Kerékpártúra a Zemplén legszebb kilátópontjára, a Kerek-kőre

Legtöbbször azt a jelzőt kapja Zemplén, hogy vadregényes. Budapesttől 250 kilométerre eső tájegységünk sok felfedezésre váró kilátópontot, útvonalat tartogat a bringásoknak.

Táv: 65 km, nehézség: közepes

Makkoshotykáról indultunk el egy igazán izgalmas gravel túrára, mert a település végében található focipályától egy aránylag jó minőségű murvás út vezet a Gerendás-rétre. Szerencsére ez egy sorompóval elzárt rész, így az autóktól mentes területen csak a túrázók és a bringások élvezhetik a gyönyörű erdős vidéket.

A falu határától alig néhány kilométerre áll az Erdész emlékmű, amely az erdők hűséges szolgáinak (makkoshotykai erdészeknek) állít emléket.

Míg az egyik oldalunkon a Hotyka-patak csörgedezett, a másik oldalon a hegy lába fogott közre. Több vadszeder bokor is kínálja finom termését az erre látogató turistáknak vagy az éhes állatoknak.

Fotó © Bringazas.hu

Az utat követve egyre lassabb lett a tempónk, egy meredekebb emelkedő vette kezdetét. Szerencsére a táj látványa elterelte a figyelmünket a meredek szakaszról. A fák között egyre jobban ráláttunk az alattunk húzódó völgyre, és a szemközti helygerinc hullámzó vonulatára.

Érdekes ez a zempléni táj: a hegy egyik oldalán még visszaköszönt ránk a Bodrog, pár száz métert haladtunk és a gerinc másik oldalán már a távolban a füzéri várat láttuk. A kulacsunk vize a nagy melegben langyossá vált, így pont kapóra jött az Eszkála-erdészház közelében található hűsítő forrás, amely egyben az Országos Kéktúra pecsételő helye is.

Eddig szinte csak felfelé tekertünk, amit felvátott egy könnyed gurulás a Gerendás-rétre. Ez egy “fontos csomópont” az erdő közepén: 5 út fut egymásba. Eljuthatunk az Országos Kéktúra útvonalán Makkoshotykára, aszfaltozott út köti össze Újhutát Kőkapuval, és a választott irányunk a Kerek-kő felé. Murvás, kavicsos földúton haladtunk, de esőzés után a sártól nehezen járható. A Kerek-kő megközelítése a legnagyobb feladat a túra során, fokozott óvatossággal tegyük.

Lenyűgöző látványban lehet annak része, aki felküzdi magát a szikla tetejére. Az északkeleti hegyvidék vadregényes tája itt is elkápráztat minket. A messzeségben feltűnik a füzéri vár tornya is és a Milic hegycsoport, ahol még tavasszal jártunk.

Büszke trónként emelkedik 500 méter magasságban a Kerek-kő. Kisétálva a peremére mellbevágó látványt nyújt a panoráma. Amerre a szem ellát, síkságnak, településnek nyoma sincs.

Miután feltöltődtünk energiával, elindultunk a Mlaka-rét felé. Csupán csak 3 kilométerre található és hasonló fontos pont, mint a Gerendás-rét, ugyanis innen a Sólyom-bérc, a Nagy-Péter mennykő vagy akár Ördög-völgyön át Rostalló is elérhető.

Egy rövid kitérőt tettünk az Istvánkúti erdészházhoz, ahol éppen a turisták rendezkedtek be éjszakára. A ház mögötti forrásból szintén frissítő volt a víz.

Mlaka-rétről legurultunk az Ördög-patak völgyébe. Az út aránylag jó minőségű, de esőzés után sok hordalék kerülhet rá. Aki figyelmesen teker, észrevehet foltos szalamandrát vagy muflont is a völgyben.

Rostallótól már felhagytunk a murvás úttal és aszfalton tekertünk Kőkapuig.

Akik olyan helyre vágynak, ahol térerőtől mentesen, nyugalomban élvezhetik a természetet, akkor Kőkapu tökéletes célpont, mivel a vadászkastély és az Áfonyás-tó látványa magával ragadó.

A hegyközi kisvasút sínpárját többször is kereszteztük, ezért nagy figyelmmel gurultunk át. Pálházán már válogathatunk a hagyományos éttermi és a különleges kemencében sült ételek kínálata között. A hegyközi kisvasút felhagyott nyomvonalán kerékpárút épült, és így kényelmesen visszagurultunk Sátoraljaújhely irányába. Aki még szükségét érzi, hogy Zemplénből többet lásson, akkor Pálházától eljuthat Füzér, vagy Telkibánya felé is.

Az Euro Velo 11 útvonalán számtalan érdekesség és látnivaló csalogatja az érdeklődő bringásokat.