Téli kerékpártúra Tatán

Tata különlegessége abban rejlik, hogy a természet az aktív kikapcsolódás szoros kapcsolatban áll egymással.

A Kisalföld és a Dunántúli-középhegység találkozásánál találjuk Tatát, a Gerecse és Vértes hegységeket elválasztó Által-ér folyásánál. Ez a név már ismerősen csenghet a bringásoknak, hiszen májusban elnyerte Tata és Tatabánya közötti kerékpárút Az év kerékpárútja címet is. Téli időszak csendesebb, de éppen jó okot ad arra, hogy ebben a borongós, szürke időben felfedezzük szépségét. A tatai Öreg-tó 1989-ben került a világ legfontosabb vízi élőhelyeinek védelmére született nemzetközi, Ramsari-egyezmény hatálya alá.

Bejártuk Tatán az Öreg-tó környékét. Mielőtt belemerülnénk a beszámolóba, kezdjük az elején, a készülődéssel. Nem győzzük hangsúlyozni, milyen fontos a téli mozgás, az egészségünk védelme, mindezt megfelelő ruházatban, felszereléssel ellátva.

Ahogy gyerekként a szüleinktől hallottuk: télen sapka, sál, kesztyű. Betartjuk ezt a mondást, mert elengedhetetlen a megfelelő öltözet. A túl sok és a túl kevés között az ideális az, amiben 5-10 perc után sem fázunk. Egy közepesen vastag kesztyűt választottunk, mert alig volt 10 fok alatt a hőmérséklet. Kiemelten fontos a láthatósági ruházat, akár mellény, akár a fényvisszaverő szalagok használta. Az előre fehér, hátulra pedig piros színű lámpa nagy segítséget nyújt a látni és látszani szabály betartásához ezekben a szürke napokban. Azzal is számolni kell, hogy a vírus miatt sok étterem, kávézó korlátozott időpontban áll nyitva. Egy banánt vagy csokit nem árt elrejteni a zsebekbe, hogy ha energiáink megfogyatkozna, akkor legyen mivel pótolni. Még valami, nálunk a Garmin 1030 Plus se hiányozhat a felszerelésből, szinte állandó társunk egy-egy kerékpártúrán.

Az Öreg-tó keleti csücskében indultunk el, ahol melegebb időszakokban turisták lepik le a sétányt, ezért nem is engedélyezett a kerékpározás a nyári hónapokban. Nagy meglepetésünkre távolabb volt a víz a parttól, mint ahogyan megszokhattuk. Pánikra semmi ok, nem apadt ki a tó, csupán a szokásos őszi-téli karbantartást végzik. November eleje óta naponta 6-8 cm-es apasztással csökkentették a tó vízszintjét. November végéig -30 cm-en tartották a tavat a vízügyi szakaszmérnökség munkatársai, majd decemberben, egy előre egyeztetett időpontban -70 – -80 cm-es mélységre apasztották az Öreg-tó vízszintjét. Ekkor került sor a tó lehalászására is. A néhány napos halászat után újra visszatöltik a tavat a „vadludas”, -30 cm-es szintre.

Mivel klasszikus árapasztó mederrel illetve műtárggyal nem rendelkezik, vízszintszabályozáson, feltöltésen-leürítésen kívül az árapasztást is az öt zsilipen keresztül kell megoldani a szakembereknek. Ezek közül a legjelentősebb a Vecserei zsilip. Az Öreg-tó középső zsilipjénél épült Tata híres műemlékmalma, a Cifra-malom, amelyet éppen a téliesítettek.

Az Öreg-tó egy 220 hektáros változatos vízállásokkal, iszapszigetekkel tarkított, és a vadludak szempontjából egy biztonságos vizes élőhely. Nagy népszerűségnek örvend a Tatai Vadlúd Sokadalom is.

A parton csak néhány bringással találkoztunk, a kerékpárút a tóhoz képest szinte párhuzamosan, egy utcával arrébb fut. Az egyik nagyon kedves idősebb, helybéli úrral pár szót váltottunk, aki lelkesen elmesélte, hogy a tavat az Által-ér táplálja, és régebben források is fakadtak a tóban.

Az egyik jelképes épület az Öreg-tó partján a Tatai vár, melynek építése egészen Luxemburgi Zsigmond királyhoz kapcsolódik.

1397–1409 közötti évekre vezethető vissza az építkezés, az eredetiből már csak a délkeleti szárnya áll.  3 éve teljesen felújították és a koronavírus megjelenése előtt számos programmal, kiállításokkal várták a látogatókat. A fák között megbújó Esterházy-kastély említése mellett se menjünk el, amely 1776-ban nyerte el mai formáját. Sőt az Eötvös József Gimnázium és Kollégium épülete is a part közelében áll.

Mivel a parton aszfalt és murvás út vezet, ezért a futók előszeretettel futják a frissítő köröket, de a vízi sport szerelmesi is kedvükre használhatják. A város még számos látnivalóval rendelkezik, mint például a varázslatos Angolpark a Cseke-tó partján, melyet Böhm Ferenc uradalmi mérnök tervezte és telepítette.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!