkben szereplő fotók a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.