Tavaszi kerékpártúra az ébredező Dunakanyarban

Bár télen is tartogat látnivalót, de egy éledező Dunakanyar látványa igazán tökéletes célpont egy tavaszi bringatúrára.

Táv: 30 km, Vác – Verőce – Nagymaros – Zebegény – Szob

Nehézség: 5/1

A Dunakanyar lenyűgöző, ezzel nem érdemes vitába szállni. Mi bringások kivételes helyzetben vagyunk, hiszen kerékpáron sokkal több időnk van megcsodálni és észre venni az apró szépségeit is. Sőt még abban is szerencsénk van, hogy mindezt biztonságos kerékpárúton élvezhetjük. A külföldről érkező tekerők az EuroVelo 6 útvonalán láthatják, ahogy a Duna mellettük kanyarog az út. Az EuroVelo, teljes nevén az Európai Kerékpárút Hálózat az Európai Kerékpáros Szövetség terve 12 hosszútávú, egész Európát átszelő kerékpárút kialakítása. Ezen utak teljes hossza több mint 60 000 km, melyből több mint 20 000 km már elkészült. Az EuroVelo 6 a francia Nantesből, az Atlanti-óceán partjának közeléből Romániába, a Fekete-tengerhez tart. Összesen 10 országon keresztül halad át.

Hamarosan hivatalosan is átadják Dunakeszi és a főváros közötti hiányzó szakaszt, így Budapestről már Szobig kerékpárúton tekerhetünk. A fejlesztésben várhatóan május elején 5,36 kilométernyi új kerékpárutat adnak át, amiből 4,92 kilométer új nyomvonalon készül el részben unió (VEKOP), részben hazai forrásból. Az új út nyomvonala Budapesten a Vasrózsa utcai kerékpárúttól indul és Dunakeszi irányába a 2-es főút mellett halad a Pallagi utcai körforgalmú csomópontig, különálló, 3,3 méter széles pályával. A körforgalmon való átvezetés után szintén azonos burkolatszélességgel a Folyam utcáig vezet az önálló kerékpárút. Pár napja bemutattuk Vác legszebb pontjait, így innen folytatjuk a kalandozásunkat a Dunakanyarban.

Tavaly ősszel Vác és Verőce között megújult a kerékpárút több mint 1,2 kilométeres szakasza. A külterületi részen külső szakkivitelező végezte a lokális munkákat, majd a burkolatcserét.

Verőcén letértünk a kerékpárútról, hogy magasabbról is rálássunk a könyékre. Szent András templom mellett tökéletes volt a látkép a környező hegyekre.

Visszakanyarodtunk a kerékpárútra és folytattuk a túrát Kismarosra, ahonnan a Királyréti Erdei Vasút állomása található. Erre tavasszal majd egy külön napot szeretnénk szánni, hiszen a Börzsöny ezernyi arcára is kíváncsiak vagyunk. A bringások egy része nem szeret táskával felpakolva kirándulni, ezért manapság már egyre több kerékpárbarát büfé várja a megfáradt utazókat. Nagymarosig találtunk néhányat az útszéli, hangulatos kertekben, nyitva tartásuk időjárástól és szezontól függ. Különlegességüket az adja, hogy jó panorámával rendelkeznek, hiszen a Duna vagy Visegrád felé néznek a kényelmes pihenők.

A Duna jobb partján Visegrád látképe fogadott minket. A város neve egy 1009. évben kiadott Szent István kori oklevélben jelenik meg először.

Nagymaros határában igazi családbarát pihenőhelyet alakítottak ki: kültéri kondipark, játszótér, padok, mindezt a Duna és egy ártéri erdő szomszédságában. Ezt a szakaszt Beatrix királynő kerékpárútjának is nevezik. Még egy érdekességet rejt Nagymaros. Itt húzódik a folyó alatt egy alagút, amin keresztül Visegrádra juthatunk át. (Ez csak előzetes egyeztetésekkel járható.)

A Duna és a Visegrádi-hegység látványa a kerékpárútról is ámulatba ejtő. Arra emlékeztetett, mintha az EuroVelo 6 osztrák szakaszán tekernénk.

Szentendre és Vác a turisták kedvence, de ha már a Dunakanyarban járunk, akkor érdemes Zebegénybe is eltekerni. A napokban külön cikkben bemutattuk a település legszebb látnivalóit.

Szob felé már csak néhány kilométer kerékpározás várt ránk. Itt az Ipoly és egyben az országhatár állta utunkat. Innen komppal át lehet jutni a Duna másik oldalára, vagy pedig vonattal vissza is utazhatunk Budapestre.

A cikkben szereplő fotók a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.