Kerékpáros felfedező túra Eperjes környékén, az Euro Velo 11 útvonalán

A szlovákiai Eperjes környékén építettek a kerékpárosok számára egy hidat, amely az Euro Velo 11 útvonalát gazdagítja.

Táv: 40 km

Nehézség: 5/1, de a várhoz vezető út meredek

Egy érdekesnek tűnő bringás riportot láttunk, ami arról szólt, hogy átadtak egy kerékpáros hidat az Euro Velo 11 útvonalán. Azonnal elővettük a térképet, vajon merre található Nagysáros, mivel a nevéből adódóan Magyarországra helyeztük volna. Valóban, sok magyar él az eperjesi járásban, de már Szlovákiához tartozik. Garmin Connect alkalmazás segítségével megterveztük az utat és már kocsiba is pattantunk, hogy bringával felfedezzük Eperjes és környékét.

A kocsit Eperjes külterületén tettük le, de akár vonattal is érkezhettünk volna. Már az első benyomás pozitív volt a városról, ugyanis a pályaudvar mellett zárt kerékpártárolók álltak és egy jól értelmezhető térkép segít a környék felfedezésében.

Eperjes nevére rákeresve, egyszerű és logikus magyarázatot kaptunk: eper szóból ered. II. (Vak) Béla alapította a várost még 1132-ben, a monda szerint a sok eperföld miatt kapta ezt a nevet. Később Károly Róbert kiemelte, ugyanis szabad királyi város címet kapott. A reformáció is nyomott hagyott a település életében, de se a tűzvész, se a fegyveres támadások, se a pestis nem tudta elpusztítani. Napjainkban a több mint 85 ezer fő lakosságából már kevesen beszélik a magyar nyelvet.

Kiépített kerékpárúton tekertünk a belváros felé, a háromhajós Szent Miklós kegytemplomhoz. Az 55 méter hosszú és 35 méter széles székesegyházon a gótika és a barokk jegyek összhangját láthatjuk.

A templom körül kávézók, a hangulatos sétálóutcán éttermek és üzletek várják az ide érkező turistákat. Táblák és a Garmin 1030 plus segített az EuroVelo 11 útvonalának megtalálásában, a Tarca folyó partját. Meglepően sokan tekertek ezen a szombati, kicsit borongós napon, mert a látványért érdemes felfedezni a környéket. A kerékpárút minőségére nincs okunk panaszra, egyedül az autópálya építésénél elkerülővel kellett számolni. Ilyet is ritkán látni közvetlen közelről, amikor a vaskos tartóoszlopok építése mellett halad az út és a hegyoldalba vájt alagútra pillantást vethetünk a bringázás közben.

Nagysárosig nem csökkent a kerékpáros forgalom, sőt családok és felpakolt túrásokkal is találkoztunk. Több helyen láttunk hidat, amely a város másik pontját hozza elérhető távolságra.

A kerékpárút mellett hangulatos horgásztó, pihenőpontok is várják az elfáradt utazókat.

A kisebb fahíd is akadt, de nagy kíváncsisággal tekertünk , hogy a várva várt kerékpáros függőhidat közelebbről is megnézzük. A Garmin kijelzőjén elfogyott az út, ugyanis annyira friss volt az építkezés, hogy nem látszott a térképen. Természetesen azóta már felkerült a navigáció rendszerébe.

Nagysáros mellett található kerékpáros függőhíd 80 méter hosszú. A középső tornya a Tarca folyótól számítva 12 méter magas. A híd megépítése közel fél millió euróba került.

Összesen 1,2 millió eurós beruházás uniós támogatásból, Eperjes megye és a város költségvetéséből valósult meg.

Széles és látványos kerékpáros függőhíd, amelyet minden oldalról szemügyre vettünk, de mennünk kellett tovább, ugyanis a Sáros hegyén álló várra még egy túrát terveztünk.

A 4,5 hektáron elterülő középkori várrom a közeli hegyen található, csak Megye települést érintettük és máris egy csöndes közúton közelítettük meg a parkolót. Onnantól kezdve már csak nyomokban tartalmazott aszfaltot. Az erdőben csak 1-2 szúnyog volt, így már csak a 3,6 kilométer hosszú út kaptatót kellett leküzdeni, mert néhány ponton elég magasra ugrott a Garmin kijelzője.

Feltétlenül érdemes felmenni az 570 méter magasan álló várhoz, mert ez Szlovákiában az egyik legnagyobb középkori építmény, melynek célja az észak-déli kereskedelmi útvonal megvédése volt.

Sajnos 1660-ban a puskapor raktár felrobbant, ezért az egész vár megsérült. Néhány évvel később leégett, eredeti állapotának visszaállítására már nem került sor. A kialudt vulkáni hegyen ma már csak a maradványai láthatóak, de a magasból minden irányba gyönyörű kilátás nyílik.

Lefelé is körültekintően gurultunk, mert egy rossz mozdulat és az árokban találtuk volna magunkat. Akadtak olyanok is, akiknek nehezen ment a meredek szakaszon való tekerés, de legalább megpróbáltak felmenni. Néhány biztató szót, mosolyt tudtunk csak adni nekik, mert ilyenkor ez is sokat jelent. Ránk pedig egy gurulás várt Nagysárosra, visszatérve az Euro Velo 11 útvonalára.

A délutáni kellemes idő még több bringást kicsábított az útra. Az se volt baj, hogy nem érte el a pedált.

Eperjes környékére még vissza fogunk térni, mert több irányban is vannak még jól kiépített kerékpárutak, akár Kassára vagy Poprád felé is.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

A cikkben szereplő fotók a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!