Nincs több kifogás a kerékpározásra, eloszlatjuk a tévhiteket

Tegyük a kezünket a szívünkre, legalább egyszer már biztos előfordult velünk is, kitaláltunk valamilyen kifogást, amiért nem mentünk bringázni.

Már biztos sokan tapasztaltátok, amikor egy szép útról posztoltatok képeket, meséltetek a kerékpártúrátokról, akkor irigykedő megjegyzést is kaptatok: de jó neked, hogy ilyen helyre is eljutottál bringával, vagy még télen se pihensz, akkor is tekerned kell? A barátaink körében egy gyors közvéleménykutatást végeztünk és összegyűjtöttünk néhány kifogást, milyen okokkal találkoztak már. Természetesen vannak olyanok, akik egészségügyi okok miatt nem bringázhatnak.

Rossz az idő, esni fog az eső napközben.

Nincs rossz idő, csak nem megfelelő öltözet. Sajnos már sokszor megtapasztaltam, milyen bőrig ázni. Megelégeltem és vettem esőnadrágot és kabátot is. Ezek könnyen össze tudjuk hajtani és kis helyen is elférnek.

Soha nem sportoltam, miért pont a biciklizéssel kezdjem?

A szervezetünknek szüksége van a mozgásra. A kutatások szerint, heti 2,5 óra mozgás 4,2 évvel növeli életünket. A kerékpár pedig pont azért jó, mert két keréken gurulva sokkal nagyobb távokat tudunk megtenni, mint futva. A kerékpározás pozitív hatásai a fizikai és mentális egészségünkre és az immunrendszer optimális működésére vitathatatlanok. Másrészt a környezettudatos életmód egyre jobban előtérbe kerül, így az új kerékpárutak építésével a munkahelyekre is bringával juthatunk el. Az aktív kikapcsolódás pedig nagyban hozzájárul a szervezetünk megfelelő karbantartásához.

Egyedül unalmas tekerni.

A koronavírus korlátozásai miatti szabályozások megnehezítik a közös tekeréseket. Addig is győzzük meg a családtagokat, milyen jó tekerni. A bringazas.hu Facebook csoportja is egyre népszerűbb, több mint 13 ezer bringás között biztos akad olyan, aki a környékeden él.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

Gyerekeimmel még nem merek elindulni bringázni. 

Az idei évben két hét alatt mintegy 56 493 gyerek tett le közlekedési alapvizsgát. Hosszabb távú elképzelés, hogy a gyerekek számára gyakorlati vizsgát is biztosítani szeretnének, amire a világ több országában is van példa. Erre pedig a bringaparkok nagyszerű lehetőséget nyújthatnak, hogy a fiatalok a kerékpárkezelésben is egy kicsit ügyesedjenek. A közlekedési kisokos kiadványt az elmúlt négy évben mintegy 400 ezer példányban nyomtatták már ki, eljuttatva minden évben a 4. osztályosoknak.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

Sőt a kisebb gyerekek is élvezhetik a kerékpározás örömét. Hollandiából ered az ötlet: nem oldalkocsis kerékpáron szállítják a gyerekeket óvodába, hanem egy dobozos biciklit fejlesztettek ki, mivel így biztonságosabb és stabilabb a közlekedés.

Fotó RedTricycle

Sok a cuccom, nem tudok annyit magammal cipelni.

Manapság már bőséges választékot találunk kerékpáros táskák között: kicsi-nagy, színes, vízálló, összehajtható, bővíthető. Ha autóval megyünk nyaralni, akkor beleesünk abba a hibába, hogy olyat is bepakolunk, amire talán nem is lesz szükségünk. A kerékpáros túrák alatt viszont pont annyit vigyünk magunkkal, amire szükségünk lesz. Ebben aztán igazán nagy rutinja van Illés Adorján kerékpáros világutazónak. 4 éven át bringázott a világ körül, több mint 45 ezer kilométert megtéve 39 országba jutott el. Csupán 2-3 gyorsan száradó pólót vitt magával, amiket egy-egy megállónál kimosott és menet közben szárította meg a menetszél vagy a napsütés. Ahogy említette, minél többet pakolt be, annál nagyobb lett a teher. Megtanulta, hogy csak arra van szüksége, ami igazán fontos. Ez igaz az életünkre is. A felhalmozott tárgyak, negatív gondolatok csak hátráltatnak az előre haladásban és nem tudunk nyitni az új lehetőségek felé.

Fotó: Meandmybicycle.love / Adorjan Illes

Nincs elég kerékpárút, így nem merek az autók mellett bringázni.

Erre rácáfolnak a hivatalos adatok. Magyarországon több mint 9000 kilométer kerékpárút áll rendelkezésre a bringások számára, ebből 4000 km az önálló kerékpárút, 5000 km pedig kerékpározásra kijelölt út, mint például erdészeti út, árvízvédelmi töltés vagy kis forgalmú utcán leválasztott sáv. Még ősszel Révész Máriusz az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos is elmondta, hogy a 4 milliárd forintot fordítanak kerékpárutak tervezére. A kiépített kerékpárutak és kijelölt kerékpáros útvonalak összes hossza 2030-ra megközelíti a 15 ezer kilométert. Vannak olyan szakaszok, ahol valóban autók mellett kell tekerünk. Ilyenkor fontos a láthatósági eszközök használata. Sokat segíthet, ha egy tapasztalt bringással tekerünk, aki tanácsokat is adhat, mire kell figyelni az adott közlekedési helyzetben.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

Egy érdekes példát hallottunk: Van egy középvezető beosztású férfi, aki évek óta rendszeresen kerékpározik szabad idejében. A koronavírus miatt úgy döntött, hogy autó helyett bringával jár dolgozni. A főnöke nem nézte jó szemmel, és megkérte, hogy ne járjon biciklivel a munkahelyére, mert ciki.

Szívesen mennék tömegközlekedés helyett biciklivel, de nincs zuhanyzó vagy öltöző a munkahelyemen.

Manapság már egyre több cégnél biztosítanak öltözőt és zuhanyzási lehetőséget. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a helyi önkormányzatok, közintézmények és vállalkozások a  kerékpározásra ösztönző intézkedéseiről már tavaly is beszámoltunk. A kerékpárosbarát pályázatokon tizenkét település és tizenhat munkahely érdemelte ki az elismerő címet.

Autóval kényelmesebb és gyorsabb utazni a városban.

A kerékpározás az egyik legalacsonyabb helyigénnyel rendelkezik a városi közlekedésben. Rövidebb távokon a leggyorsabb eljutási lehetőséget biztosítja, mert a közlekedési torlódások nem késleltetik a kerekezőket, és parkolóhelyet sem kell keresniük. A biciklizés nagymértékben hozzájárul a környezetbarát, fenntartható közlekedéshez. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a kerékpározás infrastrukturális feltételeinek jobbításával a továbbiakban is támogatja a közlekedés zöldítését.

Nincs biztonságos tároló a közelben.

A kerékpártolvajok ellen nehézen lehet védekezni. Ha megfelelően zárjuk le a bringát egy megbízható, erős zárral, akkor talán hozzá se fog kezdeni a tolvaj. Ahogy a mondás is tartja: Olcsó bringa, drága lakat, sokáig a tiéd marad!

Jelenleg dinamikusan nő a kerékpárosok száma, de ahhoz, hogy még többen válasszák a kerékpárt közlekedési eszközként, biztonságos utakra, jobb levegőre van szükség.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!