Bringatúra a Júlia-Alpok legszebb kerékpárútján

Kranjska Gora az olasz határtól 6 km-re, míg az osztrákoktól 2 km-re fekszik. A Júlia-Alpok egyik legszebb városkája, ahol a kerékpározás és a téli sportok kedvelt központja.

Táv: Kranjska Gorától a Fusine-tavakhoz, 30 km

Nehézség: 5/2

Hazánkban is bőven akad szebbnél szebb látnivaló, de néha jó kimozdulni és meglátogatni szomszédos országainkat. Amikor még szabad volt a határokon való átkelés, akkor gondoltunk egyet és ellátogattunk a Júlia-Alpok legszebb kerékpárútjához. Néhány órás autóúttal jutottunk el Kranjska Gorába, ahonnan csillagtúra szerűen, vagyis egy pontból indulva mindig más utakat fedeztünk fel. Délutáni órákban érkeztünk meg a szlovén városba és egy gyors kipakolás után, már bringára is pattantunk, hogy minden időnket kihasználjunk a környék felfedezésére.

Kranjska Gora nyári időszakban a kerékpárosok paradicsoma. Lépten-nyomon túrázókba, bicikliző családokba, montisokba, down hilles bringásokba futottunk, az üzletekben biciklis ruhákat, kellékeket lehet vásárolni, kerékpárokat pedig több ponton lehet kölcsönözni. Nincs tumultus, ugyanis a város ezernyi útvonalat és lehetőséget tartogat az idelátogatóknak.

A Sava Dolinka a környéken ered és átszeli a várost. Északról a Karavankák nyugati lejtői, délről pedig a Júliai-Alpok varázsolják csodálatossá a tájat.

Az olasz határ irányába indultunk el. Az út mentén hangulatos éttermeket, büféket alakítottak ki fából.

Ha az otthonról hozott szendvicsre vágyunk, akkor a fából épített beállók, pihenők és biciklitárolók is tökéletesen alkalmasak erre.

A millenniumi vasútvonalon haladtunk Tarvisio irányába. Ez az egyik legnépszerűbb kerékpáros útvonal a Júlia-Alpokban: tökéletes minőség hosszú kilométereken át, lenyűgöző panorámával, és számtalan látnivalóval rendelkezik.

Az a helyzet, hogy hiába kerestük, kutattuk kilométereken át, egy kátyúval, egy úthibával nem találkoztunk a kerékpárúton. Esetleg annyi kivetnivalót fedeztünk fel, hogy keresztező mellékutakról néhol sár került rá. Tökéletesen kitáblázott, széles kerékpárúton haladtunk.

A 2000 méteres magas hegyek, a zöld rétek akár képeslapon is visszaköszönhetnének ránk. Az olasz és a szlovén határon megálltunk egy fotóra, mert nem lehet csak úgy áttekerni egy ilyen különleges helyen.

Egyértelmű az óriás bicikliből, hogy ez a kerékpárosok Mekkája, még a határátkelő is ehhez igazodik.

Se őrbódé, se katona, csak kerékpáros túratáblák, ahol útvonalakkal segítik a bringásokat. A célunk, a Fusine-tavak voltak, amelyek közel 900 méter magasan bújnak meg a hegyek karjaiban.

Természetesen nem tévedhettünk el, mert a Garmin 1030 Plus és a táblák is pontosan odavezettek. A navigációs készülék plusz segítséget jelentett, mert jelezte a várható szintemelkedést és rákészülhettünk a kaptatóra.

Az utunk mellett folyamatosan ott csobogott a patak, így elterelte a figyelmünket az emelkedőről.

Amikor megérkeztünk, a szám szerint kettő tóhoz, nem tudtunk moccanni se a látványtól. A távolban a Mangart hegy magasodik őrszemként a fenyvesekkel körbevett tavakra.

A lemenő napsugarak fényei még a Mangart-hegy tetejét megcsillogtatták, a tavakon pedig a békés nyugalom tükröződött vissza.

A jégkorszaki eredetű tavacskák kristálytiszta vizénél elég csak üldögélni, azt gondolom, ezért a látványért érdemes volt ennyit autózni.

A két tó kiépített úton járható körbe, de főleg gyalogosan, vagy erre a terepre alkalmas bringákkal. A felső tó viszont aszfalton is elérhető, amely csak 5 méterrel fekszik magasabban társától.

Kezdett ránk sötétedni, ezért búcsút intettünk a Fusine-tavaktól és visszagurultunk a kerékpárútra. Az őzek, a kerékpárúthoz egészen közel bámultak minket az esti szürkületben, valószínűleg már megszokták az elsuhanó kerékpárosokat.

A millenniumi vasútvonalon ámulatba ejtő a kerékpárút, Tarvisio érintésével szinte a tengerig tart, amelyről hamarosan szintén beszámolunk.

A cikkben szereplő fotók a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.bringazas.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.