7000 férőhelyes, vízalatti bringaparkoló épült Amszterdam központjában

Hollandia már eddig is világszerte ismert volt kiváló kerékpáros infrastruktúrájáról, mai napon Amszterdamban felavatott bicikligarázs azonban kétségtelenül új szintre emelte az ország bringaőrületét.

A fel-alá cikázó sétahajók és a tiszta víz alatt elképesztő mérnöki teljesítmény rejlik Amszterdamban.

A január 26-án megnyitott garázs egy négy éven át tartó, 60 millió eurós (23.3 milliárd forintos) projekt azért jött létre, hogy a rohanó ingázók által hátrahagyott rozsdás bringahalmok helyett, egy új, 7000 bicikli tárolására alkalmas, biztonságos földalatti parkolót hozzanak létre.

A kerékpárokat az első 24 órában ingyen, azután pedig 1.35 eurós napi díjért lehet tárolni.

A garázsból mozgólépcső visz fel az állomásra, ahol naponta több mint 200.000 út kezdődik, vagy ér véget. A parkoló bejáratánál piros és zöld fény jelzi, hogy van-e szabad hely, áprilistól pedig majd egy kijelzőrendszer tájékoztatja az ingázókat, hogy melyik garázsban mennyi hely van.

Az Ij-öböl mellett egyébként nyílt egy másik új, 4000 kerékpárt befogadó tároló is, közvetlenül az észak-déli metróvonal fölött. A víz alatti bringagarázs építése 2019-ben kezdődött, az ember alkotta szigeteken álló, 19. századi állomás melletti tó vízének leeresztésével. Ezután rengeteg homokot emeltek ki a mederből, az öböl falát betonnal erősítették meg, és ezt követően öntötték a garázs padlóját, majd erre húzták fel az oszloplabirintust, ami a tetőt tartja. Az építkezés befejeztével újra elárasztották az öblöt, így az egész építmény víz alá került.

Az, hogy ennyi energiát és pénzt áldoznak egy kerékpáros garázs létrehozásába, az sokak számára döbbenetesen hangzik, de Hollandiában egyáltalán nem példa nélküli. Az állomások körül épült földalatti bringás garázsok egyre gyakoribbak az országban. A legnagyobb, 12.000-es befogadóképességű komplexum az ország negyedik legnagyobb városában, Utrechtben található, ahol a városi közlekedés 51%-a kerékpáron történik. Ehhez képest Amszterdam 32%-a nem is tűnik kiemelkedőnek… A kerékpáros infrastruktúra azért fejlődik rohamosan az országban, mert a holland városok így próbálják a zöldebb, egészségesebb autómentes közlekedésre ösztönözni a városlakókat azáltal, hogy a lehető legkönnyebbé teszik a vasúthálózat és a bringás infrastruktúra közötti összeköttetést. „

A holland városok adatai azt mutatják, hogy az autóval megtett utak visszaszorításához a kerékpáros fejlesztéseknél többre van szükség. A kerékpárokon kívül kell még egy jól működő, nagy kapacitású és frekvenciájú közösségi közlekedés is.”  – nyilatkozta Meredith Glaser az amszterdami Városi Kerékpáros Központ igazgatója. Az állomáshoz kapcsolt bringagarázs remélhetőleg a vonatok gyakoribb használatára is ösztönzi majd az utazókat.

Emellett nem utolsósorban, a létesítmény ahhoz is hozzájárul majd, hogy helyet szabadítson fel a köztereken. Bárki, aki járt már a központi állomásnál tanúsíthatja, hogy egy átlagos napon a környéken hagyott bringahalom már önmagában is turistalátványosság lett. Lassan már lehetetlen volt hozzáférni a kijelölt bringatárolókhoz, a lámpaoszlopok köré láncolt biciklik pedig gyakran a gyalogosforgalmat akadályozták.

Egy sokmilliárdos vízalatti bicikligarázs a legtöbb város számára elsőre őrült luxusnak hangzik, de Amszterdamban ez inkább egy szolid infrastrukturális befektetés. „Ez egy csepp a tengerben az autópályaépítések árához képest, – emeli ki Glaser – nem is beszélve a dugók és autóbalesetek által okozott egészségügyi kiadásokról.”

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!