Bringázás a csodálatos Salzkammergut kerékpárútjain

Salzkammergut nevét lefordítanánk, akkor „sókamrai birtokot” jelentene, amit a korábbi sóbányákról kapta.

A koronavírus utáni enyhítéseket kihasználva, ellátogattunk pár napra Ausztria nyugati részén található Salzburg tartományába. Salzkammergut neve „sókamrai birtok” jelent, amit a korábbi sóbányákról kapott. Az Alpok peremén található, így domborzata változatos, 76 kisebb-nagyobb tó teszi színesebbé. Ausztria 10.tartományának is nevezik, mert gazdag néprajzi, kulturális hagyománnyal rendelkezik. A tóparti települések ékszerdobozai Salzkammergutnak, több is a Világörökség részéhez tartozik, mint például Hallstatt, Gmunden vagy St.Wolfgang.

Ez a kerékpáros paradicsom Salzkammergut Radweg nevet kapta. Tökéletesen kitáblázott terület, szinte az összes kereszteződésben megtaláltuk a zöld színű táblát. Ez az útvonal, körülöleli a legnagyobb tavakat, így lehetőségünk van megcsodálni meseszép látványukat. A Garmin 830 Edge készülék segítségünkre volt, ugyanis hosszabb szakaszokat is terveztünk a hegyek között, hogy kihívásokban gazdag kerékpártúránk legyen.

A szállásfoglaláskor szem előtt tartottuk, hogy Salzkammergut központi részén legyen, mert csillagtúra szerűen elérhetőek a nagyobb nevezetességek. A Mondsee és Wolfgangsee között egy tipikus, muskátlis házban szálltunk meg, ahonnan gyönyörű panoráma tárult elénk, a közel 2000 méter magas hegyekre.

Az esős június ott se kímélt minket, elkerülni nem tudtuk a felhőket, de nem szegte kedvünket, hogy a Mondsee, Wolfgangsee partjain tekerjük.

A 14 km2 Mondsee legnagyobb mélysége 68 méter mély, amely egyben a legmelegebb hőmérséklettel rendelkező tó az összes közül. Azt a jellemzőt olvastuk  a tóról, hogy ivóvíz tisztaságú, bár nem kóstoltuk, de valóban a part mentén láthattuk a gazdag élővilágát.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

A legnagyobb települése a Mondsee, melynek apátságát 748-ban alapították, később pedig kastéllyá alakították át. Bringás úthálózata mellett a Via Ferratája is népszerű.

A kerékpárutakon keresni kellett a kátyút, főleg sík terep áll rendelkezésre a tó megkerülésére. Egyedül az északkeleti részen, egy rövid, erdei szakaszon kellett emelkedőre feltekerni, ami nem haladta meg a 10 %-ot. Kakukktojásnak számítottunk a hagyományos bringáinkkal, mert 90%-ban e-bike kerékpárokkal találkoztunk.

Attersee partja kb 3 kilométerre található a Mondseetől, így egy rövid látogatást tettünk a Salzkammergut legnagyobb tavához. Az átlag 85 méter mélységű tó kedvelt a búvár és a vitorlázók körében. Idő hiányában nem tekertük körbe, de a következő nap túraútvonala a partja mentén haladt.

Visszatekertünk a Mondsee keleti csücskébe, ahol egy 4 kilométer hosszúságú hegymenet után értünk a Wolfgangsee partjára. A Garmin 830 Edge Climbpro funkciója előre jelezte, hány kilométer hosszúságú a kaptató, grafikon mutatta a nehézségét. Nagy segítséget jelentett, hogy mutatta a hátralévő emelkedőt, így tudatosan beosztottuk az energiánkat.

A Wolfgangsee északi partján nem lehet tekerni, ugyanis közel 2000 méteres magas Schafberg ágaskodik, csak gyalogos zarándokúton járható. A regensburgi püspökről kapta a nevét, Szent Wolfgangról, aki a 976 körül remete életet élt a vadonban és egy templomot építetett a tó partjára.

A zegzugos terekkel, utcákkal tarkított St.Gilgen festői környezetben várja látogatóit. A Stobl felé vezető kerékpárút már murvás terepen tekertünk, de országutival is kényelmesen járható. Hamarosan folytatjuk az osztrák túrák beszámolóját, térképekkel együtt.