Kerékpározásra buzdítják a lakosokat Londonban a forgalomcsillapító zónák kialakításával

Egyesül Királyság kormányzatának Sebességváltás címet viselő kiadványa a kerékpározás és a gyaloglás szerepének növelését kiemelten fontosnak tartja.

A forgalomcsillapító zónák a biztonságos gyaloglást és kerékpározást támogatják az autóhasználattal szemben, mivel a tömegközlekedés továbbra is korlátozott kapacitással működik Londonban. Másrészt az egészségtudatos életmód továbbra is kiemelt célként szerepel. Ahogy írják: “a passzív, mozgásszegény életmód felelős minden hatodik halálozásért az Egyesült Királyságban (…), a társadalombiztosítás közvetlen költségei ezzel összefüggésben 1 milliárd angol fontra rúgnak évente, míg a további közvetett költségek 8,2 milliárd angol fontot tesznek ki”. Ennek fényében a dokumentum arra kötelezi a kormányt, hogy “állítsa a kerékpározást és a gyaloglást a közlekedés, a közösségi térszervezés és az egészségpolitika középpontjába”.

Arra szeretnék ösztönzi a háziorvosokat, hogy “receptre írják fel” a kerékpározást.

Fotó Bodolai Ádám

A közegészségügyi szervezetek is egyre hangosabban támogatják a kerékpározást és a gyaloglást népszerűsítő intézkedéseket.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

Hogyan is kell elképzelni egy forgalomcsillapított zónát? Lényegében – szinte teljes mértékben – motoros közlekedés nélkül. Ahhoz, hogy a motoros forgalmat kiszűrjük, elég például

néhány utcabútor, növénykazetta vagy poller, amely fizikai akadályt képez az utcán.

Akár a „kapuknál” elhelyezett kamerák használatával is lehet korlátozni egy területet, ami megengedi  az átmenő forgalmat a tömegközlekedés számára, de a jogtalan használókat kiszűri. A forgalomcsillapított zónák létrehozása elsődlegesen a helyi lakóövezetek zajszintjének csökkentésére lehet megoldás, miközben a helyben lakók és a vendégek mozgása vagy éppen az eseti szállítmányozás továbbra is megoldható motoros közlekedéssel.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

Világos bizonyítékok állnak rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy a motoros forgalomtól elkülönített közlekedési sávok lényegesen csökkentik a halálos, illetve a súlyos kimenetelű balesetek számát. Az elhízás és az inaktivitás tulajdonképpen maguk is “járványnak” tekinthetők.
A közlekedési eredetű légszennyezettség a fő forrása London mérgező levegőjének, mely évente több ezer londoni korai halálát okozza. A közlekedés újraszervezése csökkenti a klímaváltozást.  Megfigyelhető továbbá az a negatív hatás, hogy az emberek mennyire kevéssé hajlandóak a szabadban időt tölteni olyan helyeken, ahol nagy a városi forgalom.

Fotó © Tokár Rita | Bringazas.hu

Az az infrastruktúra, amely támogatja az aktív közlekedést, hozzájárul ahhoz, hogy az emberek a testmozgást a napi rutinjuk részévé tegyék, ezzel pedig a krónikus megbetegedések, így többek között az elhízás kialakulásának esélyét csökkentsék. Az angol közegészségügyi szolgálat is kiemelte, hogy a gyalogos és a kerékpáros közlekedés arányának növelése fontos.

“A projektek célja, hogy egészségesebb utcákat hozzunk létre, ahol kényelmesen lehet kerékpározni, sétálni, ahol szívesen töltenek több időt a szabadban a helybeliek. A projekt célja a közlekedési egyenlőtlenségek felszámolása is. ”

Az, hogy a forgalomcsillapított zónákat tekintik a legköltséghatékonyabb és a legnagyobb hatással bíró megoldásnak az egészségre gyakorolt hatás tekintetében, kiválóan mutatja ezen intézkedések  gondolatformáló és átalakító erejét. Az intézkedéstervezet számos kutatási eredményre támaszkodik, amely segíteni fogja az itteni projekt eredményeinek követését is, olvasható a tanulmány elemzése a jarokelo.blog.hu oldalán.

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!