Izgalmas E-bike túra a varázslatos Bükkben

Nemzeti parkonként 15 e-bike-ot, valamint a szükséges kiegészítőket tartalmaz a E-kerékpár Program.

Táv: 45 km

Nehézség: elektromos rásegítésű kerékpárral 5/2

Tavaly ősszel jártunk utoljára a Bükk-fennsíkon, akkor hangulatos volt a színkavalkádban, az erdő közepén tekerni. Ezért nagy örömmel láttuk, hogy a Bükki Nemzeti Park E-bike túrát szervez. Az októberi napsütésben bízva érkeztünk meg a kiindulópontra. A találkozó fél 10-kor volt a szilvásváradi kerékpár kölcsönzőnél, és rövid ismertetés után ki is próbálhattuk, mire is képes egy E-bike. Sajnos az időjárás miatt többen visszamondták, így a túravezetőinken kívül csak 9-en indultunk útra.

Az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda, valamint az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ 2020-ban a hazai nemzeti parkok számára elindította az E-Kerékpár Programot. A célja az, hogy bővítse a nemzeti parkok aktív turisztikai kínálatát, így a látogatók teljesen új, kényelmes és természetbarát módon ismerhetik meg Magyarország természeti értékeit.

Azért különleges egy ilyen túra, mert kisebb erőfeszítés nélkül megtehetjük azt a távot, amit hagyományos bringával sokkal lassabban és több idő alatt teljesítenénk. Szilvásvárad legszebb részeit a túra végére tartogatták, mert először a meredek emelkedőkkel küzdöttünk meg. A Tótfalusi-völgyben még csak finoman tesztelgettük a bringákat, de ahogy egyre meredekebbé vált az út, eggyel magasabb fokozatra kapcsoltunk.

Az első megállónk gyalogosan is megközelíthető Szilvásváradról. A Millenniumi kilátó 585 méter magasságban gyönyörű panorámával fogadja az ide látogató turistákat. Szívesen megnéztük volna, de a köd egyre sűrűbbé vált. Az ősz már csak ilyen. Helyette a túravezetőnktől sok hasznos információt kaptunk. 2000. augusztus 20-ra, Szent István napjára készült el a 20 méter magas, faszerkezetű kilátó. Tiszta, napos időben a távoli Tátra hegycsúcsai is láthatóak.

Haladtunk tovább a bringákkal, és a pihenőnél tapasztalt köd egyre csak sűrűsödött, így egészen varázslatossá vált a szürkeségbe borult erdő.

Az Olasz kapu előtt tartottuk a következő pihenőt, ami egyben a Szalajka-völgy bejárata is. Ezt a sziklavágást az első világháború idején 18 olasz hadifogoly végezte, hogy a kisvasútnak utat nyissanak. A falba egy emléktáblát is elhelyeztek. Nem messze található a Bükk második legmagasabb pontja, az Istállós-kő.

Az E-bike segítségével könnyedén a Zsidó-rétre értünk, amely a híres karsztfennsík második legnagyobb rétje. A túravezetőnk elmondta, hogy a Bükki Nemzeti Park fokozottan védett területei közé tartozik, úgy mint a Nagy-mező. Érdekessége, hogy 770-790 méteres tengerszint feletti magasságon fekszik, körülötte pedig 850-900 méter magas bércek veszik körül.

Vajon hol van Magyarországon az a hely, amelynek a “legzordabb” az éghajlata? Az egyik esélyes hely a Bükk-fennsík kráterei. Az oldásos eredetű dolinák, más néven töbrök mélyén bizonyos körülmények között az év forró nyári éjszakáin még a fagy is előfordulhat. A Nagy-mezőnél már éreztük, hogy 3 fokban már nem olyan kellemes az eső és indultunk is tovább Jávorkút felé.

Megérkezünk a 685 m magason található Jávorkútra. Nevét az itt eredő forrásról kapta. A kirándulásra, piknikezésre kialakított helyet sok turista keresi fel. Ebben az őszies időben csak egy túrázóval találkoztunk, aki éppen a forrásból friss vizet merített. Épp ideje volt, hogy Sebesvíznél egy forró teával átmelegedjünk. A fél órás pihenő után kénytelenek voltunk magunkra venni az esőkabátot és nadrágot, mert egyre jobban csepergett.

A elektromos kerékpárok kijelzőjén megnyugvással láttuk, hogy csak félig merültek le a bringák akkumulátorai.

A Bükk-hegység több mint 90 százalékát erdő borítja. A Bükki Nemzeti Parkot 1977-ben hozták létre, hogy megörökítse és fenntartsa az utókor számára a Bükk-vidék élővilágának és kultúrájának értékeit, hagyományait.

Sajnos az eső nem kímélt minket, és alig vártuk, hogy visszatekerjünk Szilvásváradra. A túránk elején az emelkedővel küzdöttünk, így élvezhettük a gurulás örömét. Ősszel még hűvösebb a menetszél, ezért a mellény, a csősál, a kesztyű nagyon hasznosnak bizonyul egy ilyen túrán. Az E-bike hatalmas segítséget jelentett, mert ezt a túrát sokkal több idő alatt tudtuk volna teljesíteni. Emlékezetessé vált ez a ködös, borongós túra, még így is sok élményt kaphattunk az e-bike által.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!