A koronavírus miatt világszerte nőtt a kerékpáros közlekedők száma

A koronavírus terjedése miatt világszerte jelentősen megváltoztak a napi mobilitási szokások.

A saját tulajdonú személygépkocsik és kerékpárok váltak a legnépszerűbb közlekedési eszközökké, miközben a háttérbe került a tömegközlekedés és az utazásmegosztó szolgáltatások használata. Franciaországban és Németországban a válaszadók 80 százaléka, az Amerikai Egyesült Államokban 81 százaléka jelezte, hogy a járvány miatt megváltoztatta napi mobilitási szokásait. Ázsiában az átalakulás még nagyobb volt, Japánban az emberek 88 százaléka, Kínában pedig 93 százaléka számolt be erről.

London, Fotó Bodolai Ádám

Noha a krízishelyzet ideje alatt sokak számára jelentősen csökkent az utazás mértéke, a vizsgálat rámutatott, hogy az emberek gyakrabban használják autóikat. Ez különösen Kínára igaz, ahol a megkérdezettek csaknem fele jelezte, hogy többször ül autóba. Németországban a megkérdezettek negyede használt gyakrabban autót, mint a járvány kitörése előtt. Még Franciaországban is a lakosság 16 százaléka utazik a korábbinál gyakrabban személygépkocsival. Az Egyesült Államokban és Japánban is hasonló a tendencia figyelhető meg.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

A járvány hatására a személygépkocsik mellett a kerékpárok használata is nőtt, a legnagyobb mértékben, 34 százalékkal Kínában, amelyet Németország követ 21 százalékkal.

Németországban a megkérdezettek fele kevesebbet utazik tömegközlekedési eszközökkel, mint korábban, Kínában és Japánban pedig az embereknek több mint az 50 százaléka mondta ugyanezt. Ugyanakkor az Egyesült Államokban a válaszadók 56, Franciaországban pedig 48 százaléka nem változtatott a busszal vagy vonattal történő utazásain. Kínában, Japánban és Németországban ezt csak a megkérdezettek harmada mondta.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

A brit fővárosban már számozásuk van a bringasztrádáknak. A kerékpáros autópályák olyan sávok, amelyek teljesen elkülönülnek a járdáktól és a gépkocsik sávjaiktól, így növelve a biztonságot. A kerékpárosok forgalma annyira megélénkült a járvány kezdete óta, hogy már torlódnak a biciklisek a sávokban és a kereszteződésekben. Londonban a rendőrség szigorúan bírságolni kezdte a közlekedési lámpák jelzéseit figyelmen kívül hagyó bringásokat, hogy megértsék, a piros nekik is megálljt parancsol.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 százalékkal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. Arányaiban decemberben nőtt legjobban a biciklis forgalom az előző év azonos hónapjához képest, helyenként 29-95 százalékkal. A felmérés szerint a legnépszerűbb biciklisút a budai rakparti, ahol 2020-ban számoltak először egymilliónál több kerékpározót. A növekedés mértéke 2019-hez képest viszont a Csepelre vezető Weiss Manfréd út kerékpárúton volt a legnagyobb.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!